14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    GeertGB

OS X 10.9 Mavericks DP3 is uit

Voor de redactie.

Bijdrager
    csteelooper

De redactie kun je hier inlichten.

Bijdrager
    Maced.2

mooi…gaan we even updaten:)

Bijdrager
    GeertGB

Maar nog niet op home page (wel alles over iOS 7 Beta 3). OS X kennelijk minder belangrijk.

Bijdrager
    Zaphod_B

Vreemd genoeg is dit geen nieuws voor OMT….

Gisteren geupgrade. Kan helaas nog steeds geen mail verzenden met Mail…. blijft zeuren om een password en doet *niks*. Noodgedwongen Thunderbird maar geïnstalleerd…

Maar eens een bugreport indienen…

Bijdrager
    Zaphod_B

Bug id: 14398746

Bijdrager
    bartvdv

Het verbaast mij toch hoeveel mensen onafgewerkte software installeren en dan komen zeuren dat het niet werkt.

Bijdrager
    Zaphod_B

@bartvdv Zo kun je het ook zien ja. Ik zeur alleen niet. Ik constateer een bug, en rapporteer deze aan Apple. Apple gebruikt developers als betatesters. Logisch, die weten doorgaans hoe ze netjes een bug moeten reproduceren en documenteren.

Is dus geen gezeur, maar een constatering. En natuurlijk is het fijn als iemand een workaround heeft.

Bijdrager
    bartvdv

Apple gebruikt developers als betatesters… die weten doorgaans hoe ze netjes een bug moeten reproduceren en documenteren.

Juist.

En bij die developers zou Apple het beter houden i.p.v. de bèta’s publiek te maken voor de gewone consument. Nieuwe bedrijfsstrategie ? Ik zie er de voordelen niet van in. Zowel Apple als de consument nemen er een enorm risico mee, denk maar aan al die klagers die niet meer in hun iPhone kunnen omdat ze iOS7 hebben geïnstalleerd. Een strategie die zich tegen Apple zou kunnen keren; stel je maar even voor, dat er een piepklein bugje in een bèta zit waardoor bij net één bepaald type Mac de hele inhoud van de harde schijf corrupt wordt.

En verder past het niet bij een bedrijf dat van zichzelf vindt perfecte producten op de markt te brengen. Hoe gaan ze trouwens die massa aan onduidelijke en onvolledige bugreports, in ongetwijfeld erbarmelijk Engels, die er nu aankomen verwerken? Wedden dat de helft gewoon wordt genegeerd. Er zit toch iets scheef bij Apple, tegenwoordig.

Bijdrager
    Zaphod_B

Weet je waar je over praat Bart, of wauwel je maar wat…?

De beta’s van zowel OS X als iOS zijn *niet* publiekelijk beschikbaar, maar alleen voor geregistreerde en betalende developers. Er bestaan echter wel achterdeurtjes, waardoor niet-developers er toch de beschikking over hebben. Als die klagen zijn ze inderdaad gewoon dom bezig.

Mijn ervaring is overigens dat Apple snel en accuraat reageert op bugreports, en ze zelf ook nog eens oplost. Ze doen in ieder geval hun best.

Bijdrager
    Steef Ams

@Zaphod_B En waarom reageert Apple adequaat op bugrorts? Omdat ze weten dat maar 1 op de honderd mensen daadwerkelijk zo’n report aanmaakt. Voor ieder report dat binnenkomt kan je zeggen dat honderd mensen tegen hetzelfde probleem aanlopen. In hoeverre dit ook daadwerkelijk opgaat tijdens een testfase van een beta weet ik niet, vandaar dat ik het getal op 100 zet. In het dagelijkse gebruik van voor het publiek vrijgegeven systemen ligt het getal iig vele malen hoger, in de duizenden.

Verder ben ik het geheel met je eens dat je niet zeurt. Ik, als niet dev, vind het ook leuk om soms toch iets te horen over wat er dan zo nog allemaal ontwikkeld moet worden in beta software. Ik begrijp ook dat Apple het liever niet heeft. Ik heb het geoel dat mensen het overgrote deel van de tijd tegemoet komen aan deze wens van Apple, maar ik begrijp ook dat het gewoon ook lek kan zijn om bepaalde dingen ergens anders te bespreken, en ik ben van mening dat dit ook best kan, zeker in de beperkte mate waarin dit nu gebeurt zo af en toe.

Verder zijn er inderdaad soms mensen die wat problemen ondervinden bij installatie van de beta software, en soms zijn ze geen dev. Uiteindelijk blijken ze redelijk eenvoudig geholpen te kunnen worden door anderen die daar even een minuutje de tijd voor nemen, dat is mooi om te zien.

Bijdrager
    bartvdv

Weet je waar je over praat Bart, of wauwel je maar wat…?

Neen, ik wauwel niet.

Heb je je nog niet afgevraagd waarom deze bèta’s zo makkelijk te downloaden zijn? Waarom in tegenstelling tot eerdere bèta’s je je iDevice niet moet registreren? Ik leid daaruit af dat Apple de bèta’s wel degelijk – maar verdoken – publiek heeft gemaakt.

Bijdrager
    MacBooky

volgens mij is OSX niet voor iDevices Bart … just sayin’

Bijdrager
    bartvdv

Het was een algemene vaststelling, MacBooky.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.