22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    lethelethe

Opstartschijf bijna vol (anders dan andere posts)

Dag allen,

Sinds een maand krijg ik geregeld de melding “De opstartschijf is bijan vol. Gelieve bestanden te verwijderen.”

Nu staan er op dit forum verschillende topics van mensen met een gelijkaardig probleem, toch is er een verschil: zij krijgen de melding dat de schijf bijna vol is terwijl uit de info blijkt dat ze nog voldoende geheugen hebben staan (vaak ettelijke GB’s). Meestal ligt het probleem bij mTorrent. In mijn geval is het probleem anders: ik heb de afgelopen weken geregeld grote bestanden van mijn mac verwijderd tot ik nog voldoende geheugen over had (zo’n 10 à 12 GB). Binnen enkele dagen krijg ik echter opnieuw de melding dat de opstartschijf vol staat, zonder dat ik grote bestanden heb toegevoegd! Uit de Mac-info blijkt dat dit inderdaad het geval is: er zijn maar een paar tientallen MB’s over (zonder dat ik grote bestanden heb toegevoegd). Het lijkt alsof mijn computer de vrijgemaakt ruimte zelf opnieuw inneemt, alsof er nieuwe bestanden bijkomen (zonder dat ik die er zelf bijzet).

Ik gebruik Azureus maar ik heb bijna niets gedownload (en alle downloads zijn geen grote bestanden).

Hypothese: volgens Disk Inventory X is sleepimage 4 GB en de 10 swapfiles elk 250 MB. Ik werk dagelijks met een databankprogramma (Devonthink Office Pro) dat behoorlijk wat ruimte opsoupeert. Zou het kunnen dat het probleem daar ligt? En ik gewoon op gezette tijden moet rebooten ipv. mijn computer dagen aan een stuk aan te laten staan?

Of zou het probleem elders liggen?

Alle hulp welkom!

Cheers!

Ps: Mac 10.5.8

Bijdrager
    lethelethe

NB: opnieuw opstarten verandert trouwens niets (wat betekent dat mijn hypothese waarschijnlijk fout is?)

Bijdrager
    nookie

Prullenbak geleegd? Het lijkt een simpel antwoord, maar het komt voor dat dat vergeten wordt.

Anders kan je misschien deze app aanschaffen: http://www.whatsizemac.com/
    Deze app laat in een handig venster je mappen zien met de GB’s erachter.

Bijdrager
    nookie

Je bent riskant bezig dat je opstartschijf vol is. Kopieer wat grote bestanden naar een externe HD. De kans bestaat dat je mac gaat crashen omdat je schijf vol is.

Bijdrager
    lethelethe

– prullenbak is leeg
    – back-up via Time Capsule => dus dat zou in orde moeten zijn

Bijdrager
    Ree

@nookie Zinvolle tips, maar het verklaart het spontaan vollopen niet.

Ik heb er zelf ook last van op een MacMini op het werk; zo is er 30 van de 40 GB (opstart partitie) vrij, en zo is-ie stamp vol (letterlijk 0 bytes beschikbaar)

Ik heb er ook geen verklaring voor.

Bijdrager
    tinus_omt

Je zou een upgrade kunnen doen naar Snow Leopard, die comprimeert een groot deel van de systeembestanden zodat ze minder ruimte innemen. Ik zou je verder aanraden gewoon een nieuwe grotere disk in je machine te stoppen of een externe disk toe te voegen. Als je een firewire disk gebruikt is de snelheid over het algemeen behoorlijk.

Bijdrager
    Precisieman

Beste Lethelethe,

Dit probleem komt mij maar al te bekend voor; ik heb hier namelijk zelf meerdere malen mee te kampen gehad. Het gaat lang goed, maar op een bepaald moment gaat er ‘iets’ mis, en dat misgaan geschiedt sluipenderwijs.

Een computer onder OS X gebruikt altijd virtueel geheugen, waarvoor een deel van de harde schijf wordt gebruikt. Daarnaast is er extra ruimte nodig voor bepaalde onzichtbare systeembestanden die een variabele grootte kunnen hebben (bijvoorbeeld Spotlight). Zeker voor een opstartvolume geldt daarom dat minimaal 15% van de totaal beschikbare schijfruimte dient te worden vrijgehouden, anders is het vragen om problemen. Ik ben echter bang dat deze aanbeveling voor u te laat komt: kennelijk weet de boekhouding (directory) van de harde schijf niet meer hoeveel ruimte er precies vrij is en – erger – waar de opgeslagen bestanden precies staan.

In ieder geval dient u zo snel mogelijk een deugdelijke backup (en dan bedoel ik een echte kopie!) van alle onmisbare bestanden te maken. Die TimeMachine-backup kan in orde zijn, maar de ervaring leert helaas daar niet al te veel vertrouwen in te hebben.

