4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    computer space

Opstartvolume repareren zonder DVD-drive/firewire drive

Ik heb een error op mijn opstartschijf gevonden met DiskUtility, maar booten met DVD of TargetDisk zijn geen opties.

Nu lees ik dat je in verbose-mode kunt starten en fsck -fy kunt draaien.
    De computer herkent command-S niet bij het booten (wellicht door windows-keyboard op mijn mini-server), maar bij het invulveld voor user “>console” invullen brengt me wel in de unix-single user mode.
    Als ik dit doe vraagt ie username en passwoord, iets wat je bij de topics over gebruik van fsck nergens tegenkomt. Is het normaal dat usernaam/password wordt gevraagd?

Nu werkt root+root PW en dan kom ik in een terminal achtige omgeving.

Alleen als ik nu /sbin/fsck -fy typ gebeurt er niks.
    Weet iemand wat ik over het hoofd zie?
    Zijn er nog andere manieren om je opstartschijf te repareren? Bijv Diskutility hacken zodat ie schijt heeft aan het feit dat ie de opstartschijf repareert, een 3rd party utility die minder moeilijk doet?

Bijdrager
    computer space

Ben er achter wat de oorzaak is. Heel gek, als je met Firefox wat bestanden opslaat helpt ie de volumeheader om zeep. Kan niks van die bug terugvinden. Ben nu op een andere schijf gaan saven, krijgt die dezelfde kuren.

Bijdrager
    Pieterr

Heb je “sudo fsck_hfs …” al geprobeerd?
    http://support.apple.com/kb/ts1417

Bijdrager
    Obi

En zoals Pieterr al aangaf,

<br />
    sudo fsck_hfs -r<br />

Is de laatste redding. Als je het niet met dit krijgt gerepareerd wordt het erg lastig.
    Het volgende moet je doen:

– identificeer welke disk je opstart/systeem disk is. (stel dat het disk0s2 is)
    – unmount de systeem-disk
    – repareer de disk met het fsck_hfs commando

In terminal commando’s:

<br />
    df -a<br />

<br />
    umount /dev/disk0s2<br />

<br />
    fsck_hfs -r /dev/disk0s2<br />

Als deze reparatie niet het gewenste resultaat geeft, kan mogelijk een hardware fout
    in de HD de oorzaak zijn.

Ik zou dan het zgn. SMART utility draaien.

http://www.volitans-software.com/smart_utility.php

Apple ingebouwde SMART check in disk utility is belabberd slecht, en detecteert vaak niet
    dat een disk defect is.

SMART kun je ook vanuit terminal checken (ga ervan uit dat disk0 de systeem disk is):

<br />
    diskutil list<br />

<br />
    diskutil info disk0 | grep SMART<br />

En een algemene tip voor terminal:

Het commando “man” voor een commando geeft een soort how-to te zien in het terminal scherm
    van dat commando.

bv: man umount

2cts

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.