6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    hotsauce

Opzetten van colormanagement voor drukwerk/dtp-werk

Mijn eerste forum-post hier, en gelijk ééntje om met de deur in huis te vallen :

Na een periode van 6 jaar niks met het grafische vak gedaan te hebben wil ik mijn oude beroep weer oppakken. Ben er al sinds 1999 uit en heb gezien dat alles in vogelvlucht is gegaan qua werkvoorbereiding, verwerking etc. Begon allemaal weer te kriebelen, dus heb ik de nodige hardware en software gekocht om aan de slag te kunnen.

Met de software ben ik redelijk bijgekomen, maar ik heb gezien dat door de komst van pdf, het hele verhaal qua colormanagement nu helemaal op het bord van de vormgever/dtp’er is gekomen. Dit werd vroeger vaak door aparte lithografische bedrijven gedaan. Van het colormanagement verhaal heb ik (helaas) weinig tot geen kaas gegeten.

Ik kreeg de tip om het colormanagement bij te spijkeren met het boek ”Colormanagement Voorspelbare kleuren van Johan Kerver”. Ik moet zeggen een goed boek, alleen mis ik het schema, of het stapsgewijs opzetten van het algehele colormanagement omgeving. Nadat ik het uit had, kwam er zoveel informatie op mij af dat ik niet weet waar ik nu moet beginnen. Dus eigenlijk het “HOE” mis ik erin… Wellicht komt dit doordat ik te lang ben weggeweest.

Is er iemand die dit mij stapsgewijs kan uitleggen of een bron heeft waar dit wel in staat ? Ik wist dat er veel was verandert, maar dat ik gelijk zou vastlopen na het lezen van een boek had ik niet verwacht. Alvast bedankt.

Bijdrager
    beammeup

Dag Hotsauce.

Goeie vraag. Die is hier eerder voorbij gekomen. Als je de zoekfunctie gebruikt heb je wel een paar uurtjes leesvoer…

Dit is de site van iemand die hier vroeger vaak langs kwam als het over dit soort vragen ging:

http://www.colormanagement.nl

Bijdrager
    Freek.

Ik denk dat je in het [FAQ]-topic van dit Beeldbewerkingsforum kunt starten. Verder zoals beammeup aangeeft even wat zoekwerk plegen, met name in het Beeldbewerkingsforum.
    Link: Beeldbewerking – [FAQ] Samenvatting van veelgestelde vragen.

Succes.

Bijdrager
    WOZ

Als echte mac en kleurgek kan ik je vertellen dat je hier vast ook het één en ander van je gading zult vinden: http://www.macmojo.nl

Suces en vergeet niet: Het is nog steeds inkt en papier!!!

Bijdrager
    hotsauce

Allemaal bedankt zover… Prettige kennismaking met dit forum en mede-gebruikers:)

Beammeup > Bedankt! Ik zal er eens wat steekwoorden op los gooien.;)

Freek > Bedankt! En ik zal er eens induiken…

WOZ > We kwamen elkaar al tegen op het colormanagement forum, maar ik zal eens aandachtig in je website duiken, las al dat het één en ander zeer bruikbaar is voor wat ik zoek!

Bijdrager
    WOZ

Okay, succes en als je ergens tegenaan loopt dan gewoon ff posten! (Hoewel heel veel te vinden is in het bovenste sticky draadje van Eric Koldenhof).

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.