18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    Raffie

Origineel opslaan

Hallo allemaal,

Uiteraard heb ik eerst gezocht op het forum, alleen nniet mijn antwoord gevonden, dus bij deze hier mijn vraag.

Nu film ik regelmatig met mijn HD Panasonic HDC SD 700 en zet deze filmpjes over van mijn cam naar mijn macbook pro om er vervolgens een trailer of filmpje van te maken.

Maar als ik klaar ben met de originele filmpjes wil ik deze eigenlijk op een externe schrijf zetten. Nu heb ik hier een 500gb NTFS harde schrijf.

Mijn vragen:

1–Kan ik deze filmpjes op een NTFS harddisk zetten of moet deze omgezet worden naar fat ?
    2–Als ik het over moet zetten naar fat hoe doe ik dat ?
    3–Hoe zet ik deze filmpjes op de HD ?
    4–Kan ik daarna de filmpjes van mijn macbook verwijderen ?

Ik hoop dat jullie me weer op weg kunnen helpen, in ieder geval wederom bedankt voor de moeite.

Raffie

Bijdrager
    Yggdrasil

Hey Raffie,

1. Fat32 ondersteunt enkel bestandsoverdracht tot 4GB. Sinds 2010 (denk ik) wordt er gebruik gemaakt van de optie ExFat, dat heeft geen grens van 4GB maar niet elke PC gebruikt dit al. Of het kopiëren lukt naar een NTFS schijf weet ik niet, je kunt proberen om een gewoon bestand (bv. een document) te kopiëren naar de schijf. Als dat lukt gaan de filmpjes ook lukken. Als je hem enkel voor je mac wilt gebruiken kun je hem ook naar Uitgebreid (journaled) formatteren. Dan kun je hem wel niet aansluiten op een Windows PC.

2. Dat is in principe niet nodig, mocht het wél nodig zijn dan gebruik je ‘Schijfhulpprogramma’. Dan selecteer je de harde schijf, gebruik je de optie ‘wis’ en kies je als format Fat32 of ExFat (al weet ik niet of elke PC dat ondersteunt). Ook uitgebreid (journaled) kun je aanvinken, maar dan enkel beschikbaar voor Mac.

3. Je kunt ze gewoon slepen naar de HD.

4. Als je ze op de HD hebt gezet en je hebt gecontroleerd of ze er echt opstaan, kun je ze verwijderen van je Macbook om plaats vrij te maken.

Bijdrager
    fatboysmart

Hangt er vanaf of je de schijf ook op een Windows PC wilt gebruiken… Wil je hem alleen aan je eigen Macbook hangen, dan kun je hem het best herformatteren in ‘Mac OS Uitgebreid’.

Dit kun je doen met het programma ‘schijfhulpprogramma’ welke al in map Programma’s staat (in de submap hulpprogramma’s).

Bijdrager
    SunKeeper
    Niiiiiickk op 30 april 2011

1. Fat32 ondersteunt enkel bestandsoverdracht tot 4GB.

Geen bestandsoverdracht, maar bestandsgrootte. Overbrengen kun je zoveel je wilt, zolang de losse bestanden maar niet groter dan 4GB zijn.

Of het kopiëren lukt naar een NTFS schijf weet ik niet, je kunt proberen om een gewoon bestand (bv. een document) te kopiëren naar de schijf. Als dat lukt gaan de filmpjes ook lukken.

Dit lukt niet, omdat je met een Mac wel kan lezen, maar niet standaard kan schrijven op/naar NTFS. Er is een truc om dit te activeren en dan kan het wel. Als je dit per se wilt, kun je met Google wel vinden hoe dit moet.

Als je hem enkel voor je mac wilt gebruiken kun je hem ook naar Uitgebreid (journaled) formatteren. Dan kun je hem wel niet aansluiten op een Windows PC.

Wel of niet?:razz: Niet dus.

3. Je kunt ze gewoon slepen naar de HD.

Op dezelfde harde schijf (partitie om precies te zijn) werkt slepen als verplaatsen. Als je er echter de Option-toets bij ingedrukt houd, wordt er gekopieerd.

Naar/vanaf een andere harde schijf is het andersom. Slepen=kopieren, en met Option ingedrukt is het verplaatsen.

Bijdrager
    Yggdrasil
    SunKeeper op 30 april 2011

Geen bestandsoverdracht, maar bestandsgrootte. Overbrengen kun je zoveel je wilt, zolang de losse bestanden maar niet groter dan 4GB zijn

Dat is precies wat ik bedoelde…

Wel of niet?:razz: Niet dus.

Dat is een litotes en veelvoorkomende Vlaamse ‘fout’. Mea culpa dus.

Op dezelfde harde schijf (partitie om precies te zijn) werkt slepen als verplaatsen. Als je er echter de Option-toets bij ingedrukt houd, wordt er gekopieerd.

Naar/vanaf een andere harde schijf is het andersom. Slepen=kopieren, en met Option ingedrukt is het verplaatsen.
    Je herhaalt hier gewoon wat ik net gezegd heb, met dat verschil dat je info geeft die hij helemaal niet nodig heeft. Zoals je zelf kunt lezen spreekt hij over het kopiëren naar zijn externe HD en niet naar zijn interne HD.

Leuk dat je de moeite neemt om mij te verbeteren maar quotes zoals die laatste doen me denken aan de oude vinny…

Bijdrager
    Raffie

Hallo,

Nee ik wil deze HD alleen gebruiken voor een archief voor mijn ruwe HD filmpjes, dus onbewerkt. Stel dat de mac crasht of gestolen wordt, je weet maar nooit.

