16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Skillco

Opstartproblemen na software update

Ik heb 2,5 maand geleden een iBook G4 aangeschaft en ben hier erg blij mee, totdat ik sinds vanmorgen het systeem niet meer kan opstarten. Het volgende heeft zich voorgedaan:

Ik krijg iedere week een bericht dat ik de software op mijn iBook kan updaten. Na dit meerdere keren te hebben uitgesteld, besloot ik vanmorgen dat het er maar eens van moest komen. In totaal heb ik 11 onderdelen geselecteerd om up te daten. Alles ging prima, tot de laatste en tevens de grootste (117mb). Ik geloof dat de naam hiervan iets in de zin van ‘algehele mac OS X systeem-update’ luidde. Hoe dan ook, het update-programma liep naar mijn idee vast (ik kreeg het draaiende ballonnetje/strandbal). Ik starte daarom na zo’n 20 minuten geduldig te hebben gewacht de iBook opnieuw op. Ik krijg nu echter bij het opstarten steeds een melding dat er zich een probleem heeft voorgedaan en ik de iBook wederom moet herstarten, waarna inderdaad weer hetzelfde gebeurd. Ik ben bang dat ik op het verkeerde moment tijdens de software-update de computer heb herstart.

Ik heb (bij een vriend thuis) op de apple website gezocht naar oplossingen, maar nog niet iets gevonden waar ik mee uit de voeten kan. Weet iemand hoe je tijdens het opstarten (door bijv.een toets in te drukken) in een menu kan komen om fouten te herstellen of iets dergelijks of een andere oplossing weten. Misschien de mac OS X cd erin doen en opnieuw alles installeren?

Het meest vervelende van alles is dat ik alle belangrijke bestanden (waaronder veel foto’s) op de iBook had staan en nog geen backups had gemaakt. Ik ben dus heel bang om alles kwijt te raken. Ik verwacht dat het probleem wel weer is op te lossen, maar het idee geeft me de kriebels.

Ik hoop dat iemand me hier zo snel mogelijk mee kan helpen en alvast bedankt voor de moeite!

Bijdrager
    Nikita

Klinkt inderdaad dat je ontzettend pech heb gehad met het tijdstip van die vastloper… Ik zou ’s proberen of je je bestanden (opgeslagen documenten etc.) kan backuppen en dan je systeem opnieuw installeren…

Bijdrager
    zero200

doe je computer opstarten terweil je T ingedrukt houd en doe um dan op een andere computer met firewire aansluiten. zo kan je alle bestanden trugkrijgen…

Bijdrager
    Skillco
    ”zero200″

doe je computer opstarten terweil je T ingedrukt houd en doe um dan op een andere computer met firewire aansluiten. zo kan je alle bestanden trugkrijgen…

Moet die andere computer ook een Mac zijn of maakt dat niet uit? Een firwire kabel heb ik niet, wat kost dat ongeveer?

En wat betreft het maken van backups en daarna het systeem opnieuw installeren: hoe kan ik backups maken als ik de iBook niet eens meer kan opstarten? Zijn er ook andere manieren dan bovenstaande quote?

Bijdrager
    Nikita
    ”Skillco”
    ”zero200″

Moet die andere computer ook een Mac zijn of maakt dat niet uit? Een firwire kabel heb ik niet, wat kost dat ongeveer?

En wat betreft het maken van backups en daarna het systeem opnieuw installeren: hoe kan ik backups maken als ik de iBook niet eens meer kan opstarten? Zijn er ook andere manieren dan bovenstaande quote?

Denk dat die ander ook een Mac moet zijn ja, het is tenslotte een Mac-feature.
    Maar je Mac gaat nog wel aan, en als je T ingedrukt houdt, laat ‘ie OSX niet dus daar heb je geen problemen mee dan.

Bijdrager
    Skillco

Denk dat die ander ook een Mac moet zijn ja, het is tenslotte een Mac-feature.
    Maar je Mac gaat nog wel aan, en als je T ingedrukt houdt, laat ‘ie OSX niet dus daar heb je geen problemen mee dan.

