30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 45)
  • Q:
    Bijdrager
    goow72

Opstartschijf macbook pro raakt niet leeg.

HELP!

Ik heb een project gemaakt in Final Cut Pro X 10.2.1
    Nu wil ik dat project rederen, maar dat gaat niet want de opstart schijf is bijna vol.

Deze melding krijg ik al een tijdje….en ik krijg het niet voor mekaar om de schijf leger te krijgen.
    ZEER FRUSTREREND!

De laptop is pas een paar maanden oud, ik heb enkele projecten gemaakt in fcpx.
    En nu kom ik geen steek verder dus…

Technische gegevens:
    OS X El Captain 10.11.1
    2,2 GHz Intel Core i7
    6 GB 1600 MHz DDR3
    250 gb HD

Ik heb alle films ( map is leeg ) er af gegooid, maar als ik naar mijn mac ga zie ik dat er nog 79 gb aan film op staat.
    Overige 129 gb, maar wat dat allemaal is? Ik heb alle bestanden bekeken, alle caches leeg gegooid, prullenbak leeg gegooid…maar geen enkel resultaat.
    Fotos er af gegooid en andere bestanden gekopieerd naar externe HDD.

Ik krijg het niet voor mekaar om de opstartschijf leeg te krijgen.
    Ik kan nu niet verder.
    En eigenlijk ben ik teleurgesteld, want ik kan amper iets monteren of verwerken en hij loopt al vol en kan het vervolgens niet verwijderen.
    Doe ik iets fout?

Groetjes,
    Margot

Bijdrager
    mjalblas

Waarschijnlijk staan de verwijderde bestanden nog in je prullenmand. Ook daar moeten ze uit verwijderd worden!

Bijdrager
    goow72

Hoi, bedankt voor je reactie!!
    Ik heb de prullenbak al diverse keren leeg gegooid.
    En de bestanden die ik in fcpx monteer komen van de externe schijf.
    Heb de render files ook verwijderd. Dus die beelden kunnen t ook niet zijn.

Bijdrager
    jebman

misschien ook je externe schijf koppelen en dan nogmaals je prullenmand leeg maken
    en misschien zit er veel in caches? Die eens legen? Weet niet exact hoe.
    Een ultieme manier om alle caches te legen is dacht de VRAM leeg maken door bij
    herstarten Command-Option-P-R Het NVRAM opnieuw instellen. Laat de toetsen los wanneer u nogmaals het opstartdeuntje hoort.

Bijdrager
    goow72

Bedankt, maar de caches had ik al een paar keer geleegd. Prullenbak is echt leeg.
    Het zit m denk ik in de films….waar staan die..niet in de map in ieder geval.
    En ik monteer de films vanaf de externe hdd.

Toch een gek probleem?
    Eigenlijk kun je dus met deze machine maar beperkt films monteren…terwijl ik juist een mac book pro had gekocht voor deze doeleinden.
    Of zie ik dit verkeerd? Iemand tips?

Bijdrager
    goow72

Hoi, ik heb een vrij nieuwe mbp, opstartschijf is al vol.
    Er staat veel film op zie ik bij geheugen.
    Ik heb echter de map films leeg gemaakt, maar de films staan er nog op????

Wie weet hoe ik dit moet oplossen.
    Kan niet veel meer met de mbp omdat de schijf vol zit.

Bijdrager
    fred44nl

heb je de prullebak leeg gemaakt ??

Bijdrager
    KarelWillem

1: Prullenmand leeg gemaakt
    2: Films kunnen ook ergens anders staan dan in de map Films

Bijdrager
    Psyrael

Heb je je Event Library op je MacBook HDD opgeslagen/ingesteld? Dan kan namelijk verklaren waarom steeds je schijf vol raakt.
    Je hebt maar een 250GB (min de ruimte die OS X en alle Apps in beslag nemen) HDD in je MacBook, als je een paar filmpjes importeerd en bewerkt dan loopt dit al snel vol.

Ik lees dat je een Externe HDD hebt, stel die in als Event Library voor je Projecten. Hoe je dat doet kun je in dit filmpje zien: https://youtu.be/ziN03NMNeUg (het stuk in Disk Utility kun je overslaan als je HDD al als Mac OS Extended (Journaled) geformateerd is). Als je wel gaat formatteren, maak dan eerst een backup van alles op de Externe HDD.

Bijdrager
    goow72

Ja prullenbak leeg, caches etc.
    Bestanden proberen op te sporen via Finder.
    iMovie fcpx bestanden, iTunes verwijderd etc.
    Probleem blijft…

Bijdrager
    KarelWillem

3: Herstart

Bijdrager
    Tykoen

FinalCutProX maakt automatisch backups, zorg dat je deze ook verwijderd!

Bijdrager
    Beech

Al gekeken bij Gebruikers/Muziek/iTunes/Home Videos ?

