9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    jan367

Opstartprobleem na installatie Mac OS Mojave 10.14

Na installatie van Mac OS 10.14 (Mojave) op mijn iMac 21.5 inch bouwjaar eind 2016 (art. nr. MK442N/A) ondervind ik regelmatig problemen met opstarten. Hij blijft af en toe namelijk ‘hangen’ tijdens de opstartprocedure; de enige remedie is dan om het geheel weer uit te zetten en weer opnieuw op te starten.

Wat kan hiervan de oorzaak zijn?

Bijdrager
    Hansi2124

Dat is moeilijk; wij zijn geen dokters;-)

Een van de mogelijke oplossingen is om tijdens het opstarten de toetsen command option p r ingedrukt te houden totdat je de Mac voor de 2e keer hoort opstarten. Of door Mojave opnieuw te installeren vanuit de App Store, of opstarten met control-r.

En nooit externe schijven aangekoppeld houden tijdens updates/upgrades.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Wanneer blijft de Mac ‘hangen’?

Is dit vóór of na het verschijnen van het Apple logo?

Als het er voor is dan kan een aangesloten apparaat de oorzaak zijn. (Dus even proberen zonder drives e.d.) Is het er na dan kan er iets op de HD staan dat vertragend werkt. Dat kan dan een corrupt systeem bestand zijn of een hardware probleem met de HD. Gezien dat de problemen na de Mojave update verschenen is het laatste niet erg waarschijnlijk.

Maar start eerst eens op met de shift toets ingedrukt en daarna gelijk normaal. Als er sprake is van een corrupt cache bestand dan wordt dat gewist via de shift-opstart procedure. Het is overigens wel zo dat de eerste normale opstart na een shift-opstart altijd wel wat langer duurt.

Bijdrager
    Moriarty

Even in verbose mode starten en kijken waar de boot in hangt – dan weet je het snel genoeg.

Bijdrager
    jan367

Ik heb met ‘Schijfhulpprogramma’ een EHBO uitgevoerd; alles (volgens dat programma) is OK

Overigens kom ik met <Cmd-R opstarten> ook uit bij ‘Schijfhulpprogramma’.

Mijn probleem is dat een normale opstart meestal goed gaat, maar af en toe blijft hij ‘hangen’, overigens na het verschijnen van het eerste appeltje.

Wellicht moet ik er dus mee leren leven

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik zou toch in ieder geval even een ‘safe-boot’ uitvoeren. Dus opstarten met de shift toets ingedrukt (tot het Apple logo verschijnt). Daarna gelijk normaal opstarten. Als je opstart in safe-mode worden o.a. eventuele corrupte cache systeem bestanden gewist en het kunnen deze corrupte bestanden zijn die een normale opstart in de weg zitten omdat de computer dan extra controles moet uitvoeren die het opstarten vertragen of zelfs in een ‘loop’ kunnen brengen.

Bijdrager
    Beech

Kleine moeite om en-us even te veranderen in nl-nl: save-mode

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Zitten slapen tijdens de Engelse les? Vandaag de dag geen Engels kunnen lezen is wel erg hoor.

Bijdrager
    Beech

With the wrong leg stepped out of bed ?

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.