T ingedrukt houden tijdens het opstarten, ik ga het gelijk proberen als ik zometeen thuiskom. Start hij dan op in bijvoorbeeld OS9 ofzo? Ik begrijp dat ik dan nog wel al mijn documenten heb? Zijn er ook nog andere knoppen die zinvol zijn om ingedrukt te houden bij het opstarten? Ik heb al gezocht op diverse forums(fora?) en heb onder andere het volgende genoteerd:

-shift ingedrukt houden
    -9 ingedrukt houden voor OS9
    -x ingedrukt houden voor OSX
    -alt ingedrukt houden en vervolgens HD kiezen

Klopt dit allemaal en kan dit ook kwaad ivm het verliezen van alle documenten? Als iemand nog meer informatie heeft betreffende het oplossen van opstartproblemen zijn die van harte welkom. Excuus dat ik weinig verstand heb van dit soort zaken maar heb (gelukkig) nog nooit eerder problemen met Mac gehad. Nogmaals alvast bedankt voor alle reacties.

Bijdrager
    Nikita

Shift is veilige modus

9 / X indrukken heb ik nog nooit van gehoord…

T indrukken, dan krijg je vanzelf zo’n FireWire logo in beeld, hij start geen enkel OS op…
    Nadat je dat logo ziet, moet je met de FireWire kabel beide Mac’s verbinden en dan de 2e Mac opstarten. Dan krijg je je Powerbook als FireWire schijf op het bureaublad van de 2e Mac te zien.
    Klaar als een klontje, en dan je bestanden overzetten.

Bijdrager
    Skillco
    ”Nikita”

Shift is veilige modus

9 / X indrukken heb ik nog nooit van gehoord…

T indrukken, dan krijg je vanzelf zo’n FireWire logo in beeld, hij start geen enkel OS op…
    Nadat je dat logo ziet, moet je met de FireWire kabel beide Mac’s verbinden en dan de 2e Mac opstarten. Dan krijg je je Powerbook als FireWire schijf op het bureaublad van de 2e Mac te zien.
    Klaar als een klontje, en dan je bestanden overzetten.

Ok, ik zit momenteel in Valencia voor mn studie, maar ken wel iemand die hier voor zn master informatica studeert en die gebruikt op zijn universiteit ook apple dus die kan me vast wel helpen.

Anyway, tot die tijd ga ik eerst dat shift indrukken maar eens proberen om in veilige modus op te starten. Wat houdt dit verder precies in? Van windows ken ik veilige modus nog wel, maar op de mac heb ik het nog nooit toegepast. Kan ik vijvoorbeeld in veilige modus wel gewoon alle programma’s gebruiken en internetten? Wat is dus precies het verschil met veilige modus en normaal? En is het evt. ook mogelijk om vanuit die veilige modus de opstartproblemen te verhelpen?

Bijdrager
    Nikita

Ik zou het niet weten want ik heb zelf ook nooit de Veilige Modus gebruikt 8)
    Maar wellicht dat je dan wel er doorheen komt en die update kan afronden, maar ik geef je geen zekerheid…

Bijdrager
    Skillco

Ok, ten eerste goed nieuws: ik ben inmiddels weer zover dat ik het apparaatje heb opgestart. Dat wil zeggen: in veilige modus. Op het eerste gezicht leek er helemaal niks te verschillen met de normale modus (Mac OSX 10.3.9). Echter, iTunes opent wel maar mijn geluid doet het niet meer:( , ik moest mijn iPhoto album opnieuw opladen, mijn Airportkaart schijnt opeens verdwenen te zijn (wat momenteel geen probleem is omdat ik via de kabel internet) en hij is over het geheel trager geworden, Conclusie: de intenties die ik had om de software te updaten heeft zich uitbetaald in een downgrade:cry:

Uiteraard ben ik in eerste instantie allang blij dat ik mijn bestanden niet kwijt ben en bedank ik Nikita voor de tip om veilig op te starten. Aan de andere kant baal ik wel ontzettend want voor die update werkte alles aanzienlijk beter. Ik lees nu in de handleiding dat ik de Mac OSX-installatie-cd moet plaatsen en de iBook dan moet opstarten en c ingedrukt moet houden om vervolgens schijf EHBO uit het schijfhulpprogramma te selecteren om te zien of de schijf kan worden gerepareerd. Heeft iemand hier ervaring mee?

