11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    MacBeer

OS 9.0 naar 9.1 problemen

Een vriendin van mij heeft van haar werk (onderzoekster op een universiteit) een iMac G3 Rev. A gekregen (Boni Blue). Het beestje heeft 160 Mb RAM aan boord.
    Op de machine staat systeem 9.0 NED.

Nu is het zo dat deze mac meteen bevriest wanneer een geheugenstick van 256 Mb aangesloten wordt. Volgens de systeembeheerder van de uni ligt dat aan het feit dat systeem 9.0 dat niet echt lekker vindt. Dus moet het systeem worden ge-update.
    Ze heeft zowel instal-cd’s van o.a. sys 9 (ned en us), updates naar 9.1 en updates naar 9.2 mee naar huis gekregen.
    Nu heb ik dit vaker gedaan en moet dit echt piece of cake zijn…. zo niet hier.

De upgrade disk van Apple zelf (9.0 naar 9.1) bevat géén systeemmap. Er kan dus niet vanaf opgestart worden. Wanneer ik de installer open kan ik de HD (uiteraard) niet selecteren. Ik moet volgens de installer ‘opstarten vanaf de Mac OS cd’.
    Goed, ik kopieer de installer naar het bureaublad (de systeembeheerder zei ook al dat de installer naar de schijf gekopieerd moest worden) en start vervolgens op vanaf de OS 9.0 schijf.
    Maar wanneer ik dan die installer van 9.1 open kan ik nóg niet het systeem updaten!

Is dit omdat deze installer op hetzelfde volume als de te updaten systeemmap staat? Het rare is dat de update naar 9.2 is verpakt in een disk-image. Maar die kan ik niet nemen omdat ik eerst naar 9.1 moet. Maar die wil in geen geval op de HD geinstalleerd worden.

Wat doe ik fout?

Bijdrager
    PB

Je kan ze ook downloaden.Misschien werkt dat…
    http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75288

Bijdrager
    EagerB0bNerd

ik heb soortgelijke problemen gehad, met een G3 B/W

volgens mij moest je van 9 *eerst* naar 9.04, dan naar 9.1, dan eventueel naar 9.2
    (al heeft 9.2 niet zoveel nut, die is in principe hetzelfde als 9.1, alleen met een betere ondersteuning van classic onder osx, dus als je geen OSX draait heeft 9.2 weinig zin over 9.1)
    upgraden zou gewoon moeten kunnen door op te starten van de HD (met 9 dus) en dan updaten door de CD erin te doen.
    Maar bij mij liep de installer vast.Ik heb een (retail) OS9, en twee CD’s met updaters (kun je ook van de Apple site downloaden trouwens)

Ik heb het project laten liggen, ben eigenlijk op zoek naar een installer waarmee je in één keer 9.1 of 9.2 erop zet. Dus als iemand MacBjorn en/of mij daaraan zou kunnen helpen…

Moderator
    Mac Daddy

Ik heb hier ook nog een tweetal cd’s liggen. 1 met OS 9.1 compleet. En 1 met OS 9.2.1 update.

Ik kan ze wel voor je branden en naar je opsturen. Deze cd’s doen het in elk geval.
    Maar ik denk dat downloaden makkelijker. Als het niet werkt moet je het maar even laten weten.

[off-topic]
    @Pascalliej: Jat jij nou mijn mooie zin?

”Pascalliej”

…..”Een Appletje voor de dorst”……..

[/off-topic]

Moderator
    Mac Daddy
    ”EagerB0bNerd”

… (al heeft 9.2 niet zoveel nut, die is in principe hetzelfde als 9.1, alleen met een betere ondersteuning van classic onder osx, dus als je geen OSX draait heeft 9.2 weinig zin over 9.1)

Er zit wel 1 verschil in wat ik destijds heb ontdekt toen ik ermee werkte.

We gingen toen hier thuis over op kabel internet i.p.v. tel. tikken. En dus mocht ik ook internet op mijn kamer en kon ik msn’en.

Echter de msn voor OS9 werd niet ondersteund door OS9.2.1. Hiervoor moest je OS9.2.2.
    En die had ik dus niet. Gelukkig kreeg ik een paar maanden later een nieuwe mac met OS10.3.9 en kon ik msn’en.:lol:

Bijdrager
    Torz
    ”EagerB0bNerd”

ik heb soortgelijke problemen gehad, met een G3 B/W

volgens mij moest je van 9 *eerst* naar 9.04, dan naar 9.1, dan eventueel naar 9.2
    (al heeft 9.2 niet zoveel nut, die is in principe hetzelfde als 9.1, alleen met een betere ondersteuning van classic onder osx, dus als je geen OSX draait heeft 9.2 weinig zin over 9.1)
    upgraden zou gewoon moeten kunnen door op te starten van de HD (met 9 dus) en dan updaten door de CD erin te doen.
    Maar bij mij liep de installer vast.Ik heb een (retail) OS9, en twee CD’s met updaters (kun je ook van de Apple site downloaden trouwens)

Ik heb het project laten liggen, ben eigenlijk op zoek naar een installer waarmee je in één keer 9.1 of 9.2 erop zet. Dus als iemand MacBjorn en/of mij daaraan zou kunnen helpen…

Bestaat er dan een 9.0.0?, eigenlijk nog nooit gezien.Dacht dat 9.0.4 de eerste was( net als osx waar de eerste 10.0.3 is) Ik heb de meeste versies wel, maar die ken ik niet. Ik heb 9.2.2 US boot en 9.2.1 NL boot. Mail me even. Distributie van 9 is nog steeds illegaal:wink:

Bijdrager
    MacBeer

Het probleem zit ‘m dat de installer mij nieteens de keuze geeft om de HD als installatieschijf te selecteren. De keuze blijft grijs en in de uitleg wordt gezegd dat ik moet opstarten van de mac OS CD. Als de updater systeem 9.04 nodig heeft dan zegt deze mij dat, maar zover was ik nog nieteens gekomen.

Ik ga wel de links napluizen. Wellicht lukt het me wel als de installer verpakt is in een virtuele schijf.

Bijdrager
    Torz

Als de schijf grijs is bestaat hij wel maar mist de juiste ATA drivers(denk ik) voor een hogere os.
    Was het niet voor OS 9.0 Macos formatted en voor daarna Macos extended?

Bijdrager
    MacBeer

Daart weet ik niets van Torz, maar het lijkt me sterk. Dan zou sys. 9.1 toch nooit als een update verkocht kunnen worden? Immers, je moet dan toch de HD formatteren.

Bijdrager
    Torz

Dat klopt , maar als het een machinespecifieke cd is en hij is alleen geschikt voor ATA ipv ATA66(nieuwer) en er zit een ATA 66 in dan zou hij de schijf grijs kunnen zien. Het is theorie maar het zou kunnen. De enige reden dat die schijf grijs is dat hij niet de juiste drivers heeft. Het zou ook nog kunnen dat hij gelocked is.

Moderator
    Poezenbeest
    ”MacBjorn”

Daart weet ik niets van Torz, maar het lijkt me sterk. Dan zou sys. 9.1 toch nooit als een update verkocht kunnen worden? Immers, je moet dan toch de HD formatteren.

OS 9.1 is nooit verkocht als upgrade… denk dat je dan belazerd bent. Is het geen optie om het bakkie aan internet te koppelen en dan gewoon via de programmatuur-updater de updates binnen te halen???????? Zo heb ik dat ooit volautomatisch en gratis/legaal gedaan.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.