7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Yellowood

Opstartschijf is vol

Bij het opstarten krijg ik op een blauwe achtergrond een venster ” De opstartschijf is vol. U moet ruimte vrijmaken op de opstartschijf door bestanden te verwijderen.”
    Bij klikken op “OK” verdwijnt het venster, maar kan ik verder niets doen. Alleen het blauwe bureaublad is nog zichtbaar. Er is geen “Dock”. Deze zit normaal verscholen onderaan. Met de muis kan ik over heel het bureaublad bewegen maar er is niets zichtbaar. Kan dus niets aanklikken.
    ???
    (deze mail is verzonden met een PC)

Bijdrager
    SMTR

Screenshot?

Bijdrager
    Hansi2124

Voor deze keer de Mac uitzetten met de aan/uitknop op je Mac. Bootable backup aansluiten en daarvandaan opstarten. Daarna van je interne hd grote bestanden overzetten op die bootable of ander aangesloten externe hd. Daarna die bestanden verwijderen van je interne hd en de prullenmand legen.
    Volgens mij moet dat werken…..

Bijdrager
    GoeieDag

Of je start in de Target Disk mode, of je start op vanaf een externe HD. in beide gevallen kun je je HD benaderen en bestanden verwijderen (en prullenbak legen).

Bijdrager
    KarelWillem

Mac uitzetten
    Aanzetten
    Wacht op opstartgeluid
    Houd shift ingedrukt totdat Apple logo verschijnt

Met een beetje geluk kun je nu wel bij je harde schijf.

Moderator
    Mac Daddy

Misschien eerst eens gewoon een keer opnieuw laten opstarten? Kijken wat er gebeurd.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Je kan de Single User Mode ingaan en deze commando’s draaien:

sudo /sbin/mount -uw /
    sudo rm -rf /var/vm/sleepimage

Dat zou een paar gigabytes vrij moeten maken. Daarna kan je “reboot” typen en je normale schijfschoonmaakroutine starten.

Dit is natuurlijk wel behoorlijk ingrijpend. Let vooral goed op je spaties!

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.