6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    CvB1988

Organisatie van IMAP mail in Mail

Hallo iedereen,

Ik zit een beetje te tobben over de indeling van mijn mappen in Mail.

Omdat ik erg veel mail binnenkrijg op 3 verschillende IMAP-accounts wil ik mijn mail indelen in mappen. Nu heb ik hiervoor Entourage gebruikt. Hierin heb ik een mapstructuur gemaakt. De mappen kwamen hiermee onder mijn Inbox te staan.

Vervolgens ben ik overgestapt op Mail, waardoor alle mappen onder het kopje “Postbussen – Inkomend – Gmail” kwamen te staan (in het geval van Gmail).

Ik vind het zelf veruit het makkelijkst werken als de mappen voor mijn IMAP-accounts onder het kopje Inkomend staan, zodat ik niet zo ver hoef te slepen voor mijn mail. Echter, ik kan niet vinden hoe je in Mail nieuwe mappen onder het kopje Inkomend aanmaakt. Als ik een nieuwe map aan wil maken kan dat alleen onder mijn werkelijke IMAP-accounts doen.
    Hierdoor verschijnt de map niet onder het kopje “Postbussen – Inkomend – mapnaam”, maar onder het kopje van mijn IMAP-account (bijvoorbeeld: “Gmail – mapnaam”). Daarnaast bevat Gmail ook nog een map [Gmail] waar de standaard Gmail mappen in staan.

Hier onder heb ik een aantal screenshots te illustratie.

Ik ben benieuwd hoe jullie je IMAP-accounts organiseren in Mail. Doen jullie dit door verschillende mappen aan te maken in ieder IMAP-account, waardoor je een eind moet slepen om je inbox te organiseren of hebben jullie hier andere trucs voor?

Groeten en alvast bedankt.
    Christiaan

Bijdrager
    binaries4me

Ik zit met het zelfde probleem ben ook benieuwd hoe andere dit aan pakken.

Bijdrager
    palahala

Gmail is wel een speciaal geval. Labels worden ook mappen, en daar begint het al ingewikkeld te worden… Ik weet niet hoe je de Gmail mappen onder je Inbox krijgt.

Denk er aan dat Gmail wil dat je hun uitgaande server gebruikt, en dan niet kiest voor “Save sent messages on the server”. Maar goed, dat alles helpt niet om de mappen onder je Inbox te krijgen.

EDIT: zie ook twee berichten verder!
    Overigens moet je voor de mappen zoals Sent, Drafts en Spam soms handmatig de betreffende map selecteren en dan in menu “Mailbox” de juiste functie kiezen in “Use This Mailbox For”. Dat lijk je wel gedaan te hebben voor je Drafts en Sent, maar niet voor je Spam? Die map Spam zou je ook op die manier aan je Junk folder kunnen koppelen, denk ik, hoewel Google dan wel wil dat je de Junk-herkenning van Mail uitzet (doe je dat niet, dan rapporteer je misschien automatisch spam zodra Mail iets in die Junk folder duwt, wat me ook niet zo erg lijkt…).

Bijdrager
    palahala

Trouwens, het lukt me bij andere IMAP wél om mappen onder de Inbox te krijgen. Dat gaat het makkelijkst via de webmail (maar daar heb je bij Gmail geen geluk). Een workaround is om in Mail bij de Advanced instellingen bij “IMAP Path Prefix” de locatie van je Inbox op te geven. Die naam zie je als je even stilstaat op je Inbox met je muis. Vaak is het gewoon INBOX. Zodra je dat instelt zul je andere dingen (die op een hoger niveau op de server staan, zoals Sent Items) zien verdwijnen! Dus na het aanmaken van de mappen die prefix weer weghalen. Het kan even duren voordat Mail de map oppikt. Soms moet je ook nog menu Mailbox, Rebuild kiezen…

Ik heb het even met Gmail getest en dat lijkt ook te werken. Het bijbehorende label in Gmail wordt dan INBOX/naam. Al met al voelt dat niet echt veilig… Aan de andere kant: labels zoals “INBOX/mijn map” die je op http://www.gmail.com maakt, komen ook in Mail onder de Inbox te hangen (en dan hoef je niet met die IMAP Prefix te rommelen), dus misschien is het toch veilig. Ik heb het nooit écht gebruikt!

Met andere woorden: een goede reden voor een goede Time Machine backup!

Bijdrager
    palahala
    ”palahala”

Overigens moet je voor de mappen zoals Sent, Drafts en Spam soms handmatig de betreffende map selecteren en dan in menu “Mailbox” de juiste functie kiezen in “Use This Mailbox For”.

Oeps:

Moving a message to [Gmail]/Trash in your email client will move the message to Trash in the web interface and will mark the message for permanent deletion. Moving a message to [Gmail]/Spam will report the message to Gmail as spam and will also mark the message for permanent deletion. We strongly recommend that you do not set either of these folders as the trash folder for your email client.

