9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    Andre1962

[Opgelost] opstartschijf via externe ssd

Beste forum leden wie weet raad!!!

ik ben in het bezit van een 27” iMac uit late 2010 2TB HD. Ik heb recent een Samsung T5 externe SSD (Type aansluiting USB-C | USB 3.0 A) gekocht. Nu wil ik deze gaan gebruiken als opstart schijf. Ik heb deze schijf via schijfhulpprogramma MacOs uitgebreid journaled geformatteerd om zo een exacte copy te verkrijgen van mijn HD en te gebruiken als opstart schijf. Ik gebruik Carbon Copy Cloner (gekochte officiele versie) en selecteer bron en doel folume. Daarna krijg ik al de volgende waarschuwing “ u ondervindt mogelijk problemen met het opstarten van het doel volume. De onderliggende schijf is niet gepartitioneerd met een Apple aanbevolen partitie-indeling voor Intel Macs”. Eigenwijs als ik ben heb ik toch een clone van mijn HD gemaakt, maar zoals verwacht is mijn SSD schijf niet te gebruiken als opstart schijf. Wie kan mij uitleggen wat doe ik fout of kan het gewoon niet met deze iMac uit 2010 (Mac Os High Sierra, versie 10.13.6) vanwege USB 3.0! en kan ik het überhaupt oplossen. Alvast bedankt voor jullie technische kundigheid hierin.

Bijdrager
    TheBigZ

Kijk eens in Schijfhulpprogramma of je GPT (GUID Partition Table) als partitie-schema hebt ingesteld op de SSD.

Als dat niet zo is, moet je dat alsnog doen (door de SSD opnieuw te wissen/formateren).

Bijdrager
    Andre1962

<p class=”cite”>TheBigZ op 24 december 2018 om 09:34</p>
    Kijk eens in Schijfhulpprogramma of je GPT (GUID Partition Table) als partitie-schema hebt ingesteld op de SSD.

Als dat niet zo is, moet je dat alsnog doen (door de SSD opnieuw te wissen/formateren).

Nee deze stond op MBR (hoofdopstartrecord), ik ga het hiermee proberen. Bedankt alvast voor deze informatie. Ik post het resultaat. Fijne dagen

Bijdrager
    McMeller

De partitie-indeling is hierin absoluut een belangrijke factor dus in dat advies ga ik mee.

Daarnaast denk ik ook aan de overgang van HFS naar APFS. Ik ben benieuwd of dat nog tot extra stappen leidt.

Bijdrager
    Andre1962

Oké, is dus ook nog een optie. Ben nu al bezig met bu aan het maken en dit duurt 6u en hoop dat dit nu al gaat werken. Ik heb vooraf geen melding gekregen dat het een probleem zou opleveren🙏🏻. Bedankt in ieder geval alvast. En houd jullie op de hoogte!

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

<p class=”cite”>McMeller op 24 december 2018 om 11:49</p>
    De partitie-indeling is hierin absoluut een belangrijke factor dus in dat advies ga ik mee.

Daarnaast denk ik ook aan de overgang van HFS naar APFS. Ik ben benieuwd of dat nog tot extra stappen leidt.

APFS is categoriek af te raden voor externe ssds. Het zal leiden tot extreem traag opstarten. Er zijn daar verschillende threads van, zowel op OMT als MacRumors.

Bijdrager
    Andre1962

Het is gelukt, opstarten extern nog niet helemaal snel (1ste keer). Maar ik ben wel blij met de snelheid vd programma´s, morgen verder checken. Heel erg bedankt TheBigZ, McMeller en  Mac Hammer Fan voor jullie snelle input. Alvast fijne dagen en ik hou deze topic nog even levend!!

Bijdrager
    Andre1962

Alles uitgebreid getest en ook opstarten gaat super snel. Fijne dagen allemaal!!

Bijdrager
    TheBigZ

Bedankt voor het terugmelden, André. Prettige dagen en veel plezier met je nieuwe aanwinst.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.