Bijdrager
    Nikita

Ja ja kan het proberen. En dat je geluid e.d. het niet doet kan ik me voorstellen, in de Veilige Modus van Windows doet ook praktisch niks het uiteindelijk… Maar kan je nu je bestanden etc. veilig stellen op een andere hardeschijf?
    Met Schijf EHBO heb ik geen ervaring…

Bijdrager
    Skillco

Ik kan ze waarchijnlijk nu wel op cd branden. Ik ga echter eerst die ehbo schijf eens proberen, wie weet dat het dan helemaal kan worden opgelost en ik gewoon in de 10.3.9 versie kan werken en alles als een gek kan backuppen! Snel meer over het resultaat van de ehbo.

Bijdrager
    macpro

Het lijkt erop dat het OS een flinke klap heeft gehad, maar dat hoeft geen probleem te zijn.

Ten eerste proberen om nu zoveel mogelijk bestanden veilig te stellen, nu het nog kan.
    De belangrijkste mappen zijn:
    – /Library (in de hoofdmap van je harde schijf)
    – /Users/<gebruiker>

Daarna de installatie CD van Mac OS X 10.3 in de iBook stoppen en opnieuw opstarten.
    Vervolgens kiezen voor een installatie met behoud van gebruikers en instellingen. Op die manier wordt wel het OS opnieuw geïnstalleerd, maar blijft alle data op de schijf staan.
    (Ja, toch een kopie vantevoren maken, want het kan altijd fout gaan.)

Na afloop van de installatie start de iBook als het goed is weer op alsof er niets aan de hand is.
    Vanaf dan weer de normale updates uitvoeren.

Bijdrager
    Nikita
    ”Skillco”

Ik kan ze waarchijnlijk nu wel op cd branden. Ik ga echter eerst die ehbo schijf eens proberen, wie weet dat het dan helemaal kan worden opgelost en ik gewoon in de 10.3.9 versie kan werken en alles als een gek kan backuppen! Snel meer over het resultaat van de ehbo.

Prima! Alles wat belangrijk is op een cdtje bakken en daarna het zaakje opnieuw installeren. Is wellicht wat rigoureus maar dan weet je zeker dat je van het probleem af bent.

Bijdrager
    Skillco

Ik ben een hele blije jongen: het probleem is geheel opgelost!

Ik heb inderdaad de installatie uitegvoerd en de optie ‘bestaande gegevens bewaren’ aangevinkt. Ik heb dus geen documenten verloren en alles functioneert weer prima. Nikita en Macpro, bedankt voor de tips en adviezen, echt een superhandige site dit!

Ik heb nog wel 1 extra vraagje:

De herinstallatie heeft me zo’n 2,5gb gekost en onder mijn Macintosh HD staat nu een map genaamd Previous Systems met daarin de gegevens van het systeem voor dat deze vastliep. Deze map heeft een totale grootte van 2,67gb en het lijkt mij dat ik deze nu niet meer nodig heb. Kan ik deze gewoon weer verwijderen om meer ruimte op de hard drive te maken of is het essentieel voor de bewaring van alle gegevens dat ik het zo laat staan?

Bijdrager
    macpro

In die map “Previous Systems” staan mogelijk nog zaken die niet mee zijn genomen naar de nieuwe systeem map. Denk hierbij aan regelpanelen die je achteraf hebt ge├»nstalleerd, zoals iChatStatus.
    Ik laat die map meestal een maandje staan en kijk in de tussentijd of ik geen vreemde zaken tegenkomen. Blijkt dat er toch nog wat ontbreekt, dan kan ik nog even zoeken in die oude map.
    Na een maandje moet je zo’n beetje de boel wel weer op orde hebben en dan kan ‘ie weg.
    Of je brand ‘m op een DVD en gooit ‘m meteen weg, dat kan natuurlijk ook.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.