Probeer in ieder geval de schijf te repareren met het schijfhulpprogramma. Soms gaat dit goed, maar het kan ook gebeuren dat reparatie onmogelijk is of dat deze applicatie ‘geen problemen kan vinden’. Los van het compleet wissen van de HD (kies dan wel voor overschrijven met nullen, opdat eventuele beschadigde blokken op de schijf worden vervangen door reserve-exemplaren) resteert in die laatste twee gevallen nog maar één echte oplossing: DiskWarrior aanschaffen!
    Vervolgens een opstartpartitie op een externe HD aanmaken, daarop DiskWarrior plaatsen en vanaf die schijf de interne HD repareren. Ik weet bijna wel zeker dat dit programma de problemen snel op het spoor is en oplost.

Succes en met vriendelijke groet,
    Robbert

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

HD al een keertje gecontroleerd? Misschien klopt de TOC niet meer.

Bijdrager
    kristo

Het is nochtans éénvoudig. Hou voldoende schijfruimte vrij. Steeds een 30-tal GB vrij houden op je Mac zal je niet in problemen brengen.
    Er zijn genoeg artikels op internet hierover te lezen. Het OS heeft flink wat GB vrije schijfruimte om optimaal te kunnen blijven draaien. Je MAC zal ook trager worden als je te weinig GB over hebt.

Bijdrager
    lethelethe

@precisieman: bedankt voor de uitgebreide toelichting. Nu begin ik me werkelijk zorgen te maken. Het vreemde is dat ik altijd voldoende ruimte overhield maar nu niet meer mogelijk lijkt. Ik volg je raad, maak een back-up (naast mijn time-machine back-up) en draai het schijfhulpprogramma. Hopelijk is DiskWarrior niet nodig maar als het helpt dan moet het maar (lijkt me hoe dan ook handig om in huis te hebben).

@hendrik: wat is de TOC en hoe kan ik erachter komen of daar iets aan schort?

@ kristo: als dit opgelost raakt, houd ik het in gedachten..

Hopelijk helpt wat precisieman voorstelt. Ik houd jullie op de hoogte.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Zoals precisieman al zegt: kijk of de schijf zelf OK is.
    Dit doe je door eerst op te starten vanaf de DVD. (DVD er in en de ‘c’ ingedrukt houden tijdens opstarten)
    Via het menu van de installer kun je dan schijfhulpprogramma openen en de hd controleren c.q. repareren.
    TOC staat voor Table Of Contents. Het is de ‘inhoudsopgave’ van een schijf. Maar soms raakt die corrupt en moet dan hersteld worden wat dus gebeurt via schijfhulpprogramma. Een corrupte TOC kan b.v.b voor een onterechte “disk vol” waarschuwing zorgen door schijfsectoren als ‘niet vrij’ te bestempelen terwijl ze dat wel zijn.

Een andere oorzaak kunnen de ‘tmp’ (tijdelijke) bestanden zijn. Dit zijn onzichtbare bestanden die worden aangemaakt door bepaalde programma’s en bij afsluiten zou dat weer moeten worden vrijgegeven. Gebeurt dit niet, dan zorgt een OS herstart daar voor.

Wat je eerst even kan doen is een z.g.n. safe-boot uitvoeren. Start op met de shift toets ingedrukt totdat de voortgangsbalk verschijnt. Tijdens een safe-boot wordt ook je hd gecontroleerd (dus niet onderbreken, hoe lang het ook duurt!). Start daarna gelijk normaal op.

Bijdrager
    Maurits

In het algemeen moet je minimaal 10% vrije ruimte houden, maar 20% vind ik al beter.
    Upgraden naar 10.6 levert wel file compressie op, maar er zijn ook meer files, dus ik denk dat niet de juiste oplossing is voor jouw probleem.

De disk checken met Disk Utility is altijd een goed idee.

Je moet ruimte maken (10-12GB is echt te weinig), dus koop een grotere schijf of verplaats naar externe schijf.

Wellicht kan je tijd kopen door allerlei caches weg te gooien met tools als (Onyx of andere cache cleaners. (Ik had een keer grote print jobs, kijk daar eens naar)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Over tools als Onyx is al genoeg gezegd, dus dat slaan we nu over…

Het gaat er niet zo zeer om dat de TS te weinig vrije disk ruimte heeft, want er was op een gegeven moment 10 a 12GB vrij wat weinig lijkt, maar niet persé een probleem hoeft te zijn (ik heb wel eens met slechts 5 GB vrij gewerkt). Wat wel een probleem is, is dat deze vrije ruimte verdwijnt als sneeuw voor de zon en dat de TS niet weet welke bestanden daar voor verantwoordelijk zijn.

Om daar achter te komen kan de TS o.a. proberen om nogmaals enkele grote bestanden te verwijderen, vervolgens het reeds genoemde WhatSize te runnen, het resultaat te bewaren en als de schijf weer vol is, dit te herhalen en de resultaten vergelijken.

En als je ergens (maakt niet uit waar) een map tegenkomt met de naam “lost+found”, dan is deze daar neer gezet na de laatste schijfcontrole of herstel. Dit is altijd een indicatie dat de hd niet helemaal 100% goed was. Deze map(pen) bevatten dan bestanden die wel ruimte in beslag nemen, maar die met verder niets een link hebben.

