25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:
    Bijdrager
    Mick

Opstartsnelheid onder Intel

Ik ben eigenlijk benieuwd: hoe is de opstartsnelheid van OSX onder de nieuwe Intel-machines? Is dat inderdaad de ooit geopperde 10 seconden?

Moderator
    unSOUND

Door wie is die 10 seconden ooit geopperd ?

En wat is in vredesnaam het nut van het weten van de opstarttijd ?

Inactief
    Anoniem

Startup duurt 25 seconden. Hier kun je meer lezen.

http://www.macworld.com/2006/01/features/imaclabtest1/index.php

Bijdrager
    YoYelloW

ik start mijn laptop ca. 1 keer in de 10 dagen op, en dat mag best even duren, ik zie het nut niet in van een extreeeem snelle tijd

Bijdrager
    interFACE

:? De TS wil blijkbaar iets weten wat jij niet interessant vind. Dat kan, dat is je goed recht. Echter vind ik het niet interessant om te weten dat jij het niet interessant vind.

Ik wil hiermee niemand voor het hoofd stoten – of een flame war beginnen – maar wou het toch gezegd hebben. En wellicht vind iemand anders dat weer niet interessant, maar dat is nou het leuke van een forum.

maarten

Bijdrager
    bieker

Ben het met interFACE eens.

Bijdrager
    HSL

zullen we gewoon on topic blijven en de 3 bovenstaande reacties gewoon negeren?

:)

Bijdrager
    Mick

Haha, nou, wat een heftigheid ineens. Ik vind het totaal niet erg hoor, als iemand het topic niet interessant vindt. Gelukkig maar dat we als mens allemaal anders in elkaar steken :)

Maar omdat er een beetje mee geschermd werd (Intel is zo snel: je computer start nu in 10 seconden op!) dacht ik: hoe zit dat nu de praktijk? Vandaar! Maar je hebt gelijk als je zegt dat het niet zo interessant is.

Bijdrager
    Esquare
    ”Mick”

Maar omdat er een beetje mee geschermd werd (Intel is zo snel: je computer start nu in 10 seconden op!) dacht ik: hoe zit dat nu de praktijk? Vandaar!

UnSOUND vroeg het al, en ik nog maar eens: waar haal je die 10 seconden vandaan?

Bijdrager
    Mick

Poeh, ja, ik meende dat ergens te hebben gelezen, een tijdje terug. Dat is een beetje in mijn achterhoofd blijven spelen.

Bijdrager
    MacTS

Ik was vorige week bij een Apple-winkel waar een iMac 20″ Intel stond. De verkoopster schermde inderdaad met de snelle opstarttijd van de nieuwe Mac. Dit was inderdaad sneller dan mijn iBook G4, maar sneller dan mijn iMac G5? Ik had geen stopwatch bij mij, maar als ik het dus gevoelsmatig vergelijk met mijn iMac G5 1.8 GHz, dan was het echt niet sneller. Een opstarttijd van 10 sec. werd zeer zeker niet gehaald.

Veel belangrijker op dit moment, lijkt mij, was de snelheid van de applicaties. Photoshop, Word, Excel e.d. die nog niet in universal code zijn en dus draaien onder Rosetta waren beduidend trager bij het opstarten dan onder mijn G5!

Bijdrager
    Chester2

Mijn iMac Intel start ongeveer 2x zo snel op als mijn vroegere iMac G5 1.8 Rev. A.
    Beide heb ik niet getimed, dit is gevoelsmatig.
    Tien seconden lijkt me onmogelijk. Bedoel je niet de sluimerstand, ofzoiets?
    Dat halen zowel de G5 als de Intel op de sloffen.
    :D

En jongens, laten we het leuk houden… Wat voor de één volkomen vanzelfsprekend is, is voor de ander een vraag. En ik vind, dat juist een Moderator zich iets minder oordelend zou mogen opstellen. Verder alle respect voor de kennis en Mac- en macosx.nl – toewijding van unSOUND. Je ziet hem ook overal :wink:

Bijdrager
    Esquare
    ”Mick”

Poeh, ja, ik meende dat ergens te hebben gelezen, een tijdje terug. Dat is een beetje in mijn achterhoofd blijven spelen.

Ik lees meestal getallen van 23-25 seconden. Maar morgen kan ik je in elk geval vertellen hoe het met de nieuwe Mac Mini zit. :)

Bijdrager
    iPod Jimmy
    ”Mick”

Het zou wel lekker zijn maar realistisch?

Bijdrager
    iDuck

Ik vraag me af of het zinvol is om pas te gaan meten nadat de OpenFirmeware of de EFI zijn gechecked?

