19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    Nora Nora

OS 10.6.8 op iMac Mavericks ivm Rosetta

Beste allen,

Ik kon zo snel niet een topic vinden hierover:-?

Is het mogelijk om mijn iMac waar Mavericks op staat op te starten met 10.6.8?

Hoe kan ik dit het beste doen? Ik zou het graag op een officiële Apple manier doen, maar wanneer dit niet mogelijk is, dan hoor ik natuurlijk ook graag alternatieven:)

Ik heb een 10.6.8 systeem hier nog op een MacBook staan, zou ik dit hiervoor kunnen gebruiken?

Mocht iemand een andere manier weten om Rosetta onder Mavericks te draaien, dan hoor ik dit graag, aangezien ik verouderde software wil draaien op de Mavericks machine. Deze software draait goed op de MacBook, maar deze wil ik aan een kind schenken, vandaar dat ik de software die nog wel onder Rosetta draait ook op de iMac wil kunnen draaien.

Alvast bedankt voor iedere reactie en meedenken,

Nora

Bijdrager
    TheBigZ

Het ligt eraan hoe oud je iMac is.
    Als het een model uit 2011 (of ouder) is, kun je daar inderdaad Snow Leopard op draaien.
    Heb je een nieuwere iMac (2012 of nieuwer) dan kan het niet.

Nieuwe Mac? Info over i5/i7 ssd/hdd/fusion 21,5"/27" GPU en meer

EDIT: Zo te lezen heb jij een vrij recente iMac. Daar kun je dus geen Snow Leopard meer op draaien, helaas. (Of je moet een VM gaan draaien waarin je vervolgens een ander OS draait.)

Bijdrager
    TheBigZ
    Nora op 27 april 2014

aangezien ik verouderde software wil draaien op de Mavericks machine.

Om welke software gaat het?

Bijdrager
    Nora Nora

Wat betekent dat, een VM?

Ja, ik heb een nieuwe iMac, ben er heel blij mee, ook het lekkere grote scherm!:wink:

Het gaat om software die ik bij een scanner van Nikon kreeg. Ik zou deze graag blijven gebruiken ipv nieuwe software te moeten kopen….

Bijdrager
    FloorvN

vm is virtuele machine,

je kan eens beginnen met gratis virtualbox !

hier te vinden : https://www.virtualbox.org/
    een wiki van virtualbox : http://nl.wikipedia.org/wiki/VirtualBox

En nog een wiki over virtuele machines in het algemeen : http://nl.wikipedia.org/wiki/Virtuele_machine

Je moet nu nog een dvd’tje iso of DMG hebben van snow leopard, deze kan je dan in je virtualbox virtuele machine installeren.

Je kan ook een trial van vmware of Parallels desktop eens proberen !
    Hier te vinden :
    http://www.parallels.com/products/desktop/
    http://www.vmware.com/nl/products/fusion

Heb je wat leeswerk, en kan je hopelijk aan de slag:P

Bijdrager
    Nora Nora

Juist ja, inderdaad voldoende leeswerk.;! Ik ga ermee aan de slag!

Veel dank!

Bijdrager
    Gert Snijders

Je schrijft ” … Het gaat om software die ik bij een scanner van Nikon kreeg. Ik zou deze graag blijven gebruiken ipv nieuwe software te moeten kopen…. ”

Nikon is al lang geleden gestopt met de lijn scanners … de originele software is ook niet meer ge-update-t naar nieuwere versies van operating systemen.

Een alternatief hiervoor biedt Vuescan (www.hamrick.com) dat probleemloos werkt tussen mijn Coolscan V en (in ieder geval) OS 10.8.5, maar ook 10.9 – ik gebruik het al jaren naar grote tevredenheid.

Vuescan kon (kan?) gratis geprobeerd worden in een testversie – bij succesvolle installatie kan een licentie gekocht worden.
    Je schrijft geen nieuwe software te willen kopen – de standaard-versie van Vuescan kost nog geen USD 40,- en zou het overwegen best wel waard kunnen zijn.

Bijdrager
    computer space

Voor Virtualisatie heb je Snow leopard Server nodig, en die kun je bestellen bij de Apple Store via de TELEFOON (niet op internet). Kost 18€, 24 incl verzenden.

Bijdrager
    Buzz

Het lijkt mij de vraag of drivers via Rosetta in een Snow Leopard server virtual machine wel werken. Iemand ervaring? Vuescan lijkt me een betere optie, al is het een lelijk stuk software. Ik heb uiteindelijk maar mijn verouderde scanner de deur uit gedaan en een nieuwere gekocht.

Bijdrager
    computer space

Ik denk dat de simpelste optie niet nieuwe software is, maar een oud macje. Ik heb voor de leuk zo’n bolletje-imac gekocht (50€). Die bedien ik gewoon met Schermdeling. Meteen een goed iTunes/Spotify station met de prima HK speakers.
    En die nieuwe scanner gaat niet veel bieden. Oude Coolscan’s en Minolta’s zijn niet te evenaren met nieuw spul.

