13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    TBIJ

Originele bestanden foto's kwijt?!

Ik wil een aantal foto’s laten afdrukken maar het lukt niet om alle foto’s te uploaden. Foto’s geeft de melding:’ de versie van deze foto met volledige resolutie is onvindbaar of beschadigd’. Ik kan de foto’s ook niet vinden in de fotobibliotheek via Finder. Maar ik heb deze foto’s echt niet verwijderd!!! Help! Heb net een nieuwe macbook en alles laatst overgezet via de migratieassistent.

Bijdrager
    SunKeeper

Heb je de oude Mac nog?

Haal het anders uit je backup die je vast wel hebt…?

Bijdrager
    TBIJ

Ja heb ik al gekeken, maar ook daar onvindbaar. Ook met timemachine nog geen succes…. Snap er niks van. Dit was een album met 50 foto’s voor een babyfotoboek, uit een periode van de laatste 5 maanden. 18 van de 50 bestanden werden wel gevonden.

Bijdrager
    SunKeeper

Heb je ze ooit wel op de goede resolutie kunnen bekijken?

Zo ja, zoek dan eens de eerste backup op waarin ze staan, terug in de tijd met Time Machine.

Als het een losse camera is, staan ze niet meer toevallig op het SD-kaartje of in geheugen?

Bijdrager
    TBIJ

Ja, ze zijn allemaal gemaakt met dezelfde camera of iphone. Heb op de oude mac op deze manier ook een 100-tal fotoafdrukken besteld zonder problemen. Dus zijn ze ook gevonden lijkt me. Nu heb ik het nog eens geprobeerd diezelfde 100 fotoafdrukken, en nu worden er maar 15 van de 100 gevonden… Op beide macs dus. Het rare is dat bijvoorbeeld 4 van de 10 foto’s van mijn dochter haar verjaardag wel gevonden worden en de andere niet. Terwijl ik ze echt niet verwijderd heb.
    Ik heb de foto’s niet meer op SD. Ik ging er vanuit dat ik met een macbook en een back-up op een externe harde schijf wel goed zat ?.

Ik heb nog een oude externe harde schijf waar de foto’s van die betreffende maanden hopelijk nog op staan in de timemachine. Kan ik deze op de één of andere manier synchroniseren met de huidige fotobibliotheek? Dus dat ik alleen dat gedeelte van de bibliotheek terugzet? Ben doodsbenauwd dat ik al mijn foto’s kwijtraak op zo’n manier.

Snapt u het nog ?

Bijdrager
    TBIJ

Heb het ook met foto’s geprobeerd van een jaar geldeden, en dan zijn de originele bestanden er allemaal nog ? Het gaat dus om een aantal maanden foto’s (maar wel precies de geboorte van mijn tweede dochter en dus heel belangrijk ). volgens mij precies de periode van de overgang van Iphoto naar Foto’s. Iemand anders met dezelfde problemen?

Bijdrager
    SunKeeper

Er is een moment geweest dat alles in orde was, daarna is er een moment geweest dat iets ergens in de war is geschopt.

Dat moment van in de war schoppen moet je achter zien te komen, want als je een backup hebt van daarvóór kun je de juiste originelen terug halen.

Het kan op vele plaatsen ontstaan zijn. Misschien heeft de camera een fout gemaakt, misschien ging het fout bij overzetten uit de camera, kan ook nog een harde schijf zijn die een bestand verminkt. Time Machine ziet overigens niet speciaal verminkte bestanden aan als verminkt, dus zal die ook gewoon backuppen. Alleen het fotoprogramma ziet dit bij openen.

Dat wil niet zeggen dat eerdere backups niet de juiste originelen hebben. Als jij ze zelf ooit in goede staat hebt gezien is de kans groot dat Time Machine ze nog heeft.

Je hoeft niets te synchroniseren, als je de juiste bestanden hebt gevonden moet je die gebruiken voor wat je ermee wilt doen. Verder apart opslaan en opnieuw backuppen. Verwijder nergens iets, want als je het verkeerde verwijderd ben je het kwijt. Een vaak gemaakte fout.

Edit: je had het al gevonden. Mooi, want dan kun je het oplossen.:)

Bijdrager
    TBIJ

Nou ik ga het proberen. Weet alleen niet precies welke foto’s wel en niet weg zijn. Dus alles maar terugzetten van die maanden en alles maar weer eens doornemen dus denk ik. Zijn alle bewerkingen die ik gedaan heb ook weg dan?? Dat wordt anders een enorme klus.

Bedankt voor zo ver. Ga het morgen proberen, ik laat weten of het lukt.

Bijdrager
    SunKeeper

Probeer het in eerste instantie alleen van foto’s die je zeker weet dat beschadigd zijn.

Zomaar goede foto’s met verlies van bewerkingen overschrijven is wat overdreven, naar mijn mening. Wat je doet mag je natuurlijk verder zelf weten.

Bijdrager
    TBIJ

Ik heb toch van een aantal foto’s het originele bestand binnen ‘masters’ gevonden. Hoe kan het dan dat foto’s aangeeft dat de originelen onvindbaar zijn? Staat er een instelling verkeerd?
    Ik ben erachter dat de foutmelding komt bij foto’s vanaf 1-1-2015 tot 1-12-2015. Raar toch?

Bijdrager
    TBIJ

Net de fotobibliotheek opnieuw geordend…. maar helaas nog steeds de foutmelding. Ben al wel heel blij dat ik de originelen toch nog heb, maar ik wil ze wel graag kunnen gebruiken om af te laten drukken of in een digitaal fotoalbum te plaatsen.Iemand nog een idee??

Sleutelbeheerder
    Night

Toch niet geprobeerd ze in iCloud te bewaren?

Bijdrager
    TBIJ

Nee zeker niet in Icloud geprobeerd….

Ik mis ook nog mijn time-machine backups tussen juni en december 2015…..Bah.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.