In dat geval start mijn iMac 2,1 in 19 seconden op, echtus warus.
    Alleen duurt bij deze G5 2,1 GHz de openfirmware check aanzienlijk langer dan mijn vorige iMac 1,8 GHz

Mijn vroegere iMac 1,8 deed er 28 s en mijn iBook G4 1,2 49 s. maar dat is inclusief de openfirmware check.

Hangt tuurlijk ook af wat er allemaal wordt opgestart tijdens de inlog boot :lol:

Dus echt zinvol lijkt het me niet, maar wel leuk om gewoon te weten.

Bijdrager
    Esquare
    ”Esquare”

Ik lees meestal getallen van 23-25 seconden. Maar morgen kan ik je in elk geval vertellen hoe het met de nieuwe Mac Mini zit.

Eerder een seconde of 40. :)

Bijdrager
    domien
    ”Mick”

Ja ik heb het ook gelezen een poosje geleden, en weet ook waneer.

Toen de Powermacs,enz naar de developers ging, zoals van adobe, enz.
    Toen is dat ooit een keer gezegt. :wink:

Inactief
    Anoniem

Ik denk dat jullie hiernaar verwijzen.

”It’s fast,” said one developer source of Mac OS X running on Intel’s Pentium processors. “Faster than [Mac OS X] on my Dual 2GHz Power Mac G5.” In addition to booting Windows XP at blazing speeds, the included version of Mac OS X for Intel takes “as little as 10 seconds” to boot to the Desktop from when the Apple logo first displays on screen.

http://www.appleinsider.com/article.php?id=1175

Bijdrager
    domien
    ”Zakske”

Ik denk dat jullie hiernaar verwijzen.

”It’s fast,” said one developer source of Mac OS X running on Intel’s Pentium processors. “Faster than [Mac OS X] on my Dual 2GHz Power Mac G5.” In addition to booting Windows XP at blazing speeds, the included version of Mac OS X for Intel takes “as little as 10 seconds” to boot to the Desktop from when the Apple logo first displays on screen.

http://www.appleinsider.com/article.php?id=1175

Ja, dat was het.

Bedankt.

Bijdrager
    WildCard

Mijn PB doet er 40sec over en is nog sneller dan de PB G4 van itronicsTV:evil:
    http://www.youtube.com/watch?v=OQfxRGEuFYM

Bijdrager
    Len

Het ligt er natuurlijk ook aan hoeveel kaarten/schijven je in je computer hebt zitten als je de OF meetelt.

Vanaf het moment dat ik het grijze appeltje in beeld krijg totdat de iconen op het bureaublad zichtbaar zijn: 19 seconden, cold boot. En dat is op een G4 1.25 GHz… De mini is ongeveer net zo snel, een een 800 MHz eMac zit er ook niet ver naast. De iMac G5 is wat langzamer met opstarten en een iMac G3 zit op 25 seconden. Tsja… zegt het iets over de snelheid van de computer? Nee. Behalve dat die intel jongens die met snelle opstart tijden schermen nogal dom bezig zijn want dan zeg en bewijs ik dat mijn G4 ‘sneller dan hun intel is’. ;-).

Bijdrager
    hackie

ik heb gewerkt met hele snelle servers (dan wel geen mac) maar die waren best rap en deden/doen hun werk goed.. het duurde echter vrij lang om de server op te starten… gelukkig doe je dat met een server niet zo vaak en dus maakt het niet uit.. verder is het afhankelijk van je hardware en de software die geladen wordt bij het opstarten. en waarom laat je je mac niet inslapen? dan is ie weer veeeeel sneller operationeel:)

Bijdrager
    Steff

Hier een iMac Intel 17inch…. 21 Seconden.

:lol:

Wel goed dus.

@ Hackie: Jij vergelijkt een server met een werkstation? :?
    Een server heeft nogal iets meer services op te starten dan een normale PC/Mac.

Bijdrager
    Rini

Hier een Intel imac (20′)

Opstart tijd 53 seconden.

(hangt nogal veel usb / firewire spul aan / netwerk stuff).
    Maar mag niet mopperen.

Mijn dual g4 1.25 deed er op het laatst bijna 2 minuten over. .trage shit bak was dat vergeleken met deze intel.

Bijdrager
    The – DDD

Wat is er gebeurt met effe een snelle google om zelf achter zulk soort dingen te komen.

Nuttig topic dit…

Is het 10 seconden?

-Nee het is 25 seconden.

=Ja, bij mij ook.

+Ah, ja vet heej, die van mij 26 centimeter.:evil:

Etc etc…

(Snap eigenlijk niet waarom ik me hier druk om maak, nu komt toch de eerste de beste langs dat ik me niet druk moet maken en op moet zouten.)

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.