Raffie

Bijdrager
    Raffie

pffff is allemaal dus weer moeilijk en met een omweg…
    hoe kan ik op een “makkelijke” manier mijn ruwe filmpjes bewaren ?

Raffie

Bijdrager
    Yggdrasil

Dan kun je je externe HD formatteren (hoe? zie bovenstaande reacties) naar Mac OS X uitgebreid (journaled). Dan sleep je je filmpjes gewoon naar de HD en klaar is Kees!

Bijdrager
    1984
    Raffie op 30 april 2011

pffff is allemaal dus weer moeilijk en met een omweg…

hoe kan ik op een “makkelijke” manier mijn ruwe filmpjes bewaren ?

Raffie Koop een 2 Tb externe USB 2.0 harddisk voor 99 euro en formateer hem zoals Niiiiiickk beschreef.

Bijdrager
    SunKeeper

Sorry, ik wilde enkel aanvullen. Dan wordt het idd een beetje mierene*uken, excuses. Maar als ik eenmaal begin met typen staat er weer een heel verhaal na een tijdje van mij.

Maar ik hoop dat de TS iets kan met de info. Een Mac crasht trouwens niet, en als ie dat wel doet heeft de gebruiker meestal teveel systeembestanden lopen verwijderen of erin rommelen.

Als je ervoor zorgt dat je alleen in de mappen ‘Gebruikers’ en ‘Programma’s’ bezig bent hoef je je dus geen zorgen te maken. En Time Machine kun je ook altijd nog inschakelen als je de harde schijf van je computer niet vertrouwt.:wink:

Moderator
    Strifer

Tuurlijk kan een Mac wel crashen. Zo vaak gebeurd het niet als het goed is, maar het kan wel voorkomen. Bovendien zijn harde schijven niet echt betrouwbaar en kunnen er vrijwel willekeurig mee ophouden… dus backup backup backup!

Bijdrager
    Chorro

Dit lukt niet, omdat je met een Mac wel kan lezen, maar niet standaard kan schrijven op/naar NTFS. Er is een truc om dit te activeren en dan kan het wel. Als je dit per se wilt, kun je met Google wel vinden hoe dit moet.

Jij bedoeld NTFS-3G, ik heb het niet werkend gekregen zonder dat ik m’n externe HDD moest formatteren. Dus ook daarvoor moet je eerst formatteren alvorens het werkt om op NTFS te kunnen schrijven met OS X.

Bijdrager
    SunKeeper
    Strifer op 01 mei 2011

Tuurlijk kan een Mac wel crashen. Zo vaak gebeurd het niet als het goed is, maar het kan wel voorkomen. Bovendien zijn harde schijven niet echt betrouwbaar en kunnen er vrijwel willekeurig mee ophouden… dus backup backup backup!

Maar er zijn meer vormen van crashen dan alleen een harde schijf-defect. Maar je hebt wel gelijk natuurlijk.

Ook al geldt wel: geen backup+crash=niet zeuren bij dataverlies en wel een backup+crash=niet zeuren omdat je niets kwijt bent.:wink:

Chorro op 01 mei 2011

Jij bedoeld NTFS-3G, ik heb het niet werkend gekregen zonder dat ik m\’n externe HDD moest formatteren. Dus ook daarvoor moet je eerst formatteren alvorens het werkt om op NTFS te kunnen schrijven met OS X.

http://www.appletips.nl/windows-ntfs-lezen-en-schrijven-onder-mac-os-x/

Hier kan ik niets terugvinden over formatteren van bestaande schijven. Het is dan waarschijnlijk niet in het artikel opgenomen, dus ik wist het niet. Maar bedankt voor de tip.:thumbsup:

Bijdrager
    Chorro

Maakt ook niet uit :sarcastic:… Misschien kan het ook wel zonder formatteren, maar ik heb zo ver ik weet alle mogelijkheden met NTFS-3G geprobeerd en bij alles zei ie dat ie eerst moest formatteren.

Bijdrager
    Raffie

hallo allemaal,

geweldig ik heb mijn 500gb HD nu in “Mac-Journaled”

Dus dat is nu oke….

Maaaar waar kan ik nu mijn ruwe filmpjes in Imovie vinden ?
    Ik heb dus in mijn “gebeurtenissen” vakje wel wat ruw materiaal staan, maar vanaf daar slepen naar de HD werkt niet.

Geen idee waar alle filmpjes staan die nog onbewerkt zijn en ik op de mac heb gezet….

Raffie

Bijdrager
    Yggdrasil

Ik gok even:

Macintosh HD > User > Films > iMovie (projects)

Bijdrager
    Raffie

Hai,

Goede gok, daar heb ik mijn projecten gevonden, dus de filmpjes die al klaar zijn.
    Maar de ruwe beelden die direct van mijn cam komen, die zoek ik eigenlijk.

Raffie

Bijdrager
    Raffie

Hallo,

Na vele uren zoekwerk heb ik de map gevonde waar ik een heleboel .mov filmpjes heb gezien, dat zullen mijn originele filmpjes zijn waarschijnlijk.

Ik heb deze map nu 1 op1 naar de HD gesleept en dat ging goed, daar staat nu al 100gb op.

Doe ik het nu goed op deze manier ?
    En is de .mov een goed bestand om weg te schrijven om vervolgens later weer te gebruiken.

Raffie

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.