22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    Tegels

Opstarttijd Imac 2019 met SSD

Sinds deze zomer heb ik een iMac (Retina 5K, 27-inch, 2019) met een 1 TB SSD harde schijf. Als de iMac is opgestart ben ik best tevreden maar de opstarttijd valt mij eigenlijk tegen…. Kan/mag ik sneller verwachten?

Ik heb net even getimed: tijd vanaf het aanzetten tot het scherm waar ik kan inloggen duurt 46 seconden.

Even wat aanvullende info over deze iMac: 3,6 Ghz Processor 8-Core i9 met een Radeon Pro 580X 8 GB videokaart en er zit 27 GB 2667 Mhz DDR4 in. Big Sur draait erop, maar met de voorgaande versie had ik hetzelfde.

Als de reacties zijn dat dit hoort, laat ik het rusten. Als de reacties zijn dat dit niet klopt: wat kan ik er aan doen?

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 maand, 3 weken geleden door Tegels.
    Bijdrager
    Antwoordapparaat

Vrij normaal. Mijn iets oudere 3.6 GHz i7 iMac 2017 met SSD en Catalina doet er 53 seconden over. Ter vergelijk: een PowerBook G4 met Tiger van 18 jaar oud doet er 35 seconden over. Het ligt niet aan de hardware maar aan macOS.

Interessantere vraag: waarom zet je ‘m uit? Een Mac is prima geschikt om in standby te staan, herstarten doe je alleen als het moet. Het in geen PC 😛!

Bijdrager
    MegaChriz

Ik zet mijn Mac ook altijd uit als ik er voor die dag klaar mee ben. Is het niet zonde van de energie als deze bijvoorbeeld 20 uur lang op standby staat?

Bijdrager
    MegaChriz

Toen mijn MacBook Pro uit 2009 nog geen SSD had, deed deze er bijna 10 minuten (!) over om op te starten (inclusief starten van hulpprogramma’s zoals Dropbox bijvoorbeeld). Nu deze een SSD heeft, is de opstarttijd net iets meer dan een minuut.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Zonde van de energie? Uiteraard. Maar om het even in perspectief te plaatsen: stel 1,5 Watt in standby, maal 20 uur maal 365 dagen kom ik bij 25 cent per kWh op een jaarbedrag van minder dan 3 euro. Ik bezuinig liever op zaken die meer zoden aan de dijk zetten en laat ‘m lekker snoozen 👍🏻.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Mijn Mac Pro 5,1 start sinds ik apfs gebruik in plaats van hfs+ ook veel trager op. 45 seconden vs 20. Maar aangezien high sierra geen security updates meer krijgt moet ik mojave gebruiken en dus apfs. Ik gebruik overdag daarom ook steeds de sluimerstand als ik de computer niet nodig heb. Mijn macbook pro 2015 start wel snel op met apfs, zelfs met big sur.

Bijdrager
    KarelWillem

45 seconden! De ondraaglijke traagheid van het bestaan. .;)

Hoe vaak zet je die iMac per dag uit dat je hier een issue van maakt?

Bijdrager
    jw54

hier een 2015 iMac 27, 3,2Ghz, i5, opstarttijd tot de ‘boing’ 8 sec., vervolgens 12 sec. tot het inlogscherm. Geen SSD

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Welke OS versie jw54?

Bijdrager
    Tegels

<p class=”cite”>KarelWillem op 26 november 2020 om 13:51</p>
    45 seconden! De ondraaglijke traagheid van het bestaan. .;)

Hoe vaak zet je die iMac per dag uit dat je hier een issue van maakt?

Beetje flauwe reactie want zo bedoelde ik de post helemaal niet…..

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Ben je gerustgesteld of juist niet? Dat was je vraag volgens mij.

Bijdrager
    GoeieDag

MegaChriz op 26 november 2020 om 12:17
    Ik zet mijn Mac ook altijd uit als ik er voor die dag klaar mee ben. Is het niet zonde van de energie als deze bijvoorbeeld 20 uur lang op standby staat?

Zelfs als ie uit staat, gebruikt ie wat stroom: 0,43W; tegen 1,36W in sluimer voor jouw model iMac.

Dus het verschil is nog geen één Watt.

