10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    larreh

Optibay

Hallo,
    Een tijdje geleden las ik wat over de optie om een zogenaamde Optibay in te bouwen in je mac.
    Onder andere doet het bedrijf optibay.nl daaraan.
    Nu ben lijkt mij dat wel wat, alleen vraag ik mij af of je batterylife niet gehalveerd wordt?
    Of zijn er manieren waarmee je ervoor kan zorgen dat de beide harde schijven niet constant draaien?
    Ik las ook wat over het verplaatsen van de Home folder? weet iemand hoe dat werkt en wat daar het voordeel van is?

groetjes,
    larreh.

Bijdrager
    Sam Rijver

Er is hierover al een hele berg geschreven dus voor je home folder vraag verwijs ik je graag naar de zoekfunctie.

Over je batterij vraag kan ik als optibay gebruiker alleen maar zeggen dat ik geen verschil gemerkt hebt (zowel positief als negatief ) en je HDD schijf alleen maar draait als er informatie van word gelezen.

Bijdrager
    McLoe

Op Ebay betaal je slecht €14,- incl verzending voor zo’n houder zie hier bv. Werkt prima, ik heb ‘m zelf ook. Battery-life is niet merkbaar minder, maar ik merk wel dat m’n Macbook iets meer herrie (lees: zacht gezoem) maakt met 2e HD (WD black caviar 500GB 7200rpm). Oorzaak is waarschijnlijk dat de optibay niet zo’n goede geluidsisolatie heeft. Heb ik al opengeschroefd en van foam voorzien, maar dat maakt weinig uit. Als je een SSD hebt of gaat aanschaffen, zet ‘m dan in de Optibay.

Bijdrager
    larreh

Oke.. en de kwaliteit is dan wel redelijk hetzelfde? (gezien het feit dat optibay.nl simpelweg chinese kloontjes aanbiedt)
    heb je die 2e 7200 rpm schijf in de optibay zelf zitten, of op de plek van de gewone hdd?
    En hoe is dan de indeling van je mappen dan, want ik lees weleens wat over het verplaatsen van de Home map? Of heb jij je indeling zo aangepast om te voorkomen dat beide schijven blijven draaien?
    En heb je de standaard HD erin laten zitten, of die ook vervangen?
    Sorry voor al die vragen hoor!

Bijdrager
    McLoe

Ik heb meteen 2x 500GB geplaatst, maar ik denk erover om de schijf in de optibay te vervangen voor een ssd.

OS-X staat op schijf 1, de map ‘Gebruikers’ op schijf 2 (optibay). Geeft een flinke snelheidswinst, en ’t is heel eenvoudig: Gebruikersmap kopieren naar de andere schijf, en in Systeemvoorkeuren > Accounts > jouw account: CMD + muisklik > geavanceerde opties > Thuismap veranderen. Herstarten, klaar.

Bijdrager
    larreh

oke, tof.. heeft het dan ook zin om de ene HDD met een lage capaciteit te kiezen, aangezien er toch alleen het os op zal komen te staan? en dan kan het toch sneller worden ingeladen vanwege de kleine capaciteit? of heb ik het mis?

Moderator
    unSOUND
    McLoe op 23 april 2011

Als je een SSD hebt of gaat aanschaffen, zet \’m dan in de Optibay.

In de meeste gevallen is de Optibay juist langzamer dan de gewone aansluiting… ALS je dus een SSD plaatst, zet je die juist op de plek van de HDD, en plaatje de data HDD in de Optibay.

Bijdrager
    larreh

Oké, Maar ik ben niet zo geïnteresseerd in SSD’s want ik vind het veel te duur..
    Maar, om nog even terug te komen op mijn vorige vraag, heeft het zin om juist een kleine schijf in te bouwen i.p.v dat ik met de standaard verder ga? (heb namelijk gehoord dat je met een kleinere HDD sneller boot en sowieso behaalt de standaard HDD niet echt mooie benchmark scores in vergelijking met anderen)..

Of kan ik beter direct 2 dezelfde HDD’s erin zetten?:lol:

Moderator
    unSOUND

Kleinere schijven zijn niet perse sneller. Sterker nog, vaak zijn grotere schijven juist de snellere, omdat alles dichter bij elkaar staat en de leeskop minder ver hoeft te bewegen.

Waar je het beste naar kunt kijken zijn de lees- en schrijfsnelheden, die willen nog wel eens flink verschillen per model, evenals de hoeveelheid cache. Meer RPM is niet perse ook sneller, dus staar je daar niet te blind op. Ikzelf heb 2 schijven van 1 TB in mijn MacBook Pro zitten, en ondanks dat die “maar” 5200 RPM zijn functioneren ze prima. Ik heb bij wijze van test nu éénvan die schijven vervangen voor een SSD, maar uiteindelijk gaat die 1 TB schijf waarschijnlijk weer terug op zijn vertrouwde plek. Schijfruimte is voor mij belangrijker dan een snel “gevoel”.

( Ik zeg “gevoel”, omdat het enige wat bij mij sneller gaat het opstarten van de machine en de software is, en ik sluit bijna nooit iets af, waardoor de winst van de SSD eigenlijk neer komt op het idee tussen je oren dat je een hele snelle schijf hebt… )

Bijdrager
    larreh

Oké, ik heb een HDD gevonden die 5400 RPM is, en 32 mb cache heeft.. op de onderstaande site.

http://www.informatique.nl/789464/wd-av-25-500.html
    Is dit een goede HDD?

Verder hebben bijna alle 5400 RPM schijven een cache van 8 mb, dus er zit dan niet zo veel verschil tussen?
    overigens kwam als beste 2,5 inch HDD de ‘Samsung HM500JI’ uit de benchmarks, die toch gebaseerd zijn op lees en schrijfsnelheden?

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.