18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:

Bijdrager
    merijn

OS 10.2.3 loopt vast… !?

Sinds ik OS 10.2.3. heb geïnstalleerd wordt ik of en toe met een vastloper geconfronteerd. Dit heb ik eigenlijk nog niet meegemaakt sinds ik met OS X werk! Het hele systeem loopt vast (muis werkt niet, keyboard shortcuts helpen niet) en ik moet echt een hardware reset gebruiken.

Het gebeurt vooral als ik de mac even niet heb gebruikt en hij uit de ‘energie save’ stand komt. Ik heb met Disk First Aid al gekeken of er wat aan de hand is maar deze geeft weinig aan.

Ik heb kort geleden de nieuwe OS X driver voor een Audio kaart geïnstalleerd (Emagic Audiowerk8). Zou dit een reden kunnen zijn? Ik kan het mij bijna niet voorstellen wat dit zou niet het hele systeem mogen platleggen…

Ik hoop echt dat iemend een suggestie heeft.

P.s. ik heb mijn Mac 24/7 aanstaan. Moet kunnen toch?

Bijdrager
    Bedulis

bij mij al zelfde probleem vanaf X oftwel 10.0 etc., vooral als ik na slaapstand internet benader. Nog niets gevonden dat echt helpt.

Bijdrager
    KeKo

heb ik sinds jaguar geen last meer van gehad, ervoor wel een keer, en vaak langzaam opstarten…
    Nu nog geen problemen gehad met 10.2.3

Bijdrager
    andrez

Hey, ik ben dus niet de enige. Hoewel (lang) niet zo ernstig.
    Kort na het installeren van 10.2.3 beluisterde ik via Realplayer een radioprogramma uit het archief en nadat dit afgelopen was reageerde de computer niet meer op de muis of op toetscombinaties, zelfs niet die voor geforceerd stoppen! Daarna werd het scherm zwart en zag ik alleen de muispijl nog bewegen.
    Sindsdien niet meer voorgekomen. Na de update heb ik wel wat controle, herstel en opruimprogramma’s er op los gelaten, wat volgens mij ook geen overbodige luxe is.

Bijdrager
    GrandMaster

Al gekeken of je de juiste Firmware versie hebt geinstalleerd??? Heb dit al meerdere keren gehoord en schijnt dat men dan niet de juiste firmware heeft geinstalleerd.

Bijdrager
    arjen

Hoi,

Ik ben dit probleem ook vaak tegen gekomen met Jaguar maar het is weg sinds ik mijn preferences heb veranderd.

Uncheck “Put the hardisk to sleep when possible” bij de details van de “Energy saver”.

Veel success, Arjen.

Bijdrager
    Kris

Heb net de update naar OS 10.2.3 gedaan. Blijkt nu dat als ik de map programma’s open dat die zich vanzelf weer sluit voor ik iets kan aanklikken. :cry: iemand een oplossing? voor de update had ik het probleem niet.

thanx

Bijdrager
    henzepietje

Is er een andere manier om aan de laatste 60mb (!) update te komen dan downloaden? Staat-ie al ergens op een cd? Bij mij duurt dan meer dan twee uur voordat-ie binnen is. Heeft iemand de update op cd voor mij??
    BVD Nora

En hoe maak ik nou op een cd een back-up zonder allerlei ingewikkelde toestanden? Ik heb Jaquar op mijn iMac flatpanel 17 inch.
    en ik bezit de laatste Toast.

Bijdrager
    Sage

Er zit ook een help op, werkt bij mij even niet omdat ik hem denk ik per ongeluk heb weg gegooid. :shock:
    Ik heb geen cd brander maar het lijk mij nou niet echt moeilijk, ik heb wel toast, ziet er allemaal zeer simpel uit.

Bijdrager
    Gijs

Om je eerste vraag te beantwoorden: nee, die is niet op cd te krijgen. Maar met een beetje geluk staat hij op de volgende MacFan-cd. Even wachten dus: of je computer een paar uur laten downloaden of op MacFan. Maar misschien kan iemand met een snelle verbinding de update ook even op een cd zetten voor je.
    En een back-up maken is erg eenvoudig. Toast openen en alles waarvan je een back-up wilt bewaren op het venster slepen (bijv. je documentenmap, etc.) en branden.

