14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:

Bijdrager
    Dick de Roos

OS-9 en dan?? – Wanneer zal ik naar X?

Tja, mag dat in deze groep? Posten in een forum waar ik nog niets mee van doen heb? Maar goed, ik denk er vaak aan en dan mag het misschien wel…. Ter zake nu.
    Ik werk nog steeds met OS-9.1 NL Maar ik wil (ik zal wel moeten zo langzamerhand) ooit over gaan naar X. De vraag is: wanneer? En wat mis ik dan? Of misschien ook: wat krijg ik er voor terug?
    Even naar de softwarekant. De “normale” programma’s, zoals  M$-office, beeldbewerking, video (belangrijk!) en dergelijke, werken goed onder 9.x. Als ik over ga naar X, zal ik voor alles(?) nieuwe software moeten aanschaffen. Of onder 9.x blijven werken. En waarom zou ik dan overgaan? En hoe gaat het nu met 9.2? Nog steeds zoveel problemen? Je ziet, ik aarzel me rot. Ook omdat ik  het mijn vrouw niet aan kan doen met een heel ander systeem te moeten gaan werken. (Ik zou natuurlijk een tweede kompjoeter kunnen aanschaffen en haar daarop laten werken; kan ik ook gewoon achter de Mac als het mij uitkomt).
    Mijn dillema is eigenlijk: ik wil wel, maar weet eigenlijk niet waar ik me instort. En dan: is er nog een weg terug??
    Wie helpt me??
    O ja, misschien ook van belang: iMac 400MHz DV;10GB HD en 512 MB geheugen draait nu dus met 9.1 NL.
    Groeten,
    Dick

Moderator
    Adriaan Mol

OK, nou het ziet er naar uit dat je helemaal klaar bent om over te stappen.

Video bewerking; iMovie is standaard en Final Cut Pro is er ook voor MacOS X. Office X is er ook, dus geen probleem.
    Voor Photoshop moet je nog even wachten, maar je kan altijd nog herstarten naar MacOS 9.1 NL of de Classic in MacOS X starten.

Ik denk dat je vrouw toch een keer MacOS X zal moeten accepteren, nu of later. Wat maakt het uit? Ik denk ook dat iemand die nog niet zo thuis is in de computer en begind met MacOS X het beter zal snappen dan MacOS 9 (aangezien de Dock het een stuk makkelijker en overzichtelijker maakt).

Ik wens je succes.
    Adriaan

Bijdrager
    Paul Sondervan

Dick,

Ik heb vanaf de officiele releasedatum Mac OS X in mijn bezit. Gedurende enige tijd heb ik het als erbij gezien. Ik werkte met Mac OS 9 en gebruikte Mac OS X om uit te proberen. Vanaf release 10.1 is het voor mij andersom geworden. Ik gebruik Mac OS X nu voor 95% en Mac OS 9 voor 5%. Ik heb een heleboel programma's die niet beschikbaar zijn voor Mac OS X, maar het merendeel werkt probleemloos in de Classic-environment.
    Als ik je een advies mag geven, installeer Mac OS X op een aparte schijf dan kun je altijd probleemloos weer terug naa Mac OS 9.
    Suc6  :D  ;)

Bijdrager
    zeking

Zéker doen. OSX doet de appel nog veel beter smaken. het is alsof je zomaar een pak Software cadeau krijgt. Daarenboven heb je een machientje die het zonder probleem zal verdragen al raad ik je méér geheugen aan voor je HD. Doe de stap vooral nu de belangrijkste Bugs van OSX in kinderschoentjes verdwenen is. Veel lol..

Bijdrager
    andrez

Beste Dick,

Heb ook veel gewikt en gewogen, maar ben nu maar wat blij dat ik MacOSX gebruik, zeker de huidige versie (inmiddels 10.2.3) die me, na wat onwennigheid en gedoe (vooral door opnieuw instellen van ADSL), uitstekend bevalt. Zelden of nooit nog vastlopers bijvoorbeeld en toch weer een veel aantrekkelijkere interface, etc. Overschakelen naar Classic, wanneer nodig, gaat in no-time.
    Trouwens, ik heb dezelfde computer als jij alleen minder geheugen (320mb) maar een grotere (40GB) harde schijf. Dat kan ik je wel aanraden, net zoals het (laten) indelen ervan in 3 partities. Eén voor MacOSX, Data en MacOS9.2 dus.
    Succes en laat even weten hoe de switch je bevallen is, okay?

