12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    stannie66

Optibay SSD op de plek van de hdd of cd rom?

Ik heb vandaag mijn macbook pro 13 inch 2011 (early) van een ssd voorzien.
    Nu vertelde een vriend van mij dat ik de ssd beter op de plek kan plaatsen waar de hdd origineel zit ipv waar ik hem nu heb zitten namelijk op de plek van de cd rom drive. Ik heb een optibay gebruikt om dit te doen, maar nu vertelde hij dat de aansluiting van de cd rom drive niet snel genoeg is voor een ssd.

Weten jullie hier meer vanaf?

Bijdrager
    J-P-H

Je vriend heeft denk ik gelijk: de snelheid van de sata van de optical drive is meestal lager (hd = 6 gigabit, dvd = 3 gigabit). Dus je benut je ssd beter op de plaats waar je hd zat.

Bijdrager
    1984

Speaking of communications, your Mac won’t even mind that the OptiBay is now connected to its optical drive connector. It recognizes it as just another high-speed drive connected to its ATA bus, or SATA bus, and communicates with it just as it would any other storage device. Remember, you have a Mac where stuff just works! You even use Apple’s own Disk Utility program to easily setup and partition, if desired, the OptiBay Hard Drive, or SSD, however you’d like: As a standard drive volume showing up as its own icon on your desktop, in conjunction with your internal hard drive as part of a RAID 0 (Striped) or RAID 1 (Mirrored) array, or concatenated (combined) with your internal hard drive so they appear as one large hard drive are just a few of the many possibilities. bron http://www.mcetech.com/optibay/

Bijdrager
    k-the-ripper

Voor de zekerheid kijken bij Systeeminformatie –> Serial-ATA naar de
    Link speed die moet 6 Gigabit zijn voor dat model.
    (beide poorten controleren, dacht inderdaad wel eens gelezen te hebben dat oude macbooks inderdaad een tragere bussnelheid gebruikte voor de DVD unit, maar volgens mij is dat al jaren niet meer het geval)
    Ik durf haast wel met zekerheid te beweren dat het geen ene ruk uitmaakt.

Inactief
    Anoniem

Is je macbook van voor januari 2011, dan is de busspeed van de Superdrive nog lager namelijk Sata II
    Als hij van na Januari 2011 is dan is zowel de Superdrive als de HDD Sata III en maakt het niks meer uit.

Bijdrager
    k-the-ripper

Busspeed van je DVD drive doet toch totaal niet ter zake ?:lol:
    Het gaat om de snelheid van de aansluiting op je moederbord.

Bijdrager
    stannie66

Het is dus gewoon goed zo dus:

Intel 6 Series Chipset:

Fabrikant: Intel
    Product: 6 Series Chipset
    Verbindingssnelheid: 6 gigabit
    Overeengekomen verbindingssnelheid: 6 gigabit
    Beschrijving: AHCI Version 1.30 Supported

Samsung SSD 840 PRO Series:

Capaciteit: 256,06 GB (256.060.514.304 bytes)
    Model: Samsung SSD 840 PRO Series
    Revisie: DXM04B0Q
    Serienummer: S12RNEAD306034R
    Native Command Queuing: Ja
    Queue Depth: 32
    Verwisselbare media: Nee
    Externe eenheid: Nee
    BSD-naam: disk0
    Type medium: Solid state
    TRIM-ondersteuning: Nee
    Type partitie-indeling: GPT (GUID-partitietabel)
    S.M.A.R.T.-status: Gecontroleerd
    Volumes:
    disk0s1:
    Capaciteit: 209,7 MB (209.715.200 bytes)
    BSD-naam: disk0s1
    Inhoud: EFI
    Macintosh SSD:
    Capaciteit: 255,2 GB (255.200.755.712 bytes)
    Beschikbaar: 225,21 GB (225.213.468.672 bytes)
    Beschrijfbaar: Ja
    Bestandssysteem: HFS+ met journaling
    BSD-naam: disk0s2
    Activeringspunt: /
    Inhoud: Apple_HFS
    Volume-UUID: CB0137ED-1A9E-31B3-AB90-31AD4948ED20
    Recovery HD:
    Capaciteit: 650 MB (650.002.432 bytes)
    BSD-naam: disk0s3
    Inhoud: Apple_Boot
    Volume-UUID: 2F3172C1-5AFA-3849-8275-A33826E3D9D8

Bijdrager
    k-the-ripper

Yup, goed, niks meer aan doen:)
    Enige waar je je nu zorgen over mag maken is TRIM – ik ben er nog steeds niet uit of het nodig is of niet.:-D

Bijdrager
    stannie66

TRIM wat is dat?:P

Bedankt voor de reacties!

Bijdrager
    k-the-ripper

Heel simpel : TRIM is een commando wat je OS geeft aan je SSD welke blokken opnieuw beschikbaar zijn om beschreven te kunnen worden. – en dus die blokken weer wissen en op 0 zetten zeg maar.
    Een SSD kan namelijk alleen maar schrijven op een leeg blok. (en als de blokken al leeg zijn kan de drive dus vele malen sneller schrijven)
    Nou komt de ellende en verwarring: de meeste SSD’s hebben algoritme’s in de firmware zitten die min of meer hetzelfde doen en dan bestaat er ook nog zoiets als ‘garbage collection’
    Er wordt dus gezegd dat je SSD na verloop van tijd merkbaar trager zou worden als je TRIM niet zou gebruiken.
    Tegenstanders beweren dat het bij moderne drives niet meer nodig is.
    Wie de waarheid spreekt mag het zeggen:) best kans dat het afhankelijk is van merk/type SSD.

Bijdrager
    Ree

TRIM heb je nodig als je drive geen eigen garbage collection doet

Had je al gezegd wat voor SSD je hebt?

Een SandForce4 (bijvoorbeeld) heeft eigen garbage collection, dus dan heb je geen TRIM support nodig

Update: volgens de site van Samsung heeft de 840 pro “Auto Garbage Collection” dus in theorie geen trim nodig.

Bijdrager
    J-P-H

Ik heb een Samsung 830 die regelmatig hersteld moet worden. Voor mijn gevoel gaat het fout wanneer ik grote bestanden download, converteer en vervolgens weer een boel weggooi. De bestandsgrootte vindt een ssd moeilijk geloof ik. Heb nu sinds een week ‘Trim Enabler’ draaien. Kijken of dat helpt…

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.