Hoe zijn die films er op gekomen ?

Bijdrager
    goow72

KarelWillem, Herstart ook gedaan…verschillende keren:-)
    Beech, die map is ook leeg.
    Ik heb verschillende filmpjes gemonteerd…via de interne hdd, maar ik heb alles verwijderd.
    Vooral omdat het niet werkte met zo weinig ruimte.
    Nu nieuw project gestart via de externe harde schijf, geen copy files to interne hdd.
    Dus voor mij een raadsel waar die films staan…heb via finder gezocht…op mov, avi, etc…zonder resultaat, de mappen zijn leeg..maar de hard disk zegt van niet…

Bijdrager
    goow72

Fred, dacht dat ik niet verder kwam met mijn bredere algemenere vraag…dus heb ik hem wat kleiner gemaakt. De reacties bleven uit en ik moet verder met mijn systeem;-)

Tikoen, hoe verwijder ik die backups? Via de map films? Die is in ieder geval leeg…

Bijdrager
    goow72

Ik heb net gekeken, maar in fcpx back ups staat niks

Bijdrager
    fred44nl

met een programma als OmniDiskSweeper kun je precies zien waar alles staat.

http://omnidisksweeper.nl.softonic.com/mac

Bijdrager
    goow72

Maar ik ben een beetje bang om dat soort programma’s te installeren….je hoort er zoveel verhalen over…dat je zo vanalles op je systeem krijgt. Wat is veilig?

Bijdrager
    goow72

ik heb via terminal de verborgen bestanden kunnen vinden, maar geen films helaas…dus nog niet opgelost.

Bijdrager
    fred44nl

ik denk dat je in Terminal met verborgen bestanden meer risico loopt.

Bijdrager
    goow72

ja…de meningen zijn er over verdeeld;-)
    Maar ik kan weinig…zeker niet downloaden op dit moment.
    Ik kom maar niet verder…zou dit zo’n moeilijk probleem zijn?
    Ben al dagen bezig…ook op engelstalige sites…tutorials…etc..

Bijdrager
    goow72

Deze tekst van internet geplukt:

Wanneer je een bestand verwijderd op de harddisk van je Mac, dan is het bestand via Finder niet meer terug te vinden. Het bestand is echter nog wel gewoon aanwezig op de harddisk. Bij verwijderen van een bestand wordt er een markering bij het bestand geplaatst waardoor deze niet meer zichtbaar is, de data blijft echter aanwezig op de harddisk totdat deze wordt overschreven door andere data. Met behulp van een recovery applicatie bestaat de mogelijkheid om de verwijderde bestanden terug te halen door wismarkering in het bestandssysteem weer te verwijderen.

Een bestand wat je dus verwijderd hebt is niet direct verdwenen van je harddisk maar zal pas echt verloren zijn als de vrijgekomen schijfruimte wordt overschreven met nieuwe gegevens.
    chijfhulpprogramma en selecteer je harddisk.

2. Klik op het tabblad ‘Wissen’

3. Klik op de knop ‘Wis vrije ruimte…’

Ik doe dit…maar het lukt niet om te wissen….want die optie blijft ‘ grijs’ .
    Zit nu echt met mijn handen in het haar…want mijn project moet ik toch echt af kunnen maken…

Bijdrager
    Nautdeapplefan

Misschien geeft hij het verkeerd aan? Heb ik wel eens gehad, je kunt de schijf eventueel handmatig opnieuw indexeren. http://www.scrubly.com/blog/how-to-mac/manually-reindex-os-x-spotlight/

Bijdrager
    penseel

Hier mee kan je zien waar alle bestanden staan, http://www.derlien.com/

Bijdrager
    goow72

Hoi Naut, ik heb alle vinkjes bij spotlight aan staan… is dat wat je bedoelde?
    Penseel, ik ben een beetje bang om bepaalde programmas te installeren..en eigenlijk kan het ook niet op dit moment…het systeem zegt dat de opstartschijf vol zit…dus ik loop sowieso vast met het systeem..

Bijdrager
    TheBigZ

Het is inderdaad (zoals Fred al zei) niet zo handig om in 2 topics tegelijk bezig te zijn met je probleem.

Opstartschijf macbook pro raakt niet leeg.

Bijdrager
    TheBigZ

Heb je al naar grote bestanden op je schijf gezocht?
    https://www.maketecheasier.com/find-large-files-mac/

Bijdrager
    Psyrael

Waarom negeer je mijn vorige reactie nou volledig? Denk dat je daarmee gered zal zijn… Bekijk het filmpje eens.

Bijdrager
    goow72

Hoi, ja begrijp het..maar ben een beetje radeloos…
    Ik heb al gezocht naar grote bestanden inderdaad..toch bedankt voor de tip!

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 45)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.