7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    jebman

opzetten nieuw netwerk icm glasvezel en 4G

Hoi,

krijg in een nieuw huis glasvezel en xs4all met backup optie met een 4G stick in het modem. Mooi idee. Merk alleen nu dat er geen mobiele ontvangst is in de meterkast, op zolder randje 3G/4G. Het is een beetje buitengebied met maar matige mobiele dekking helaas.

Zou het mogelijk zijn, zijn er technische beperkingen, om het xs4all modem ipv vlakbij de glasvezel modem op zolder te plaatsen? Vanuit de meterkast vertrekken er meerder UTP kabels door het huis. Op de zolder gaat de backupoptie met 4G stick dan wel werken verwacht ik.

Achter het xs4all modem (in brugmodus) wil ik dan op zolder een AE extreme zetten die de computer op zolder bedient en via de 2e UTP aansluiting de rest van het signaal weer naar de meterkast terugstuurt. In de meterkast, hoe ga ik dan het signaal verdelen naar de andere kamers: kan ik dan weer een AE extreme neerzetten (dus router achter router kan dacht ik niet) of moet ik dan een switch gebruiken?

Idealiter had ik XS4all modem gewoon in meterkast met een AEextreme als router die naar alle kamers verdeeld. Maar ja, dan werkt de 4G backup optie niet meer.

Bijdrager
    madcat

Ja dat is wel mogelijk, uit je glasvezel kastje komt gewoon een UTP kabel, deze zou je kunnen verlengen zodat het naar zolder gaat en daarna weer naar beneden.

De vraag is echter: wil je dit eigenlijk wel…

Wanneer de glasvezel er uit ligt kan je alsnog je netwerk tijdelijk opzetten zodat de modem in de woonkamer of in de tuin komt zodat je wel 4g dekking hebt waarna je de AE erop kan aansluiten.

Bijdrager
    jebman

wordt denk ik wat omslachtig, begreep dat deze stick in het modem zit en “naadloos” schakelt tussen glasvezel en 4G optie.
    Andere optie is ziggo, die ik voor de tv heb want ik wil perse een CI kaart houden, uitbreiden met ook een internet abo. Dan wel een veel sterkere backup maar ook €20 per maand duurder dan dit. Weet ook niet hoe vaak ik backup nodig ga hebben met fiber van xs4all

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Ik vind het ook een beetje omslachtig. En hoe vaak valt het glasvezelinternet nu uit? Wil je dat eruit gooien moet je ergens een hele centrale platleggen, of de kabel zelf opgraven. Het is veel stabieler dan DSL of kabel dat je nu gewent bent waarschijnlijk. Ik zou zoals Madcat al zeg gewoon het modem en de Airport in de meterkast houden, en als het ooit toch (lange tijd) uit mocht vallen de boel even tijdelijk verhuizen.

Je LTE-stick sluit je waarschijnlijk met USB aan. Wellicht kan je USB via de ethernetkabel naar zolder verlengen? Zoiets als dit zou moeten werken mits de LTE-stick niet te veel stroom vraagt.

Bijdrager
    jebman

Goede tip Waffle. Proberen waard. Afstand zal wel zeker 50m zijn.

Bijdrager
    fixar

Met een wat langere USB kabel (nee, geen 50 meter) kun je natuurlijk ook proberen de USB dongle buiten de meterkast te brengen?

Bijdrager
    jebman

Blijkt uiteindelijk dat ze gewoon een mifi leveren die ik overal kan neerleggen. Automatisch overschakelen naar een mifi kan dit model modem/router niet dus “vanzelf” en zonder hik zal het niet gaan.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.