6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    iJan

Opstartschijf niet automatisch en vreemde tekens

Sinds vanmiddag start mijn iMac niet meer automatisch op van de harde schijf en moet ik de juiste opstartschijf kiezen. Als de Mac is opgestart (met Yosemite) werkt alles vreemd. In plaats van een a verschijnt een ä. Kent iemand dit probleem en weet iemand een oplossing. Ik heb het systeem inmiddels wel opnieuw geïnstalleerd maar dat lost niets op.

Bijdrager
    csteelooper

Dit klinkt alsof de OPTION-toets op je toetsenbord blijft hangen (in ieder geval voor wat betreft de software). Schakel je Mac eens uit en check of je hem zonder toetsenbord wel normaal kunt opstarten (uiteraard krijg je dan de melding dat er geen toetsenbord werd gevonden) of koppel er een ander toetsenbord aan en kijk wat er dan gebeurt.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Klein probleem met die theorie is dat ⌥a een å (a met corona) geeft, geen ä (a met umlaut of trema).

Bijdrager
    iJan

Helemaal goed! Een ander toetsenbord en alles werkt weer normaal. Weet je of de toetsen van het defecte toetsenbord kunnen worden verwijderd? Misschien moet ik iets schoonmaken? Bedankt in ieder geval!

Bijdrager
    csteelooper

@Jakko: dat is bij jou (en bij mij) misschien zo, maar dat is afhankelijk van je toetsenbordindeling. Als je (bijvoorbeeld) “U.S. International — PC” of “U.S. Extended” als toetsenbordindeling hebt, krijg je een heel ander teken als je OPT+A indrukt. Voorts kan het nog zo zijn dat @ijan inderdaad de a-corona bedoelt, maar niet weet hoe deze te produceren op het apparaat waarmee dit bericht is geschreven. Ik zou bijvoorbeeld niet weten hoe ik een a-corona tevoorschijn tover op mijn oude Windows-bak met Nederlands (nee, niet US-International) toetsenbord…
    Daar komt nog bij dat de rest van het beschreven gedrag wel degelijk overeenkomt met het feit dat OPTION blijft hangen.

@ijan of je ze kunt verwijderen zonder dat je de boel (nog verder) sloopt, weet ik niet. Maar voel je een weerstand als je een van de OPTION-toetsen indrukt? Blijft de toets fysiek ook hangen? In dat geval kan schoonmaken helpen. Maar als je geen (merkbare) weerstand ervaart, kan het ook zijn dat er iets electronisch mis is met het toetsenbord. Er kan dus een ‘scanline’ beschadigd zijn (maar dan zouden er meerdere toetsen niet (goed) moeten werken. Bovendien behoort de techniek van scanlines eigenlijk tegenwoordig wel tot het verleden. Maar er kan nog op andere manieren onbedoeld contact worden gemaakt, waardoor dit gedrag optreedt.

Bijdrager
    iJan

Ok. Ik ga proberen de boel open te maken en schoon te maken. Kijken of het helpt. Gelukkig heb ik nog een ander toetsenbord.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.