10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    BiaBia

Opstartprobleem MacBook Pro

Hey allemaal,

Een tijdje geleden heb ik dit forum gestart: http://www.onemorething.nl/community/topic/help-mijn-macbook-pro-start-niet-meer-op/
    Alleen al een tijdje geen relevante reacties meer gekregen.
    Mijn Macbook start nog steeds niet op maar er zijn inmiddels wat ontwikkelingen, vooral dankzij de tips van @A.M.Dekker.
    Het is me namelijk gelukt om alle bestanden (Bibliotheek, Users, Programmas en Systeem) ‘terug’ te zetten op een externe HD.
    Ik hóóp dat deze bestanden niet corrupt zijn en het allemaal doen na terugzetten op mijn Macbook (als die HD nog werkt).

Ik denk dat er iets mis is met de interne HD, of hij helemaal kapot is weet ik niet. Maar het schijfhulpprogramma geeft (na opstarten met R) de volgende fout melding: http://i44.tinypic.com/ay60x3.jpg
    Als ik vervolgens terug ga naar het beginscherm en de optie kies: Instaleer OS X opnieuw, kan ik mijn HD niet selecteren omdat ‘De schijf is beveiligd’ …. ?

Herstellen lukt niet, dus ben van plan om hem nu helemaal te wissen, met het schijfhulpprogramma. En vervolgens OSX opnieuw te installeren en tenslotte al mijn documenten terug te zetten die nu op de externe HD staan. Dat is helaas geen Time Machin kopie, dus ik moet nog even kijken hoe dat werkt…

Is dit een juiste volgorde, of vergeet ik een stap?
    Iemand nog tips hoe ik dit het beste kan doen?

Bedankt voor jullie tijd!

Bijdrager
    bartb112

Heb je al geprobeerd eerst de HD te formatteren ?
    p.s leuke foto hosting site:)

Bijdrager
    Janjans

@BiaBia Ja, what the F is dat voor een site?!

Bijdrager
    BiaBia

Haha geen idee, mijn excuses!
    Was een van de eerste hits op Google en zag er bij het uploaden verder betrouwbaar uit.
    Zal het morgen opnieuw proberen, bij een andere site.

Bijdrager
    BiaBia

Link is inmiddels aangepast!

Hier nogmaals een foto van de foutmelding:

http://i44.tinypic.com/ay60x3.jpg

Bijdrager
    Janjans

@BiaBia Gaf “Barely18” het niet al een beetje weg…? :roll:

Bijdrager
    TheBigZ
    BiaBia op 04 december 2013

Ik denk dat er iets mis is met de interne HD. Als ik vervolgens terug ga naar het beginscherm en de optie kies: Instaleer OS X opnieuw, kan ik mijn HD niet selecteren omdat ‘De schijf is beveiligd’ …. ? Herstellen lukt niet, dus ben van plan om hem nu helemaal te wissen, met het schijfhulpprogramma. En vervolgens OSX opnieuw te installeren en tenslotte al mijn documenten terug te zetten die nu op de externe HD staan.

Maak een complete backup van je schijf (met Time Machine, SuperDuper etc.)
    Zet de OS X installer (Mavericks) op een USB stick of externe schijf.
    Start je Mac opnieuw op, met de Option toets ingedrukt.
    Kies om op te starten van de USB stick of externe USB schijf.
    Kies schijfhulpprogramma uit het menu.
    Wis je interne schijf.
    Start nog een keer de installer.
    Installeer OS X op de lege schijf.

PS Als je Mac recent is (2011 of nieuwer) kun je ook OS X installeren via Internet Recovery.

Bijdrager
    BiaBia

@Janjans ga even lekker ergens anders lopen zeiken joh, of voeg iets toe aan dit onderwerp.

@TheBigZ
    bedankt voor deze handleiding, alleen kan ik helaas geen back-up meer maken met TM aangezien mijn laptop niet meer opstart

Bijdrager
    Janjans

@BiaBia Ik kan er ook weinig aan doen dat je link daar naartoe verwees. De rest van je opmerking, en dan vooral de toon, zal ik maar even door de vingers zien.

Bijdrager
    TheBigZ
    BiaBia op 05 december 2013

bedankt voor deze handleiding, alleen kan ik helaas geen back-up meer maken met TM aangezien mijn laptop niet meer opstart

Dan sla je de eerste stap (noodgedwongen) over en volg je de rest van de stappen.
    Als je geen OS X installer hebt kun je Internet Recovery proberen.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.