14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Michaeldw

Orienteren videosoftware mac (voorheen Sony Vegas gebruikt)

Beste videobewerkers!

Graag zou ik wat advies willen hebben omtrend aanschaf van videosoftware op de mac.

Sinds een paar maand ben ik naar volle tevredenheid geswitched naar mac. Qua software voor fotografie heb ik het bijna helemaal perfect voor elkaar, helemaal super m’n Mac!

Nu ben ik mij aan het orienteren op videobewerkingssoftware voor de Mac voor het be- en verwerken van HD videomateriaal. Op de windows pc gebruikte ik Sony Vegas Movie Studio Platinum, overigens naar volle tevredenheid. Helaas is deze software niet voor de Mac beschikbaar.

Op de Mac hebben we natuurlijk iMovie, leuk programma, maar ik wil iets meer.
    Daarnaast staat het me niet aan, dat iMovie de ruwe bestanden meteen omzet naar mov-bestanden (de originele bestanden zijn niet meteen te bewerken in iMovie zoals dat in Sony Vegas kan). Ik krijg dan meteen het idee dat je kwaliteit verliest, dus ik wil gewoon met de originele bestanden aan de slag en op het laatst de film exporteren naar de gewenste uitvoer.

De stabilisatiefuncitie in iMovie vind ik daarentegen wel helemaal super!

Daarnaast zoek ik wat standaard functies in een softwarepakket: bewerken van de soundtrack (muziek in mp3 kunnen knippen), aanpassen van het volume van individuele geluidssporen, beeldoptimalisatie dmv contrast, saturatie, etc. Ik ga er eigenlijk van uit dat veel pakketten dit kunnen.

Na wat rondzoeken op internet, kom ik erachter dat Final Cut Express HD populaire software is voor videobewerking op de Mac. De ‘pro’ versie vind ik te duur en heb ik niet nodig.

Helaas is er geen demo versie te downloaden, dus daarom de vraag aan jullie: kan Final Cut Express HD wel overweg met ruw beeldmateriaal? Of zet deze de bestanden ook om naar mov bestanden? En voldoet Final Cut Express aan bovengenoemde eisen?

Nu is net de nieuwe Final Cut Studio versie aangekondigd. Is er een kans dat de express versie ook binnenkort wordt vernieuwd, of loopt de release niet parallel aan elkaar?

Ik ben benieuwd naar jullie reactie.

Groeten,
    Michael

Bijdrager
    bedhead

Hallo Michael

Goed je bij ons te rade komt. Final Cut Express is voor slechts 199 EUR aan te schaffen, wat een koopje is als je kijkt wat je ermee kan doen. In FCE kan je gewoon je materiaal droppen en daarmee dan aan de slag. Als je echter van camera importeert, dan zal hij wel naar .mov omzetten.

Voor verdere vragen kan je steeds hier terecht. Ik ben een Final Cut Studio-gebruiker, Express ken ik zo goed niet, dus weet niet wat er niet inzit aangezien Final Cut Pro alles aan boord heeft, maar voor semi-pro gebruik, zal je met FCE al een heel eind komen.

Vriendelijke groeten

Bijdrager
    MaXin

Kan je vertellen wat het formaat van je ruwe beeldmateriaal is?

.mov is een Quicktime bestand maar zegt niets over de inhoud (codec) waarin de video opgeslagen wordt. Om een voorbeeld te geven: als je op DV opneemt en dan naar FCE gaat capturen krijg je .mov bestanden met de DV codec. De transfer is in dat geval precies 1:1 en geeft dus geen enkel kwaliteitsverlies.

Als je bv AVCHD of Intra als bronbestanden op je camera hebt is het een ander verhaal en zal je inderdaad moeten transcoden ….

Bijdrager
    Michaeldw

Hallo bedhead, bedankt voor je reactie.
    Dus als ik het goed begrijp, is de express versie ook gisteren(?) geupdatet?
    Zou zonde zijn om het nu aan te schaffen en dat er volgende week een nieuwe express versie uitkomt.

Voor verdere vragen over FC(E) kan ik hier terecht, dat is goed nieuws! Bedankt voor je hulp alvast!

MaXin,
    Het is van een Sony HD camera, die AVCHD ondersteund. Als ik het zo uit mn hoofd doe, zijn het .mt2 bestanden. Ben bang dat dit door het coderen naar mov die 1:1 wordt gecodeerd.

Moderator
    Koen van Tongeren

Final Cut Express voldoet zeker aan de eisen die je stelt. Sterker nog, ik durf er een kratje bier op te wedden dat je je binnen een maand afvraagt hoe je het ooit uitgehouden hebt met Vegas!:-) Inmiddels wordt Final Cut gebruikt door 50% van de pro tv en film editors (volgens cijfers van Apple), dus het heeft zich wel bewezen als kwalitatief product.

Zelf heb ik met AVID, Pinnacle, Premiere en nog wat andere obscure edit-software gewerkt. Stuk voor stuk zijn ’t draken in vergelijking met Final Cut.

