9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    navnak

OS 9 (van cd) installeren bij OSX

Hallo,
    Kan iemand mij vertellen of het mogelijk is om MacOS9.2 welke ik heb op cd, te installeren op een systeem waar al OS X 10.2 op geinstalleerd is?

Dit vraag ik omdat ik gebruik zou willen maken van de Classic omgeving.

Ik heb het volgende al reeds uitgeprobeert, echter zonder resultaat

1. Volledige OS X installatie uitgevoerd. Hierbij heb ik de HDD opnieuw geformatteerd en vervolgens deze HDD in partities opgedeeld.
    2. Daarna geprobeert OS 9 te installeren, opgestard vanaf OS 9 cd. ging goed totdat de cd er uit gespuugt werd. Vervolgens kreeg ik een diskette met een vraagteken in beeld (wat volgens mij betekend dat er geen os gevonden werd). computer reageerde niet meer. Ik heb vervolgens de computer opnieuw moeten opstarten.

Apparatuur:
    PowerMac G4 500Mhz., 512Mb, HDD: 20Gb.

Alvast bedankt.
    Roy

Bijdrager
    pepe

Die ellende heb ik vandaag ook meegemaakt….

Wat je in ieder geval gedaan moet hebben bij het partitioneren is de schijf gereed maken voor OS9. Dat is een aparte optie die je moet activeren. Vervolgens herstarten vanaf je OS9 schijf en de boel installeren.

Ik had het probleem dat ik nog steeds niet kon opstarten vanaf de OS9 CD. Wat ik gedaan heb: Op een andere machine (met Classic) op een externe schijf OS9 installeren. De externe schijf aan je andere Mac hangen en via je systeeminstellingen classic aanwijzen. Vervolgens kun je classic opstarten en de OS9 cd gebruiken om te installeren.

Heb je geen andere mac? Je kunt ook proberen om de systeemmap van de OS9 cd te kopiëren naar je schijf en zo classic starten. Vervolgens een echte installatie doen… Weet niet of het zo werkt, maar beter iets geprobeerd dan niets….

Bijdrager
    navnak

nou nou dat is niet niks.

Ik heb het geprobeert de systeemmap welke inderdaad op de cd staat te kopieren naar de HD.

Vervolgens Classic opgestart. Kreeg een melding dat classic opgestart dient te worden vanaf het medium waarvan de systeemmap afkomstig is. de cd dus.:x

Vervolgens gaf hij de vraag of ik os 9 opnieuw wilde opstarten, dat deed ik met als resultaat. niets. Heb Classic moeten stoppen.:evil:

Aangezien het feit dat ik geen tweede mac heb zie ik momenteel geen andere mogelijkheid dan alleen met OS X te werken.

andere vragen:
    Kan ik op geen enkele mogelijkheid opstarten vanaf een os9 cd om deze te installeren?
    Kan ik d.m.v. schijfhulpprogramma op de os x cd niet de hd dusdanig inrichten zodat ik wel met beide os’en kan werken?

De apple-site en handleidingen vertellen mij niets hieromtrent.

thx.
    Roy

Bijdrager
    meneer de koekepeer

In relatie tot dit;

Ik heb bij de laatste installatie van Jaguar heel OS 9 er gewoon niet op gezet. Belemmert dit de functionaliteit van de Mac, of kan ik nu enkel geen classic apps meer draaien?

Bijdrager
    navnak

Dat is het probleem bij mij dus ook. Ik heb ook alleen Jaguar draaien. Het belemmert zover ik weet niet de functionaliteit van de mac. Je kan echter geen classic apps draaien. Maar dat zou jij als die-hard maccer toch moeten weten.

Bijdrager
    michelvdb

Ik heb bij de Grote-Jaarlijkse-Schoonmaak mijn schijf gewist en terug één partitie gemaakt waar nu enkel OS X v.10.2.3 op draait. Voordien heb ik de inhoud mijn OS 9 schijfpartitie verhuisd naar een externe LaCie HD. Heb ik Classic nodig dan zet ik die LaCie HD aan en gaan met die banaan. Met FireWire draait dit meer dan snel genoeg.

p.s. Ik heb wel met Schijfhulpprogramma gezorgd dat OS 9 op die vernieuwde interne schijf kan draaien. Alleen staat het hele OS 9 systeem extern.

Bijdrager
    dash

beste,

os x is gebruikt os x programma’s, je kan dus de classic programma’s (os 9.2.2) niet draaien als het besturingsysteem os 9.2.2 niet geinstalleerd is.

wil je wel classic applicaties gebruiken dan is er maar een optie:

mits er geen belangrijke bestanden op je schijf staan, echter:

-verwijder os x en installeer os 9.2.2.
    maak drie partities
    1 voor os x
    1 voor os 9.2.2.
    en 1 voor je data (software programma’ s en bestanden)
    via de map hulpprogramma/schijfinstallatie

-installeer 9.2.2. heb je os 9, download via de apple.com de upgrades
    het liefst de engelse versie ivm software voorkeuren enzo

-installeer os x.2 (engelse versie)

-probeer in osx.2 classic te draaien
    lukt dit niet, ze verderop in dit forum osx voor advies of kijk op
    apple.pagina.nl

-installeer je software programma’s

sukses.

de reden om drie partities te maken is dat je altijd via je startup disk/ opstartschijf een systeem kan opstarten.
    werk je met quarkxpress of met 3d programma’s of andere classic applicaties dan adviseer ik om je systeem dan te herstarten in je gewenste besturingsomgeving. het is even niet anders ook voor mij (met mijn emate en os x) &&^^&&&^%^!!!
    maar zo heb je de minste problemen

dash

Bijdrager
    navnak

Beste Dash,

Bedankt voor de informatie. Hier heb ik tenminste iets aan. Ik ga met jouw info aan de slag.

Nog een vraag: Als ik osx verwijder, moet ik dan opstarten van de os x cd en vervolgens “wis” selecteren, waarna de boel opnieuw ingedeeld moet worden?

thx.
    roy

Bijdrager
    Beathoven

Ik zal nog eens ff uitzoeken of het mogelijk is om OS 9.2 naast Jaguar geinstalleerd te krijgen (multiboot). M’n pa gebruikt 9.2 nog weleens en vind de Classic-mode maar niks. Het zal wel even goochelen worden, maar het moet lukken. :)

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.