Bijdrager
    lethelethe

– Resultaat van Schijfcontrole in Schijfhulpprogramma: “Macintosh HD is ok”. Ik neem aan dat ik de schijf enkel kan repareren via het Schijfhulpprogramma als er iets mis is. Geen lost+found bestand gevonden.
    – Wanneer ik de volgende keer opstart probeer ik een “safe boot”.
    – Na wat opkuiswerk heb ik nu een buffer van 28 GB. Ik houd in de gaten hoe het verder evolueert.

Nu vond ik net het volgende bericht: http://www.onemorething.nl/community/topic/explosie-van-emlx-mail-files. Ook ik heb om één of andere reden ontzetten veel .emlx bestanden staan (+10GB en dan nog ongeveer hetzelfde aan attachments). Zou dit er iets mee te maken kunnen hebben? Ik volg die discussie in elk geval op.

Bedankt nogmaals voor alle reacties. Ik probeer nog een paar dingen en als ik er uitkom (of niet) post ik zeker een update.

Bijdrager
    iep

Die emlx bestanden kunnen er mee te maken hebben, dat zijn namelijk je mailtjes. Het kan zijn dat hij steeds weer opnieuw al die mailtjes probeert te downloaden. Je kunt in Mail aangeven dat hij een postvak opnieuw moet gaan bouwen wat heel veel rariteiten met mail al op weet te lossen. Een wat rigoureuze manier is het weggooien van die .emlx bestanden en Mail het account opnieuw laten synchroniseren. Het spreekt van zich dat je altijd eerst voor een adequate backup zorgt alvorens dit soort dingen uit te proberen.

Wat ook vaak gebeurd is dat een of andere applicatie een conflict heeft en als een bezetene het log vol loopt te schrijven. Daardoor ontstaan logfiles van enkele GB’s groot. In het programma Console (zie hulpprogramma’s) kun je die logs bekijken. Met dat whatsize kun je zien of de map /var/log (hierin komt het leeuwendeel van de logs te staan) erg groot is of niet en of deze in grootte wijzigt (bijv. na een opruimingsactie). Let dus vooral ook op welke mappen in grootte toenemen door op verschillende momenten met whatsize te kijken.

Bijdrager
    lethelethe

@ iep: daar zit misschien iets in. In de folders met emlx-bestanden zit meestal ook een folder met attachments. Eén daarvan heb ik gewist (12 GB attachments, stel je voor) omdat het om een folder met drafts ging. Bij het wissen was me al opgevallen dat er nogal wat dubbels tussen stonden. En nu ik de emlx-bestanden zie ik bijvoorbeeld de volgende bestandsnamen:
    496075.2.2.emlxpart
    496075.2.1.emlxpart
    496075.3.2.emlxpart
    496075.3.1.emlxpart
    496075.4.1.emlxpart
    496075.4.2.emlxpart
    496075.5.1.emlxpart
    496075.5.2.emlxpart
    etc.
    Allemaal zeer verdacht…
    En in dat mapje alleen al zitten meer dan 48.000 onderdelen. Nu schrijf ik wel veel e-mails maar ik kan me niet herinneren dat ik zoveel ‘drafts’ heb gemaakt.

Bijdrager
    lethelethe

Bijkomend bewijsmateriaal (dit wordt een waar detectiveverhaal): verschillende bestanden werden vandaag gemaakt (meestal een hele zwik op hetzelfde uur) en als ik die e-mails open, zijn het steeds mail die ik 5 jaar geleden heb verstuurd (of willen versturen).

Ik denk dat we misschien een schuldige hebben gevonden. Nu nog het probleem op een goede manier aanpakken.

Bijdrager
    lethelethe

NB: dit is het logfile dat opduikt in console telkens ik mail.app open en er nieuwe emlx-bestanden worden aangemaakt (van oude e-mails):

Mar 18 22:46:08 MacBookFrederik Mail[8566]: Trying to add a To Do UID (FA0675DC-1885-4022-B202-5C14B787A392) that already exists in the cache and for the same mailbox. Perhaps this should have been an update. Skipping to avoid cyclic reconciliation.

Iemand een idee?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    lethelethe op 18 maart 2011

Nu schrijf ik wel veel e-mails maar ik kan me niet herinneren dat ik zoveel \’drafts\’ heb gemaakt.

Soms worden deze ‘drafts’ (ook wel concepten genoemd) automatisch ge-saved bij het intypen van een mail. Wordt zo’n mail echter later verzonden, dan behoort de draft verwijderd te worden van de mail server. Het lijkt er op dat dat om de een of andere reden niet gebeurt.

Bijdrager
    iep

To Do’s en notities worden tegenwoordig in de inbox opgeslagen en dat wil nog wel eens problemen geven met diverse imap servers. In de instellingen van Mail kun je instellen dat To Do’s en notities alleen op je harde schijf moeten komen. Dat heb ik ook gedaan voor mijn Gmail account destijds en loste heel wat problemen op.

Bijdrager
    NinonLutters

Goedemorgen, sinds van orgen krijg ik ook de melding dat mijn opstartschijf vol is. Maar mijn MacBook start daarna helemaal niet meer.

Kunnen jullie me daar mee helpen.

Ninon

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.