Bijdrager
    palahala

Na wat meer experimenteren, nog even voor het archief:

Het is bij Gmail via IMAP inderdaad belangrijk om berichten bij verwijderen in Mail NIET naar je Trash te laten verplaatsen. Of in ieder geval: dat niet ook op de server te doen.

Want: stel je geeft een bericht in de Inbox in Gmail een extra label. In IMAP termen zou het bericht dan in een mapje komen, zodat dat ene bericht in Mail dus in TWEE mappen zichtbaar wordt. Als je in Mail daarna één van die berichten weggooit, dan wordt in Gmail dus één label verwijderd. Maar: als je dan in Mail ook instelt dat het bericht op de server naar de Trash verplaatst moet worden, dan wijst Gmail ook het label Trash toe. En dán is dat bericht (ondanks de andere labels) ineens niet meer zichtbaar in de andere mapjes. Bovendien wordt je Gmail Trash na een paar dagen automatisch geleegd… Dat kan dus lelijk tegenvallen als je denkt dat je je berichten keurig een label gegeven hebt, of keurig in mapjes gezet hebt…

Zoals Gmail zegt:

Verzenden:

[*:a62514c4af]Bewaar verzonden berichten NIET op de server. Als jouw client e-mail via de SMTP-server van Gmail verzendt, worden je verzonden berichten automatisch naar de map [Gmail]/Verzonden berichten gekopieerd.
      [*:a62514c4af] Bewaar conceptberichten WEL op de server. Als je wilt dat je concepten in je e-mailclient correct worden gesynchroniseerd met de webinterface van Gmail, stel je voor de client in dat concepten in de map[Gmail]/Concepten worden opgeslagen.[/list:u:a62514c4af]
      Verwijderen:

[*:a62514c4af]Bewaar verwijderde berichten NIET op de server. Van berichten die uit een IMAP-map zijn verwijderd (uitgezonderd de berichten in de map [Gmail]/Spam of [Gmail]/Prullenbak), is alleen het label verwijderd. De berichten bevinden zich nog steeds in de map Alle berichten. Daarom hoeft de client geen extra kopie van een verwijderd bericht op te slaan.
        [*:a62514c4af]Bewaar verwijderde berichten NIET in de map [Gmail]/Prullenbak omdat het bericht hierdoor uit alle mappen wordt verwijderd.
        [*:a62514c4af]Bewaar verwijderde berichten NIET in de map [Gmail]/Alle berichten omdat sommige clients deze map proberen te legen. Uiteindelijk mislukt dat. Dit kan leiden tot vertraagde e-mailtoegang of onnodig batterijverbruik op een mobiel apparaat.[/list:u:a62514c4af]
        Ongewenste berichten en spam:

[*:a62514c4af]Schakel de filters voor ongewenste berichten van je client NIET in. De spamfilters van Gmail werken ook in je IMAP-client en we raden je aan alle extra antispam- of junkmailfilters in je client uit te schakelen. De filter van je client zal proberen je bestaande berichten te downloaden en te classificeren. Je client kan daardoor trager worden totdat het proces is voltooid.[/list:u:a62514c4af]

Ofwel, het hele verhaal:

Instellingen voor Mail 3 (Leopard) zijn alleen op de Engelse help te vinden:

Please note that if you’re adding your Gmail address to Apple Mail 3.0 for the first time, your mail will be automatically configured for POP access. In order to configure IMAP, please follow these steps:

[*:a62514c4af]Click Mail > Preferences….
            [*:a62514c4af]On the Accounts tab, click the + button to add a new account.
            [*:a62514c4af]Fill in the new window with the following information:

[*:a62514c4af]Full Name: [your name]
              [*:a62514c4af]Email Address: your full email address [username@gmail.com, or username @your_domain.com for Google Apps users].
              [*:a62514c4af]Password: your Gmail password
              [*:a62514c4af]Important: please deselect the box next to ‘Automatically set up account'[/list:u:a62514c4af]
              [*:a62514c4af]Click Create.
              [*:a62514c4af]Fill in the following Incoming Mail Server information:

[*:a62514c4af]Account Type: Select IMAP
                [*:a62514c4af]Incoming Mail Server: Change this to imap.gmail.com
                [*:a62514c4af]User Name: your full email address [username@gmail.com, or username @your_domain.com for Google Apps users]
                [*:a62514c4af]Password: your Gmail password[/list:u:a62514c4af]
                [*:a62514c4af]Click Continue.
                [*:a62514c4af]Enter the following Outgoing Mail Server information:

[*:a62514c4af]Outgoing Mail Server: smtp.gmail.com
                  [*:a62514c4af]Aanvulling: kies “Use only this server”
                  [*:a62514c4af]Aanvulling: als je een afwijkend afzenderadres via de Gmail SMTP server wilt gebruiken, dan moet je dat bekend maken en verifiëren. Zie Hoe je een aangepast adres in het veld ‘Van:’ toevoegt. Doe je dat niet, dan zal Gmail je afzender botweg veranderen in je @gmail.com adres. Maar als het volgende een probleem is, dan moet je een andere SMTP server gebruiken; zie verder:

”Hoe

Opmerking: wanneer je een e-mail verzendt met een ander adres voor ‘Van’, wordt je Gmail-adres nog steeds toegevoegd aan de kop van je e-mailbericht in het veld afzender, om te voorkomen dat je e-mail wordt gemarkeerd als spam. De meeste e-mailclients geven het veld afzender niet weer, hoewel sommige versies van Microsoft Outlook ‘Van jegebruikersnaam@gmail.com namens aangepastadres@domein.nl’ weergeven.

Aanvulling: zie ook Send mail from another address without “on behalf of”.

[*:a62514c4af]Use Authentication: selected
                  [*:a62514c4af]User Name: your full Gmail address [username@gmail.com, or username @your_domain.com for Google Apps users]
                  [*:a62514c4af]Password: your Gmail password[/list:u:a62514c4af]
                  [*:a62514c4af]Click Continue.
                  [*:a62514c4af]Review your Account Summary, and click Create.
                  [*:a62514c4af]Check our recommended client settings, and adjust your client’s settings as needed.[/list:o:a62514c4af]

Die “recommended client settings” zijn er wel in het Nederlands:

Klik in het menu E-mail op Voorkeuren > Accounts > Mailboxinstellingen

Concepten:
                  Conceptberichten opslaan op de server > ingeschakeld

Verzonden:
                  Verzonden berichten opslaan op de server > NIET inschakelen

Ongewenst:
                  Ongewenste berichten opslaan op de server > aangevinkt
                  Ongewenste berichten verwijderen wanneer > Nooit

Prullenbak:
                  Verwijderde berichten naar de Prullenbak verplaatsen > NIET aanvinken
                  Verwijderde berichten opslaan op de server > NIET aanvinken

Aanvullingen op de instructies van Google:

[*:a62514c4af] Als je smtp.gmail.com gebruikt, stel Mail dan in om ALTIJD die Gmail SMTP server te gebruiken. Want: als je Mail (bij storing) toestaat om tijdelijk een andere SMTP server te gebruiken, dan komen die verzonden berichten niet in je Gmail Sent Items.
                    [*:a62514c4af] Als je een andere SMTP server gebruikt, dan moet je wél instellen dat verzonden items op de server worden opgeslagen. (Bijvoorbeeld als je een andere afzender gebruikt en wilt voorkomen dat Gmail dat verandert in je @gmail.com adres als het niet geverifieerd is, of dat Microsoft Outlook de afzender als “Van … namens …” weergeeft — hoewel dat sinds juli 2009 anders kan volgens Send mail from another address without “on behalf of”. Of als je de verzendlimiet denkt te bereiken.)
                    [*:a62514c4af] Kies EERST een taal binnen Gmail, omdat dat de mapnamen bepaalt, zoals Trash (Engels US), Bin (Engels UK) of Prullenbak. Die taal later NIET meer veranderen.
                    [*:a62514c4af] Na toevoegen van het IMAP account: selecteer de map [Gmail]/Sent, en kies in menu “Mailbox” de juiste functie in “Use This Mailbox For”.
                    [*:a62514c4af]Idem voor Drafts en Trash (en hoewel Google dat niet nodig vindt: eventueel ook Spam).
                    [*:a62514c4af]Als je de taal in Gmail verandert, dan moet je het toewijzen van bovenstaande mappen opnieuw doen.
                    [*:a62514c4af] Zie ook Google Labs Advanced IMAP Controls, waarmee je dingen kunt verbergen binnen IMAP, en bijvoorbeeld kunt kiezen voor When a message is deleted from the last visible IMAP folder: Move the message to the Gmail Trash.
                    [*:a62514c4af]Zorg voor een backup! Als Gmail je berichten verwijdert dan zijn ze na synchronisatie ook van je eigen computer verdwenen! Als je Time Machine gebruikt en berichten terug wilt halen, zorg dan eerst dat Mail actief is, en kies daarna voor “Enter Time Machine”. Je ziet dan Mail binnen de sterrenhemel waar je normaal gesproken Finder zou zien. Het kan wél lang duren voordat Time Machine de backup helemaal gelezen heeft, dus: geduld. Uiteindelijk kun je zelfs berichten zien van accounts die je allang verwijderd hebt.[/list:u:a62514c4af]
                    En tot slot: Mail weet wanneer je Gmail gebruikt. Want: onderin je accountinstellingen zie je For support, visit Gmail Help Center, en zoiets heb je zelfs niet bij een MobileMe account. Geen idee waarom je dan toch van alles zélf goed moet instellen:

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.