Bijdrager
    henzepietje

voor je reactie. ik wacht inderdaad op de nieuwe MacFan. En ik ga back-ups maken via Toast op een cd. Ik was benieuwd hoe je automatisch een back-up kon maken met steeds de laatste wijzigingen erop. Snap je.
    Dus niet steeds alles. Ik hou ook mijn systeem bij met de nieuwste up-dates en wil die opslaan. Anders kan ik bij een crash helemaal van nul af aan beginnen. Lijkt me niet fijn.

Bijdrager
    Gijs

Daarvoor heb je speciale back-up programma’s nodig. De bekendste is Retrospect, maar er zijn ook andere. Als je lid bent van .Mac krijg je het programma Back Up gratis. Daarmee kun je automatisch back-ups maken en met de mirror-functie kun je de back-up naar de gewijzigde bestanden laten kijken. Maar het is minder uitgebreid dan Retrospect, dus om alleen daarvoor .Mac te nemen lijkt me overdreven. Verder bestaat er nog een gratis programmaatje Silverkeeper dat het uitproberen waard is. Dat staat toevallig deze maand ook op de MacFan-cd als ik me niet vergis. En anders op die van een paar nummers terug.

Bijdrager
    Castor

Silverkeeper voor OS X is een aanfluiting, scheduling is (nog) niet mogelijk. Maar goed, het is gratis..

In elk geval, op CD backuppen dmv van scheduling is sowieso moeilijk, aangezien er dan 1) een lege cd paraar moet zijn in je machine, 2) de backup mag dan maar tot tegen 650 Mb zijn en 3)het branden starten is gecompliceerd.

Een nette oplossing voor scheduled backups naar een hd of netwerk is Deja Vu
    Die laat zich instellen via de voorkeur panelen in OS X.

Bijdrager
    JeePee

Even een andere vraag naar aanleiding van jullie ‘crashes’…. Gebruiken jullie Norton Utilities of System Works? (De nieuwste versies)

Ik heb het een paar dagen geleden gebruikt in 10.2.3 en een dag later (ik had nog vrijwel niets gedaan na ‘de reparatie’) crashed de boel, terwijl ik de hele boel er nog geen week geleden helemaal vers heb opgezet.
    Norton DiskDoctor constateerde bij allebei mijn kersverse 10.2-partities een ‘major problem’ in de ‘B-tree catalog’…. Ik vertrouwde het niet helemaal, aangezien DiskWarrior 2.1 en TechTool Pro 3.0.8 er geen probleem in zagen:?

Bij mijn belangrijkste partitie (10.2.3) heb ik het gedaan, bij de andere voor de zekerheid maar niet… Ik heb nu enorm veel spijt, maar weet niet zeker of het door Norton komt… Ook duurt het nu werkelijk een eeuwigheid voordat mijn harde schijf ophoudt met ratelen, als ik hem opstart….

Iemand dezelfde ervaringen? Ik denk dat ik alles binnenkort helemaal opnieuw installeer en dan gaat Norton er toch voor de zekerheid maar weer af… Al was het alleen maar om te testen of het daar aan lag.:(

Bijdrager
    Torz

Norton hmm,lang geleden verwijderd,oef :P
    Het is in dit forum al vele malen gezegd,Norton als je het wil gebruiken alleen vanaf de Disk.

Bijdrager
    Gijs
    ”Castor”

2) de backup mag dan maar tot tegen 650 Mb zijn.

Een goed back-up programma ondersteunt een back-up die op meerdere cd’s wordt gebrand. Zelfs Back Up van Apple doet dit.

Bijdrager
    Kris
    ”Kris”

Heb net de update naar OS 10.2.3 gedaan. Blijkt nu dat als ik de map programma’s open dat die zich vanzelf weer sluit voor ik iets kan aanklikken. :cry: iemand een oplossing? voor de update had ik het probleem niet.

thanx

blijkbaar was het omdat mijn speech-functie bij de automatisch op te starten onderdelen stond. na deze uit te schakelen, lijkt het probleem opgelost.

ivm met retrospect. kan er mij iemand een idee geven over de prijs van een dergelijk pakket (en kan het ook in netwerk gebruikt worden?)

Happy Macyear

Bijdrager
    araminta
    ”Gijs”
    ”Castor”

2) de backup mag dan maar tot tegen 650 Mb zijn.

Een goed back-up programma ondersteunt een back-up die op meerdere cd’s wordt gebrand. Zelfs Back Up van Apple doet dit.

Hij heeft het over een geschedulede (da’s een leuk woord) backup. Niet eentje waar je naast gaat zitten. En dan kun je toch echt maar één CD volschrijven.

Je kunt natuurlijk wel een backup maken naar een externe HD.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.