12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    rvanheukelum

Opwaarderen grafische kaart G4 MDD

Tja, een goede grotere grafische kaart lijkt me op dit moment geen overbodige luxe … maar welke kopen jullie, en om welke redenen?
    Ikzelf heb bijvoorbeeld een 23″ Cinema Display, en bekijk alles met een resolutie 1920×1200 bij miljoenen kleuren. Nu met de nieuwe ontwikkelingen rond Quicktime 7 en iMovie HD en iDVD lijkt het me raadzaam mijn kaart te upgraden. Wat te doen?

Bijdrager
    aircons

ik heb ook een G4 dual 1 ghz mdd ,1,5 gb geheugen Er zit nu een andere kaart in n.l. een radeon ATI card van 128 MB.
    Ik vindt het een perfecte kaart alles loopt soepel zelfs doom 3 draai ik vlot .

Bijdrager
    rvanheukelum

By the way … dit heb ik nu:
    ‘ATI Radeon 9000 Pro with 64MB DDR SDRAM and full dual display support’

Bijdrager
    WallytheShark

Moet je eigenlijk een officiele mac kaart kopen of kan je ook een ati 9600 (voor PC) er instoppen b.v.

Wtr.

Bijdrager
    Sachin
    ”WallytheShark”

Moet je eigenlijk een officiele mac kaart kopen of kan je ook een ati 9600 (voor PC) er instoppen b.v.

Wtr.

Enkel kaarten geschikt voor Mac werken, dus GEEN PC kaarten!

Bijdrager
    Sachin

Enkel de ATI Radeon 9800 zal Core Image ondersteunen maar dat is een enorm dure kaart. Een ATI Radeon 9200 is best betaalbaar maar ondersteunt bij mijn weten Core Image in Tiger niet voor 100%.

Bijdrager
    rvanheukelum

Deze quote komt uit een draadje over Widgets:

”snorder”

Core Image-capable graphics cards include:
    ATI Mobility Radeon 9700
    ATI Radeon 9600 XT, 9800 XT, X800 XT
    nVidia GeForce FX Go 5200
    nVidia GeForce FX 5200 Ultra
    nVidia GeForce 6800 Ultra DDL, 6800 GT DDL

Dus ik kan het beste een grafische kaart uit deze collectie kopen … maar we willen het financieel wel leuk houden, natuurlijk.

Bijdrager
    Sachin
    ”R_van_Heukelum”

Deze quote komt uit een draadje over Widgets:

”snorder”

Core Image-capable graphics cards include:
    ATI Mobility Radeon 9700
    ATI Radeon 9600 XT, 9800 XT, X800 XT
    nVidia GeForce FX Go 5200
    nVidia GeForce FX 5200 Ultra
    nVidia GeForce 6800 Ultra DDL, 6800 GT DDL

Dus ik kan het beste een grafische kaart uit deze collectie kopen … maar we willen het financieel wel leuk houden, natuurlijk.

Veel van deze grafische kaarten uit het lijstje komen enkel voor in nieuwe Apple hardware en zijn niet los te koop. De grafische kaarten voor de PowerMac G5 gebruiken een AGP8x Pro slot en zijn niet compatibel voor een PowerMac G4.

Een dure ATI Radeon 9800 is volgens mij de enigste kaart die Core Image zou moeten aankunnen en in een PowerMac G4 kan ingebouwd worden. Raar dat ik de kaart niet zie staan in het lijstje van Apple … De ATI Radeon 9800 XT is een optie in een PowerMac G5 maar de lost te kopen versie voor een PowerMac G4 is geen XT maar een PRO:?

Bijdrager
    Pleeborstel

@Larridon

De ATI Radeon 9800XT is nieuwer, een opgevoerde versie van de 9800Pro zeg maar. Het grote verschil is dat de 9800XT een AGP 8 keer Pro slot heeft en de 9800Pro nog op vier keer werkt. In een PC zou dat geen problemen geven omdat de slots (maar ook de kaarten) daar backwards compatibel zijn. Bij de Mac gaat die vlieger echter niet op, dus vandaar.

Ik zie trouwens dat de Radeon 9800XT al niet meer te krijgen is voor de G5, althans je kunt hem niet langer bij een nieuwe PowerMac bestellen als BTO…Dat is pas raar man. Er is namelijk nog altijd geen alternatief zoals een X700 of GeForce 6600. Ik vind dat nog het meest ergerlijke aan de PowerMac: te weinig keuze bij videokaarten…Of je hebt een stokoude goedkope kaart of een nieuwe die handenvol geld kost…Mainstream lijkt niet te bestaan bij de G5. Misschien een punt waar Apple wat aan zou moeten doen:?

Bijdrager
    iemekkie

Volgens deze site( http://www.apple.com/quicktime/hdgallery/ ) heb je een G5 nodig om met QT7 HD probleemloos te bekijken, dus ben je er wel met het upgraden van je grafische kaart als je een G4 hebt?

Bijdrager
    Pleeborstel
    ”iemekkie”

Volgens deze site( http://www.apple.com/quicktime/hdgallery/ ) heb je een G5 nodig om met QT7 HD probleemloos te bekijken, dus ben je er wel met het upgraden van je grafische kaart als je een G4 hebt?

HD vergt veel processorkracht, een G4 kan het steeds vaker niet meer opbrengen om die kracht te leveren. Eigenlijk is de G4 hetzelfde als wat de G3 twee a drie jaar geleden was: een goede processor voor het dagelijkse werk, maar niet meer geschikt voor zware taken. Ik zie mezelf met mijn PowerBook G4 1 Ghz er ook steeds vaker mee geconfronteerd, je loopt gewoon tegen de grenzen aan.

Dat is trouwens met een PC net zo hoor, een Pentium III kan nog prima Office-taken uitvoeren, maar wanneer je daar HD wilt kijken zul je ook een Pentium 4 of Athlon 64 moeten hebben. Het is een bewuste keuze van Apple geweest om de boel een beetje richting G5 te stuwen, de software heeft nu eenmaal steeds meer rekenkracht nodig. De G4 wordt een budgetprocessor.

Bijdrager
    candykane

Tja je bent natuurlijk dom bezig als je teveel betaald en niet even rond kijkt wat er is!
    kijk eens op http://www.strangedogs.com of cubeowners.com
    dan gaat een wereld voor jullie open die flashen heet
    dan weetje dat als je pin 3 en 11 af tape dat veel 8x kaarten prima op 4x agp werken
    dan kun je voor pc prijzen voor de G4 een 9800 pro/xt halen en voor de g5 een x800 of een nivida 6800

lees wel even alles goed door op deze sites
    :evil:

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.