14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Yeti

Opstelling van speakers op een bureau

Ik heb op dit moment een enorm oude HiFi-kast, waar 3 cd’s en zelfs nog 2 cassettebandjes tegelijk in zouden kunnen. Natuurlijk is dit een beetje ruimte-verkrachting, dus zat ik eraan te denken om dat ding weg te doen. Nou heb ik ook nog 2 enorm oude speakers, die met van die zwart en rode draadjes zonder plugje moeten worden aangesloten.
    Nou was mijn vraag: Is het mogelijk om die HiFi-kast weg te doen, en rechtstreeks vanaf mijn iPod geluid naar de speakers te sturen? Zo ja, wat voor kabel heb ik daarvoor nodig? Zo nee, wat moet ik er dan tussen hangen, het liefst zo simpel mogelijk, zonder bijkomstige functies, dat dat het wel doet?

Bijdrager
    iDaan

Speakers met een analoge aansluiting (de rode en zwarte draadjes) krijgen hun voeding en geluid via een versterker. Dus je hebt minimaal een stereo versterker nodig. Een iPod voert alleen een geluid-signaal uit en voedt de speaker niet. Een versterker groeit qua prijs mee met zijn kwaliteit dus dat is een vrije keus.

Bijdrager
    Vassilli

Nee dat kan niet. Je hebt echt een versterker nodig.

Bijdrager
    boerke

je kan jezelf een hoop ruimte (en stroom) besparen door bv
    een leuk logitech setje aan te schaffen.

Bijdrager
    Pokerface

Ik kan de Harman Kardon Soundsticks II aanraden. Fantastisch geluid, weinig ruimte op het bureau en schitterende ‘looks’.

Bijdrager
    Olieboer

Als je echt goede boxen hebt is het zonde om een goedkope versterker aan te schaffen.

Bijdrager
    boerke

Ach, denk je nou echt dat
    “een enorm oude HiFi-kast, waar 3 cd’s en zelfs
    nog 2 cassettebandjes tegelijk in zouden kunnen”
    goede boxen had bijgeleverd?

lijkt me meer een goedkoop jaren 80/90 setje met cd/wisselaar (zo’n draaiding),
    en van die plasticboxjes.
    Waarschijnlijk kon je alles aan elkaar klikken/hangen en als ghettoblaster gebruiken!

Bijdrager
    Olieboer

Die oude versterkers kunnen nog supergoed zijn, boxen koop je vaak los bij.

Bijdrager
    boerke

@Olieboer>
    als je echt ouwe dingen hebt is het best wel goed?

Goede boxen op een goedkope versterker blijven goede boxen!
    Oude versterkers kunnen soms inderdaad best wel goed zijn, (toen ze nog buizen hadden)
    (een een watt of 100 meer geen probleem was)

Maar voor normaal & leuk computergebruik is een simpel logitech-achtig setje meer dan voldoende,
    energiezuiniger, en klinkt prima.. (vaak zelfs beter dan!)
    met een moderne afstandbediening, en een stroomverbruik wat meer naar deze tijd.
    joepie klaar voor 50 piek.

Bijdrager
    Yeti

@boerke, die hypotheses kloppen dus echt totaal niet. De speakers zijn bijvoorbeeld los gekocht. Edit: Maar ik had je laatste post nog niet gezien, ik zal m’n speakers eigenlijk alleen voor muziek gebruiken, dus niet voor gamegeluid enzo, dus ik wil wel gewoon goede geluidskwaliteit

Voor de rest is het me nu allemaal een stuk helderder, ik zag dit bijvoorbeeld, zou dit iets zijn?

Edit: @Pokerface, ik had die inderdaad gezien, vind ze echt prachtig, ik heb op dit moment genoeg aan m’n huidige speakers, maar als ik in de toekomst nog nieuwe speakers nodig heb zal ik ze zeker overwegen!

Bijdrager
    computer space

Een mooie T-amp is het ideale tussenstuk tussen fatsoenlijke boxen en een iPod. Nog zuiniger dan een Logitech (allebei een schakelende versterker, maar met groter speakers ben je altijd efficienter qua dB/watt) en veel beter geluid (grote mid-range speaker, T-amp klinkt veel beter dan cheap-ass D-amps in logitech sets).

Bijdrager
    paulhek
    Yeti op 02 augustus 2010

Voor de rest is het me nu allemaal een stuk helderder, ik zag dit bijvoorbeeld, zou dit iets zijn?

Hangt af van de specificaties van de speakers die je hebt staan. Je kunt niet zonder meer alle speakers aansluiten op zomaar elke versterker. Speakers hebben een bepaald vermogen nodig om aangestuurd te worden. Wat voor speakers heb je precies staan? Voordat je 75 euro uitgeeft en erachter komt dat een en ander tegenvalt, zou ik me er iets meer in verdiepen. Misschien kun je voor iets meer geld wat beters kopen, zodat je helemaal klaar bent.
    Overigens kun je op marktplaats ook vaak leuke versterkers en/of speakers op de kop tikken.

Bijdrager
    boerke

Oeps, my bad!

Bijdrager
    Yeti

@paulhek, in wat voor eenheid word dat vermogen/die vermogens uitgedrukt?
    Ik zit momenteel in Kopenhagen, kom morgen of overmorgen terug, zal dan even kijken hoe het zit met die speakers. Ik was ook niet van plan om zomaar €75 uit te geven;)

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.