4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:

Bijdrager
    Imagic

Optie veilig wissen fusion drive iMac 2013 ontbreekt???

Goedemiddag!

ben benieuwd of iemand me bij het volgende kan helpen:

> ik wil mijn 27” iMac 2013 met fusion drive van 3 TB veilig wissen

> huidige OS is High Sierra

> hiervoor heb ik mijn iMac met command R opgestart en kies ik voor schijfhulpprogramma

> alleen zie ik als ik kies voor Mac OS Uitgebreid (journaled) geen optie voor beveiliging opties

Ik wil deze iMac in de verkoop doen dus wil er graag zeker van zijn dat al mijn gegevens ook echt weg zijn.

Iemand enig idee waar dit zit of kan dit überhaupt wel met een fusion drive?

Dank alvast!

Bijdrager
    Q-collective

Kort antwoord: Bestaat niet.

Iets langer antwoord: een Fusion Drive bestaat uit een gecombineerde SSD en mechanische HDD. De SSD heeft de technische beperking dat deze slijt naarmate er meer op wordt geschreven. Die reden is voornaamste dat Apple dat eruit gehaald heeft.

Bijdrager
    mollie319

Artikel van Apple hierover is hier te vinden: https://support.apple.com/kb/PH22241?locale=nl_NL

Volgens mij, als je schijf codeert middels FileVault, staat alles gecodeerd op je SSD.
    Daarna opnieuw installeren en doe je de installatie over de gecodeerde schijf, dus als iemand al iets terug weet te halen, is het teruggehaalde dus gecodeerd. Iets in die trant volgens mij.

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken geleden door  mollie319.

Bijdrager
    Shmoo

Maar het werkt niet zo dat als iemand m.b.h weet ik veel wat voor software nog resultaten van een vorige installatie kan terugvinden, dat deze persoon dan ook meteen bij je bestanden-bestanden kan. Die zaten namelijk IN je besturingssysteem. De interne schrijf functioneert als een soort container voor het besturingssysteem – das geen USB-stick of externe HD waar je zo bestandjes op mietert >> dan formatteer je per ongeluk je externe HD en dan is ineens alles weg. Als zoiets voorkomt dan kun meestal m.b.v speciale software deze bestanden terughalen omdat ze open en blood op je externe HD stonden.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.