Bijdrager
    Igor

he mensen hebben jullie gekeken hoe oud dit bericht is! Al bijna 1 jaar!:D:D;)

Hij is allang over op X dus erop reageren heeft geen zin meer:D

Bijdrager
    andrez

Jemig, zitten we daar ons best voor te doen!:lol: Nou ja, ff enthousiast doen is ook wel weer leuk meegenomen.
    Het Classic forum wordt langzamerhand op zich dus ook classic! :D

Bijdrager
    lampje

nu hebben we nog niet van dick de roos gehoord
    oftie wel geswitched is…..

en wat z’n vrouw ervan vond
    :wink:

Bijdrager
    Dick de Roos

Na een jaar wikken en wegen :shock: :oops: :lol: heb ik een aparte schijf (van de nu 80 GB) ingesteld als X-schijf.
    Ik kijk en bewonder. Ik ben ook nogal bezig met “wat nu weer??” en “hoe moet dat?”
    Gelukkig kan ik altijd weer terug naar 9.1, want al mijn progs zijn daarop gebaseerd. Dus het kijken geeft fun, maar kost ook tijd en dat heb ik maar in geringe mate denk ik altijd.:?
    Mijn vrouw zal het overigens een zorg zijn, (als ik echt over zal gaan, want aan het werken met de progs verandert niet veel.
    De Doc is m.i. dan de grootste wijziging. En de look natuurlijk.
    Trouwens: ik merk steeds meer dat de mens (grosso modo) het zeer lastig heeft bij veranderingen. Om die reden is een windhoosswitcher eigenlijk een gedreven onderzoeker.

O ja, ondanks de lange tijd na de start van dit onderwerp is het antwoord nog steeds actueel.:wink:
    Evenals de vraag lijkt mij.:D
    Had St. Steve tijdens de keynote ook al niet gememoreerd dat nog (lang) niet alle Appelaars (en vermoedelijk evenmin de worstelaars) over zijn gaan op X?
    laat nog maar even staan dit draadje lijkt mij.
    Dank voor de hulp.

groeten,
    Dick

Bijdrager
    Igor

Ik dacht dat je allang over was :? ….

Bijdrager
    Spongebob

IK ben nog niet over… ik kijk nog even de kat uit de boom en ga over als Panther in the house is. En ik ben niet van plan Panther te kopen, want die krijg ik er wel bij als ik een volgende ibook koop in een van de komende maanden… wellicht deze zomer

blijft het probleem van al de nieuwe soft…

Bijdrager
    Hemi

Voor iedereen die nu Nog steeds zit te twijfelen over de stap naar X, kan ik zeggen dat het hetzelfde is als na je rijbewijs te hebben gehaald nog geen auto durft te rijden…. ;)

Apple zou Apple niet zijn als ze OS X moeilijk hadden gemaakt.

Ik geef wel toe, dat de dynosaurus-tijdperk OS’sen (8 en 9) voor je gevoel ‘snappier’ werken dan OS X nu nog doet.
    Ik heb 10.2.5 draaiend op een DualProc 876 mac, maar OS9.1 op m’n stokouwe 300Mhz-G3-Xlr8 PowerComputing clone voelt nog steeds rapper aan. Komt ook met name dat ik onder 9 voornamelijk met het toetsenbord werk. Maar uiteraard kan de algemene systeem snelheid niet tippen aan OSX op m’n huidige Mac.

OSX wil graag veel RAM hebben, minimaal 512 MB.
    En des te sneller de processor de beter. Als je nog een 300 a 400 Mhz Mac hebt dan “is” ermee te werken, maar het houd niet over.

Tot nu toe heb ik iedere OSX-update direct geïnstalleerd en nog nooit problemen ermee gehad.

Kortom, voor de mensen die nog steeds twijfelen, je weet niet wat je mist..!! :)

Bijdrager
    2manydjs
    ”Hemi”

OSX wil graag veel RAM hebben, minimaal 512 MB.
    En des te sneller de processor de beter. Als je nog een 300 a 400 Mhz Mac hebt dan “is” ermee te werken, maar het houd niet over.

Valt wel mee hoor!
    400 Mhz G3 met 256 mb, ok het is geen snelle machine maar het werkt prima.
    Ik werk er dag in dag uit mee zonder me te ergeren aan de snelheid.
    Programma’s starten niet rap op, maar als ze eenmaal draaien geen enkel probleem!

Bijdrager
    Hemi

Ik denk dat je wel een kleine snelheidsverbetering zult zien als je er wat geheugen bijprikt.
    Ik wilde ook niet zeggen dat OSX ‘niet’ zou werken met minder, maar ik heb zelf met m’n DP876 en 256MB gemerkt dat deze toch wat ‘vloeiender’ werkte toen ik er een 512MB reepje bijprikte.
    Zeker ook als je zware programma’s zoals Photoshop enzo wat meer geheugen toekent via het info-menu.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.