19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:

Bijdrager
    Goes

OS 9.2.2 op iMac 233, 32MB; Doen of niet?

Mijn huisnetwerk heeft nu in de huiskamer een mooi klassiek imacje.
    Alleen dei heeft dus os 8.1
    Bij mijn eigenste LC D imac zat natuurlijk de 9.2.2 classic cd. Moet ik deze nou ook op het dingetje beneden zetten of zal ik beter 8.1 laten staan.
    N.b. dit is een bijna nooit gebruikte imac die KPN heeft gekocht om te kijken of het een leuk speeltje was, en die wij daarna hebben gekregen om er vervolgens ook 2 jaar niets mee te doen.

Bijdrager
    Jan-Willem

Niet doen, OSX heeft zeker 320 MB ram nodig….

Bijdrager
    reddog

De vraag was of 9.2.2 er een beetje op draait. Ik denk dat het wel kan hoor. Toch zul er je wel wat geheugen bij moeten prikken. Vooral de 32 en 64 mb modules kun je voor een prikkie tweedehands kopen. Omdat er maar twee sleufjes zijn zou ik voor 128 mb gaan (ongeveer 36 euro). let wel op het type geheugen (SO-DIMM, 1″ low profile).

Succes!

Bijdrager
    Jan-Willem

sorry ik ben zo ver-X-t dat ik gelijk denk dat je naar x overstapt

Bijdrager
    verbeek.h

Je zult als je 9.2.2 wilt draaien als Reddog als schreef tenminste Ram bij moeten prikken. Voor 32 Mb vind ik zelfs 8.1 een flinke stap

Bijdrager
    junkiesxl

Minstens 96 mb ram om os 9.2 soepel te laten draaien op deze klassieker, maar iets wat ook helpt (weliswaar minder spectaculair) is een grotere harde schijf.

Ik heb thuis ook nog zon iMac staan en Jaguar draait er zelfs redelijk soepel op met slechts 96 mb ram (maar het extra ram is besteld)

Bijdrager
    awesomemac

Zal zonder problemen moeten gaan. Maar zoals is gezegd, is een beetje meer geheugen dan 32 Mb wel aan te bevelen. 96 Mb is een mooi aantal of anders 128.

Bijdrager
    FG

Heb bij een vriend ook op z’n imacje 233 OS 9.2.2 draaiend gekregen.
    Een geheugenuitbreiding is altijd beter dan het te laten. Hoe meer ram, hoe beter.
    Ik heb trouwens een 64mb liggen.
    Weet niet hoe jouw 32mb in je Macje zitten (2×16 of 1x 32mb).
    Interesse? ik hoor.

Mijn e-mail: fridogeraards@mac.com

Bijdrager
    junkiesxl

Je kunt er zelfs nog 512mb in kwijt kijk maar ns op http://macstuff.nl/systemen/imac-ad.html .

Hij zal nog altijd geen snelheidmonster worden zoals de huidige macs maar hij blijft nog altijd een prachtige machine die zeer aardig is om op te werken.

Bijdrager
    Goes

ik neem aan dat de 32 mb er in een keer ingeplopt is. Lijkt me de logischste standaard?!
    Ik heb wel oren naar tweede hands spulletjes, maar ik zit nu op een computer zonder email.
    Mijn huisgenoten, overigens, beginnen nu al te piepen over eventuele kosten van het klassiekertje.

Maar het komt er dus op neer dat ik maar beter kan wachten voordat ik 9 erop ga zetten. Jammer want dat lijkt me wel handig, dan kan ik lekker mp3s luisteren in de huiskamer.

Bijdrager
    Missundaztood

Standaard zit er in een iMac 233 1x 32MB. Het bij plaatsen van extra geheugen is echter wel een hele klus.

Bijdrager
    Goes

Speciaal om die reden heb ik er nu al bijna een jaar niet meer naar omgekeken. Nu mijn huisgenootjes weer van hun stages terug zijn beginnen ze weer te piepen over die iMac, ze willen zelfs een windows monster neerzetten…
    hij moet dus van 8.1 naar omhoog, ik heb alleen geen geld en ook geen CD’s van alles wat er tussen 8.1 en 9.2.2 zit.
    Hij zegt wel dat hij veel firmware updates nodig heeft, maar ja waar haal ik die dan allemaal vandaan.
    Ligt het aan mijn zoekkunsten dat er niets op internet te vinden is, of vinden ze bij Apple dat je na 5 jaar nog steeds voor systeem 8 moet betalen?

Bijdrager
    Stove Jebs

Chipmunk levert Mac OS 9.2.2 Nederlands op CD-ROM voor € 42,00 ex verzendkosten. (OS 9.2.2. heeft toch wel minimaal 96 MB nodig, maar als je het in een keer goed wil doen-want het is toch een behoorlijke klus- zet je er 256 of 512 bij)

http://consument.chipmunk.nl/software/Apple.html

Apple firmware voor iMacs:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=58174#iMac81

:wink:

Bijdrager
    drscsi

9.2 heeft alleen zin als je OsX/Classic gaat draaien. Als je op 9 wilt blijven is 9.1 de beste keuze.

Bijdrager
    Q

Ik heb zo’n beetje alle systemen vanaf 6.x, zelfs nog voor de Apple II Europlus :wink: (alleen Panther nog niet)
    en vast ook nog wel ergens wat MBjes voor in een 233. Ik kan je ook helpen om het er in te zetten.

Ik zal gelijk kijken of ik nog wat geheugen in de kast heb liggen.

Moderator
    Poezenbeest
    ”drscsi”

9.2 heeft alleen zin als je OsX/Classic gaat draaien. Als je op 9 wilt blijven is 9.1 de beste keuze.

Mwah… dat denk ik niet…in de update van MacOS 9.1 naar 9.2.1 zitten een hoop uitbreidingen die je ook heel hard nodig gaat hebben als je niet duaal draait… Was 9.1 vooral voor de nieuwe toetsenborden nodig en voor het belabberde DiscBurner, 9.2.1 ondersteunt veel meer randapperatuur (denk aan de nieuwere DVD-spelers en de combo-drives). De update naar 9.2.2 lijkt zinloos als je niet Classic onder OSX gaat draaien… maar ach, waarom zou je hem niet instaleren…

Trouwens ook een leuk geintje als het gaat om installeren… Kopieer een systeemmap van 9.0, 9.1 of 9.2.1 naar je machne en gooi daar de updater voor 9.2.2 overheen… firmware en drivers worden dan keurig bijgewerkt. De updates voor 9.1 e.v staan gewoon op de Apple-site….

Bijdrager
    JJmac

Ik heb ook nog een imac 233 revisie A met 96 mb en de videokaart van 4 naar 6 mb zou ik ook osx kunnen draaien of beter maar 9.22 het moet wel een gezond mac blijven:D

Bijdrager
    olbo

Als je toch geheugen uitbreid kun je ook ramdoubler 9 installeren. Werkt zeer goed. Maar niet extreem gebruiken.

Moderator
    Poezenbeest

Tot nog toe vind ik op oudere machines OS 9 stabieler draaien dan wat dan ook… OSX is te zwaar (ergo veroorzaakt instabilliteit) en alles onder OS9 is …erm… nou ja.,.. lager… dus minder uitgewerkt….

Zie ook wel in dat dit laatse ook een argument is om OSX er op te pleuren, maar Apple en ik raden dan toch echt G4 of hoger aan….

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.