Bijdrager
    DummyT

25,8 seconden van start tot inlogscherm op een iMac (Retina 4K, 21.5-inch, Late 2015) met een externe ssd als startup disk. Na het inloggen gaat alles veel soepeler en sneller dan met de Fusion Drive. Wat een feest!

Bijdrager
    Kwadraatje

Kortom: dit is heel normaal, en als je het sneller wilt: slaapstand gebruiken.:)

Bijdrager
    jw54

Hi antwoordapparaat

het betreft hier Yosemite

Bijdrager
    computer space

Gek inderdaad. Ter vermaak: eMac op Tiger met 3,5″ HD doet er 15 seconden over. Mijn Mini 2012 i7 met 2x Samsung 850EVO in Raid 0 en El Capitan 10 seconden. Mac Pro 2008 met Catalina op HD 30 seconden.

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Tergend langzaam inderdaad, maar helaas vrij normaal.

En inderdaad: niet uitzetten. Alleen als je ‘m langer dan een dag niet gaat gebruiken.

Het afsluiten en opstarten kost bijna meer stroom dan de Slaapstand per nacht kost.

Sleutelbeheerder
    Night

Daar komt bij dat het onderliggende UNIX gedeelte van macOS zijn onderhoudstaken ’s nachts uitvoert. Altijd handig om je systeem op orde te houden, dus aan laten staan heeft bij deze een extra prikkel gekregen 🙂 Je kan het natuurlijk ook handmatig doen, maar dat vergeet je nog wel eens snel.

Bijdrager
    Kwadraatje

<p class=”cite”>Night op 27 november 2020 om 17:45</p>
    Daar komt bij dat het onderliggende UNIX gedeelte van macOS zijn onderhoudstaken ’s nachts uitvoert. Altijd handig om je systeem op orde te houden, dus aan laten staan heeft bij deze een extra prikkel gekregen 🙂 Je kan het natuurlijk ook handmatig doen, maar dat vergeet je nog wel eens snel.

Volgens mij worden de onderhoudstaken al sinds Tiger of zo bij wake-up ‘ingehaald’ als je Mac ‘s nachts uitstaat. Bovendien wordt het belang ervan overschat.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als je het opstarten van het OS goed wilt timen, moet je beginnen te tellen op het moment dat het Apple logo verschijnt. Vervolgens stop je met tellen op het moment dat de desktop verschijnt met de eventueel aangesloten drives. (De Finder is dan ook opgestart)

Alles wat vóór het logo gebeurd hangt o.a. af van de hoeveelheid RAM en aangesloten devices. Wat ná het verschijnen van de desktop gebeurd hangt af van het aantal automatisch opgestarte applicaties of items die rechts in de menubalk staan.

Ik heb een 2017 iMac met High Sierra HFS+ geformatteerd. (APFS gaat bij mij ook een stuk trager zoals Mac Hammer Fan ook al zegt.) Ik start momenteel op vanaf de Samsung X5 SSD (i.p.v. dus de Fusion drive) en het OS is dan klaar na ±20 sec. Die X5 maakt gebruik van de Thunderbolt 3 poort.

Nadat het OS gereed is worden er bij mij 10 kleine en grotere applicaties gestart waaronder Photoshop dat in 6 sec opstart en 10 menu items. Alles bij elkaar komt er dan bij de 20 sec. voor het OS iets van 12 erbij voordat alles echt gereed is.

Maar aangezien ik de Mac nooit uitzet kom ik dit zelden tegen.

Om het stroomverbruik hoef je hem echt niet uit te zetten. Dat verbruik verdwijnt in het niets zodra je b.v. een wasmachine of airfryer aan gaat zetten.

Bijdrager
    Tegels

<p class=”cite”>Antwoordapparaat op 26 november 2020 om 19:15</p>
    Ben je gerustgesteld of juist niet? Dat was je vraag volgens mij.

Juist! Ik ben gewoon gerustgesteld omdat ik meer posts lees met dezelfde ervaringen. Dank voor het meedenken en reageren!

Bijdrager
    petermr

MBpro 2011 high sierra met 16Gb en SSD: 15 sec tot inlogscherm, daarna 10 sec tot desktop (verder geen progs opgestart)

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.