13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Knalmac

Opstartschijf kiezen lukt niet

Hoi,

Ik probeerde net op een partitie mac os x 10.6 te zetten..
    Dus ik start mn mac opnieuw op maar toen kreeg ik een melding met allerlei rare codes en stond er een vak in het midden dat ik hem opnieuw moest opstarten .. (kan even geen foto maken van het scherm)
    Ik heb echt alle toets combinatie’s geprobeerd op mn toetsenbord tijdens het opstarten maar niks helpt meer.. (alsof mn toetsenbord niet is herkend heb trouwens een bluetooth toetsenbord van Apple)
    Als je het opstart geluid hoort moest je toch de toets combinatie Command r (voor herstel modus) en command indrukken voor opstart schijf?

Bijdrager
    Knalmac

Met command bedoelde ik alt typfoutje

Bijdrager
    mowat

Voor zover ik weet moet je om bij het opstarten een systeem te kiezen enkel de ALT/Option toets indrukkenop het moment dat de gong gaat en dus geen R toets.
    Je kan het ook via systeemvoorkeuren / opstartschijf doen.

Bijdrager
    fred44nl

hoe heb je die partitie gemaakt en wat wil je er mee ??

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

bedoel je dit:

Welke DVD’s heb je van 10.6? Zijn deze grijs? Die werken alleen maar voor een bepaald model Mac.
    Maar als het de gewone retail versies zijn probeer je mogelijk een te oud systeem op deze Mac te zetten.
    We moeten dus eerst even weten welke Mac je hebt en welke DVD’s

Command-R werkt alleen vanaf 10.7

Bijdrager
    Knalmac

Het is inderdaad die melding, heb mac mountain lion 10.8.4 en een mac 27 “mid 2011 en heb de originele dvd van mac os x 10.6 gebruikt.
    Heb een partitie gemaakt door middel van schijfhulpprogramma.
    Maar het probleem is dat ik door die melding nergens kan komen

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Met ‘originele’ bedoel je dus de (grijze) DVD die bij die Mac werd geleverd? Indien zo, dan zou dat geen probleem moeten geven. En anders moet je in de gaten houden dat 10.6.6. het minimum OS is wat er op geïnstalleerd kan worden. De Kernel_Panic (zo heet dat scherm) ontstaat in dit geval door het ontbreken van de juiste drivers. Dus als er op de DVD b.v. 10.6.4 staat dan kun je die niet gebruiken.

Zijn het echter de meegeleverde DVD’s dan kan niet goed werkend RAM de oorzaak zijn.

Bijdrager
    TheBigZ
    Knalmac op 22 juli 2013

Het is inderdaad die melding, heb mac mountain lion 10.8.4 en een mac 27 “mid 2011 en heb de originele dvd van mac os x 10.6 gebruikt.

[s]Op een Mid 2011 iMac draait geen Snow Leopard. Daar is je iMac te nieuw voor.[/s]

Correctie: je moet minimaal 10.6.6 hebben.
    Op de laatste officiële retail SL DVD stond 10.6.3.
    Je kunt zo’n retailversie oppimpen tot 10.6.6

Bijdrager
    Knalmac

Dacht misschien werkte hij nog op een partitie.. en met originele dvd bedoelde ik mee dat hij gewoon legaal is gekocht.
    Maar hoe krijg ik dan nu de melding weg?
    Heb er nog nooit nieuwe ram ofzo in gedaan

Bijdrager
    TheBigZ
    Bijdrager
    Knalmac

Nee ik bedoel hoe ik hem weer op mn bureaublad krijg… hij blijft bij de melding hangen en die toetscombinatie’s werken niet

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Een PRAM reset (cmd-alt-p-r direct indrukken tot na het 2e opstart geluid) zou kunnen helpen. Hij gaat dan weer via de default schijf opstarten. Als dat niet werkt met je BT toetsenbord moet je even een USB aansluiten.

Bijdrager
    Knalmac

Nu blijkt dat mijn toetsenbord is aangesloten op mn iPad ? haha

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.