One More Thing » Community » Forum » Mac Hardware » Laptop » opstartschijf, maar nu?

opstartschijf, maar nu?

Profielfoto van MirjamLCV

MirjamLCV op 05 december 2017 #

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar kan geen antwoord vinden op onderstaand probleem. En ik vrees dat iets doms over het hoofd zie, maar kom er niet uit.

Ik krijg al een paar dagen de mededeling dat mijn opstartschijf vol is van mijn MacBook. Bij schijfcontrole zie ik een enórme hoeveelheid foto’ staan die veel geheugen in beslag nemen, maar ik heb op deze laptop nauwelijks foto’s staan. Map Afbeeldingen leeg en ook niet in andere mappen.

Mijn fotobibliotheek is groot, maar staat wel op ‘optimaliseer mac opslag’.

Ik weet niet meer hoe ik dit kan oplossen.

Profielfoto van GoeieDag

GoeieDag op 06 december 2017 #

MirjamLCV op 05 december 2017

…op deze laptop nauwelijks foto’s staan…Mijn fotobibliotheek is groot…

Die snap ik niet.

Draai OmniDiskSweeper eens, dan krijg je een beter beeld waar welke (grote) bestanden staan.

Profielfoto van iMad

iMad op 06 december 2017 #

Staat je iPhoto Bibliotheek nog op de schijf?

Profielfoto van Jakko Westerbeke

Jakko Westerbeke op 06 december 2017 #

Als de bibliotheek van Foto’s geïmporteerd is uit iPhoto dan is dat amper of geen dubbele ruimte, omdat ze dezelfde gegevens op de schijf gebruiken. Kijk eens hoe groot de Foto’s-bibliotheek echt is, door erop te klikken met rechts (of twee vingers) en dan Toon Info te kiezen uit het menu.

Profielfoto van KarelWillem

KarelWillem op 06 december 2017 #

Er staat voor 164 GB aan foto’s op die schijf.

Doe ook eens Systeemvoorkeuren > Opslag
Geeft het bij Foto’s dan ook 164 GB aan?

Zo ja, dan staat er toch echt 164 GB aan afbeeldingen op je Mac, en moet je dat gaan opruimen (Gebruiker > Afbeeldingen), c.q. backuppen.

MirjamLCV op 06 december 2017 #

Dank voor jullie hulp! Ik ga het nalopen en laat hier weten of.wat de oplossing was. Wordt maandag ivm verblijf buitenland!

Profielfoto van nnsa

nnsa op 06 december 2017 #

Als er inderdaad 164 Gb aan foto’s in de foto-bibliotheek zit, zou het een overweging kunnen zijn om die bibliotheek op een externe schijf te zetten.
In Foto’s kan je met meerdere bibliotheken werken. Je zou je hoofd-bibliotheek (leeg beginnen) op je Macbook kunnen houden en je bibliotheek op de externe schijf als tweede bibliotheek kunnen inregelen. Als er foto’s zijn die je altijd op de Macbook wilt hebben kan je nog gaan slepen en deleten. Opruimen zal wel helpen, maar het probleem maar tijdelijk oplossen, tenzij je 40Gb aan foto’s weggooit.

MirjamLCV op 12 december 2017 #

Sorry voor late reactie, ik was in het buitenland.

Als ik op de info van de fotobibliotheek klik (rechtermuis), dan laat dit zien dat deze 35 gb is. Dus zeker niet die 164.

@karelwillem, bij mij staat onder systeemvoorkeuren niet de optie ‘opslag’….!
Ik ga nu OmniDiskSweeper proberen. Dank!

Als ik OmniDiskSweeper draai laat dit inderdaad zien dat de fotobibliotheek die 32 gb is.
Maar hij lijkt de Dropbox mee te tellen op HD, kan dat kloppen? /uploads/community/4466949b4b64e778f513687fa4b08f8c33f99aab_96204.png

Profielfoto van Jakko Westerbeke

Jakko Westerbeke op 12 december 2017 #

Als je even je bericht aanpast, kun je [‍img]-tags rondom die link zetten, op deze manier:

[img]/uploads/community/4466949b4b64e778f513687fa4b08f8c33f99aab_96204.png[/img]

Dan krijgen lezers de afbeelding wel te zien:)

Dank! Hier is hij nog een keer:

Profielfoto van fred44nl

fred44nl op 12 december 2017 #

MirjamLCV op 12 december 2017

Maar hij lijkt de Dropbox mee te tellen op HD, kan dat kloppen?

Dropbox heeft een folder op jouw lokale HD èn ergens op internet.
dus als je de inhoud van de lokale HD laat scannen, dan staat Dropbox daar zeker ook bij.

Maar kan ik de lokale dropbox dan deleten zonder dat degene op het internet verdwijnt? Ik heb hem lokaal niet nodig (dat is de reden dat ik dropbox heb… ‘op afstand’ opslaan en overal waar internet is toegang hebben). Ik heb die mappen niet op mijn laptop nodig.

Profielfoto van fred44nl

fred44nl op 12 december 2017 #

normaal synchroniseert Dropbox de lokale folder met de folder op internet.
dus als je de lokale folder weghaalt, dan ben je na een synchronisatie alles kwijt.
er is wèl de mogelijkheid om selectief te synchroniseren, maar dat moet je wel goed instellen.

https://www.dropbox.com/lp/pro/pro_onboarding_selective_sync

https://www.dropbox.com/nl_NL/help/syncing-uploads/selective-sync-overview

Over dit topic

Gestart op 05 december 2017 door MirjamLCV

Laatste reactie door fred44nl

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?