14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    j.f.otten

opzoek naar een nieuwe monitor

Ik zoek een externe monitor voor mijn MacBook Pro 13 inch 2018 model?
    Ik ben al 1 jaar super happy met mijn MacBook Pro. Alleen is mijn iMac uit 2011 stuk gegaan. Eerst dacht ik aan het vervangen van mijn iMac, maar ik dacht ik kan ook een externe monitor aansluiten op mijn MacBook Pro. Ik zie tegenwoordig van die mooi curved monitoren, dus dacht misschien is dat is voor mij.

Wat is je budget?
    mijn budget is max 1000 euro, maar als er iets goed is wat er 100 euro overheen gaat, is dat ook niet erg.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
    Ik zat al bij LG en Samsung te kijken, maar misschien zijn er andere merken.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
    Ik ga de monitor gebruiken om mijn MacBook Pro 13 inch uit 2018 aan te sluiten. Hij heeft 4 Thunderbolt 3 aansluitingen. De videokaart is een Intel Iris Plus Graphics 655 1536 MB. Ik gebruik de laptop voornamelijk voor Photoshop, Lightroom, After Effects en videobewerking.Vanwege dit laatste is volgens mij een 4K scherm wel handig. Dit alles doe ik hobbymatig, ik ben dus geen pro.

De vraag is…

Is curved voor mijn doeleinde wel geschikt of kan ik toch beter een rechte nemen? Daarnaast welke Monitor raden jullie mij aan?

Bijdrager
    computer space

Kijk op prad.de, die zijn hier goed in.

Zorg gewoon voor mat, vlak scherm, liefst met dikke bezels en diepe kast. Hoe dikker hoe beter, klinkt raar, maar kijk naar Eizo…. Dik betekent gewoon egalere backlight. En voor video altijd even controleren op andere framerates (kun je prima doen na openen, je mag immers retourneren zonder opgaaf van reden), zet daarvoor je Mac op 47,952Hz en 50,000 Hz. Als die werken, ben je goed voorbereid op video.

Tja, en qua paneel: beetje smaakding, een kiest liever IPS, ander MVA. IPS is net wat stabieler in de grote kijkhoeken, MVA wint met contrast en dus zwartwaarden. Naar mijn ervaring is MVA vaker in staat tot variabele refresh dan IPS.

Bijdrager
    Shmoo

https://www.onemorething.nl/community/topic/alternatieve-beeldschermen-voor-je-mac-een-overzicht/

Ik heb onderlaatst een DEL P2720DC gekocht. Kun je aansluiten met USB-C en dan zal je MacBook Pro ook nog opladen. Geen curved of fancy features maar als je er twee neemt, incl. de mooie Dual Monitor Stand, dan heb je wel een mooi product staan. Monitors zijn denk ik 350,- per stuk. Ik ben er extreem tevreden over. Moet even sparen voor nummer twee.

Bijdrager
    TheBigZ

In addition to simultaneous support of the internal display, this model supports:

– a single external display up to 5120×2880 at 60Hz at over a billion color,

– up to two displays up to 4096×2304 at 60Hz at millions of colors, or

– up to two displays up to 3840×2160 at 60Hz at over a billion colors

via Thunderbolt 3 (USB-C).

Connectivity includes 802.11ac Wi-Fi, Bluetooth 5.0, four “Thunderbolt 3” ports (USB-C connector), and a 3.5 mm headphone jack.

Goede tip om op prad.de te kijken.

https://tweakers.net/pricewatch/542059/asus-pa329q-zwart.html

Moderator
    Night

Het mooiste is natuurlijk de LG 27MD5KA-B. Deze 5K monitor voert Apple zelf ook, maar valt met een kleine 1300 euro natuurlijk wel flink buiten je budget. Gelukkig zijn er andere mogelijkheden, Deze monitor hoef je natuurlijk niet nieuw te kopen, en dan zit je ineens op ‘slechts’ 715 euro. Maar dan heb je wel het neusje van de zalm. Voordeel van 5K boven 4K, is dat je bij een 1:1 4K film nog ruimte overhoudt voor je gereedschappen-balk.

https://www.amazon.de/gp/offer-listing/B07VZVT2R3/ref=dp_olp_0?ie=UTF8&condition=all&qid=1582179391&sr=8-6

Ga je toch liever voor nieuw, dan heeft Iiyama ook een 5K monitor voor ongeveer 750 euro of kan je kijken naar de LG 5K 34-inch ultra-wide monitor voor 999 euro nieuw (of ook 715 gebruikt)

Bijdrager
    KarelWillem

De vraag is…

Is curved voor mijn doeleinde wel geschikt of kan ik toch beter een rechte nemen?

De vraag is waarom jij denkt dat curved iets voor je zou zijn.

Curved is leuk voor de fanatieke gamer, maar als je met foto- of videobewerking bezig bent, werkt die curve je alleen maar tegen.

Bijdrager
    j.f.otten

@karelWillem,

Ik las inderdaad ergens anders met fotoshop krijg je kromme lijnen en zo en dan is het gewoon niet handig. Dus 1 ding weet ik nu zeker. Het wordt een rechte.:-) Dank je wel voor deze bevestiging. Nu nog kijken welke rechte. Dan zou 32 inch denk ik wel heel mooi zijn.

Moderator
    Night

Het blijft veelal een kwestie van persoonlijke smaak en budget.

Bijdrager
    KarelWillem

<p class=”cite”>j.f.otten op 20 februari 2020 om 12:29</p>
    @karelWillem,

….Dan zou 32 inch denk ik wel heel mooi zijn.

Denk wel even aan je kijkafstand.

Ik zit achter een 30″, en dat is echt al serieus groot bij een oog<>monitor afstand van 70cm.

Bijdrager
    Shmoo

Mijn 27 inch is ook al kolossaal. Elke dag weer betrap ik mijzelf erop dat ik uit automatisme op Google aan het zoeken ben naar een glazenwasser.

Moderator
    Night

Dan moet je ook niet teveel slap zeveren, dan komen er ook geen spetters op je beeldscherm 😛

27″ is een super formaat, maar zelfs dan kom ik wel eens ruimte tekort. TS wil zijn display ook gebruiken voor 4K video-editing. Dan moet je – samen met je tools – al een flink aantal pixeltjes tot je beschikking hebben (5K+) voor een optimale workflow. En dan is dat in combinatie met 30″ wel zo prettig. kan je de menuutjes ook nog lezen 😛

Bijdrager
    TheBigZ

@j.f.otten: Laat je weten wat het straks uiteindelijk geworden is?

Bijdrager
    MevalonicAcid

Ben ook benieuwd, 27″ is idd een heerlijk formaat!

Ik gebruik een:

• iMac 27″: heerlijk scherm
    • PC(DP), MBPro (HDMI), Dell Lattitude (USB-C), Imac (Thunderbolt-HDMI) met 27″ LG 4K: allen aan 60Hz, super beeld, maar ziet er soms vreemd ‘crispy’ uit (zeker naast de iMAc) & wat te veel glow by vollededig donkere achtergronden.
    • Dell Latitude met een Dell 27″ 1440p @ 60Hz eraan gekoppeld: ik vind de resolutie net wat minder aangenaam voor het oog, werkgebied,… dan de vorige 2)

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.