Bijdrager
    majorB

“Ik heb een 10.6.8 systeem hier nog op een MacBook staan, zou ik dit hiervoor kunnen gebruiken?”

maak met superduper of carbon copy cloner een backup van dit systeem op een externe harde schijf, en sluit deze daarna aan op je iMac.
    Start deze vanaf de externe schijf op. Als je iMac 10.6.8 aankan is dit de makkelijkste manier!

Bijdrager
    Buzz
    computer op 28 april 2014

Ik denk dat de simpelste optie niet nieuwe software is, maar een oud macje.

Tja, dat noem jij natuurlijk de simpelste oplossing.:-)

Bijdrager
    Nora Nora

Ja, dat is mijn ervaring ook qua scanners. Ben erg blij met het oude beestje…. En de software erbij vind ik ook prettig werken, ik moet er eigenlijk net aan denken om met een ander scanprogramma te gaan werken, mede ook omdat deze software voor deze scanner is geschreven.

Wanneer ik het goed begrijp heeft klonen geen zin, of iig niet zonder dat ik een zogenaamde VM instaleer. Maar Buzz_D zet vraagtekens of het dan wel gaat werken. Of hebben deze vraagtekens slechts betrekking op die server-software, dat blijkbaar iets anders is dan gewone software….

Kan ik wel een kloon van 10.6.8 draaien mbv een VM op een iMac 2013?

Bijdrager
    Buzz

Ja, Snow Leopard Server gaat natuurlijk wel draaien in een virtual machine op die nieuwe iMac. Maar de vraag is of die virtual machine ook via Rosetta toegang krijgt tot de scanner.

Het installeren van device drivers in een virtual machine is al niet hetzelfde als op een echte machine. De virtual machine software maakt een extra software laag aan tussen Snow Leopard Server en de echte hardware. De software simuleert bijvoorbeeld de USB poort, en zorgt ervoor dat de communicatie via de echte USB poort ofwel naar het host OS (bijv. Mavericks), ofwel naar de virtual OS gaat (Snow Leopard Server). De Nikon driver, die die USB data moet ontvangen en verwerken, doet daar nog een stapje bovenop, omdat het in Rosetta draait, met een extra vertaalslag van PowerPC machinetaal naar Intel. Het is niet helemaal vanzelfsprekend dat dat allemaal 100% soepel op elkaar aansluit.

Het hangt er vanaf hoe “netjes” de Nikon drivers destijds zijn geprogrammeerd, en hoe goed de virtual machine software het doorgeven van de echte hardware naar de virtual machine verzorgt. De nieuwste versies van VMWare en parallels kunnen wat dat betreft veel. Maar het zou natuurlijk fijn zijn als iemand kan bevestigen of ontkennen of het werkt, voordat je hier tijd en geld in gaat investeren.

Bijdrager
    majorB

waarom stuur je de scanner niet aan via je macbook?????

Bijdrager
    Nora Nora

Wellicht ga ik het dan toch proberen. Of weet iemand hier al dat het zeker niet gaat werken?

Ik zou dan willen proberen om een kloon via een VM op te starten, of moet ik echt eerst de server-software kopen en het via die weg doen? De voordelen van de kloon is dat op deze alles al werkt en geinstalleerd is en hij is gratis…..

Waarom ik niet via de MB werk heeft twee/drie/vier redenen. Ik kan iemand wellicht nog blij maken met het ding en ik heb dan weer wat minder spul in huis. Ook is het scannen op het beeldscherm van de MB natuurlijk niet echt optimaal, zeker niet wanneer ik het beeld vervolgens op een ander scherm ga bewerken. Verder is het natuurlijk nog maar de vraag hoe lang het lieve beestje het nog uithoudt, dan heb ik liever nu een oplosding die langer kan blijven werken.

Bijdrager
    computer space

De scanner draait denk ik toch gewoon op USB 2? Dat werkt gewoon onder een VM. Videokaarten e.d. zijn problematisch, maar USB support is er eigenlijk altijd.

Bijdrager
    Nora Nora

In de handleiding staat onder specificaties “voldoet aan USB 2.0”. Of dit ook betekent dat het om een USB 2.0 aansluiting gaat weet ik niet. Op de doos staat slechts “USB” en geen vermelding van 2.0 of iets van dien aard….

Bijdrager
    TheBigZ

Een VM optuigen om verouderde scanner-software te kunnen draaien lijkt me overkill. Hou dan je oude MB voor dat doel (alleen scannen, het verwerken van de bitmap doe je op je nieuwe iMac) of koop een nieuwe scanner zoals Buzz_D aangaf.

Buzz_D op 27 april 2014

Vuescan lijkt me een betere optie, al is het een lelijk stuk software. Ik heb uiteindelijk maar mijn verouderde scanner de deur uit gedaan en een nieuwere gekocht.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.