Bijdrager
    bedhead

Excuseer. Final Cut Express heeft geen update gekregen, maar Logic Express wel, vandaar ik in de war was. Waarschijnlijk komt er een dezer wel een update van de Express ook. De huidige versie, versie 4 kan je hier eens bekijken: http://store.apple.com/be-nl/product/MB278Z/A?mco=NDcxNTYxNg#overview. Hoe dan ook, ik ben zeker dat, net zoals Koen zegt, je binnen een maand die Vegas al vergeten bent. Geen enkel pakket kan tippen aan Final Cut Pro, waar Final Cut Express het kleine broertje van is.

Bijdrager
    Brambo1978

Wat ik als moeilijk ervaar is de exportmogelijkheden in final cut voor avchd. Eerst zet ie alle mts om naar aic (apple’s eigen codec) en als ik ze daarna wil exporteren als h264 zie ik toch veel kwaliteit verlies. Weet niet of nog meer mensen hier last van hebben, lijkt alsof apple nog niet helemaal voor avchd klaar is. Er is ook weinig te vinden op het internet hierover, iedereen worstelt met hetzelfde probleem.

Bijdrager
    Michaeldw

Bedoel je daarmee de sterke toename van interlacing effecten Brambo?

Bijdrager
    Brambo1978

Ja en ook wordt het uiteindelijke resultaat lichter dan het origineel. Nu kun je dit wel weer met gammacorrectie handmatig gaan veranderen, maar ik vind dit complex.
    Ben geen expert op het gebied van video, maar verwacht eigenlijk een kant en klare oplossing voor avchd van mac. Ik wil geen blueray branden maar gewoon mijn uiteindelijke film via media centre afspelen op mijn plasma.
    Ook het importeren van mts files gaat moeizaam, alleen direkt van de camera importeren lukt, maar bewaarde mts files op een externe schijf worden niet herkend.

Weet niet hoe je ervaringen met vegas zijn op dit gebied, heb er wel eens mee gewerkt en weet dat omdat het sony is uiteraard beter met avchd omgaat. Hoe wordt de geexporteerde film daar dan?

Weet niet of er meerdere mensen zijn die mijn mening delen.
    Tot er wat meer verbetering komt wacht ik nog even af. Wil wel graag met final cut blijven werken.

Bijdrager
    Michaeldw
    ”Brambo1978″

Ook het importeren van mts files gaat moeizaam, alleen direkt van de camera importeren lukt, maar bewaarde mts files op een externe schijf worden niet herkend.

Dat vind ik dus best wel jammer, waarom moet dat tocht zo…

”Brambo1978″

Weet niet hoe je ervaringen met vegas zijn op dit gebied, heb er wel eens mee gewerkt en weet dat omdat het sony is uiteraard beter met avchd omgaat. Hoe wordt de geexporteerde film daar dan?

Sony Vegas gaat perfect met het materiaal om. Gewoon van de camera je ruwe bestanden naar je (externe) had kopieeren en als project media in Sony Vegas laden.

Bij het exporteren van de film kun je uit talloze formaten kiezen, waaronder voor al langere tijd uiteraard blu-ray.

Ik heb nu een film gemaakt met imovie, maar die interlacing effecten zijn behoorlijk storend, dit heb ik niet gehad bij Sony Vegas. Ik denk ook dat het komt door de eigen codering van Apple.

Bedhead, ik heb de pagina’s op apple.com over final cut express bekeken, ziet er trouwens wel helemaal prima uit.

Maar tocht denk ik dat ik nog even wacht met Final Cut Express totdat versie 5 uitkomt en hopenlijk verbeteringen heeft.

Bijdrager
    Brambo1978

Lijkt mij ook verstandig, dat is wat ik ga doen in ieder geval.

Bijdrager
    bedhead
    ”Michaeldw”

Bedhead, ik heb de pagina’s op apple.com over final cut express bekeken, ziet er trouwens wel helemaal prima uit.

Maar tocht denk ik dat ik nog even wacht met Final Cut Express totdat versie 5 uitkomt en hopenlijk verbeteringen heeft.

Hey, kan ik je geen ongelijk in geven. Als het toch niet in het vuur ligt…

Bijdrager
    Brambo1978

Weet iemand waar ik met meer vragen over avchd bewerken terecht kan, merk dat ik vaak naast het net vis hier op onemorething op dit gebied. Ik denk dat veel mensen met hdv werken ipv avchd.

Bijdrager
    Schobbejak

Final Cut Pro is natuurlijk prima, maar kijk ook eens naar Adobe CS4 met Adobe Premiere Pro,
    Is echt goed doordachte video edit software en sluit naadloos aan bij Photoshop ed.
    Zeker als je niet echt video in en uit kaart gebonden bent is dit een topper.

(nee ik wordt niet betaald door Adobe en ben zelf al jaren FCPro gebruiker)

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.