18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    Daan86

Opstartprobleem Mac OS X

Ik heb een probleem op mn macbook pro. Ik heb laats vista geinstaleerd en kon voor een paar dagen prima macosx en vista samen draaien. Nu lijkt alleen vista het nog te doen. Als ik osx wil opstarten dan blijft ie maar laden en laden. Ik zie dan het apple logo en het circeltje. Wat kan ik doen om dit probleem te verhelpen?

Alvast bedankt.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Je zou eerst even kunnen opstarten met een PRAM reset.
    Hou direct bij het opstarten [command] [option] P+R ingedrukt totdat je voor de tweede keer het opstart geluid heb gehoord.

Probeer anders als dit niet helpt op te starten met de [option] toets ingedrukt.
    Je zou dan een keuze scherm moeten zien verschijnen met OS-X en Windows.

Een PRAM reset zorgt er in ieder geval voor dat OS-X je primaire boot partitie wordt, mogelijk is nu de data corrupt.

Bijdrager
    Daan86

Schijnt helaas niets uit te maken. Is er een mogelijkheid osx opnieuw te installeren zonder dataverlies?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ja, dat doe je via “archiveer en installeer” na opstarten van af de originele OS DVD.
    Daarna moet je dan de combo update downloaden via de Apple site om weer uit te komen op de laatste versie.

Geblokkeerd
    Anoniem

Voordat je dat doet, laat OS X eerst eens opstarten in “verbose mode”. Hij laat dan niet het grijze scherm zien, maar de output van wat hij op dat moment aan het doen is… Aan de hand van wat er op het scherm staat kunnen we je weer vertellen wat ie aan het doen is.

Opstarten in “verbose mode” doe je door meteen bij het opstarten de “v” toets ingedrukt te houden. Zie ook

Bijdrager
    Danny van Bakel

Selecteer voor de zekerheid de goede opstartschijf in de systeemvoorkeuren. Als er geen schijf geselecteerd is, kan het systeem er nog wel eens op hikken bij het opstarten.

Bijdrager
    iJoost

Ik vroeg het me al langer af maar ik heb het voor de gein nu toch maar eens opgezocht… die PRAM reset. Vroeger stond daar inderdaad van alles in en was het inderdaad een soort haarlemmerolie om het eens een keer helemaal leeg te maken. Maar sinds MacOSX staat er, begrijp ik, alleen nog maar het volgende in:

de beeldscherm instellingen, het laatst gebruikte volume van het geluid, de gekozen startup schijf, DvD speler regio en wat informatie over recente kernel panics.

Misschien moeten we eens stoppen met mensen voor van alles en nog wat een PRAM-reset aan te raden.;-)

Geblokkeerd
    Anoniem
    ”iJoost”

Misschien moeten we eens stoppen met mensen voor van alles en nog wat een PRAM-reset aan te raden.;-)

Gloriehallelujahenhozannaindenhoge! /o/

Eindelijk nog iemand die er zo over denkt. Het zelfde geldt voor het eeuwige herstellen van permissies. Beiden worden vaak aangedragen door leken onder het motto “dit wordt altijd aangedragen door andere leken”.:)

Misschien moest ik maar eens http://www.fapz.com beginnen: Front Anti PRAM Zap

Bijdrager
    MouseMighty

Ik raad alleen mijn vriendinnen aan om de PRAMMEN te zappen :P En die permissies geef ik dan wel door.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ok jullie winnen.
    Ik zal het nooit meer voorstellen.
    Ondanks het feit dat het (zoek er maar naar) bij bepaalde problemen heeft geholpen.
    En ondanks dat Apple er dit over zegt: (http://support.apple.com/kb/HT1242)

PRAM stores certain system and device settings in a location that Mac OS X can access quickly. Exactly which settings are stored in the computer’s PRAM varies depending on the type of computer as well as the types of devices and drives connected to the computer. Parameter RAM is a small area of non-volatile RAM (NVRAM).

Some information stored in PRAM includes:

* Display and video settings such as refresh rate, screen resolution, number of colors
    * Startup volume choice
    * Speaker volume
    * Recent kernel panic information, if any
    * DVD region setting

Let voor al op de tekst: “Exactly which settings are stored in the computer’s PRAM varies depending on the type of computer as well as the types of devices and drives connected to the computer

En op: “Some information stored in PRAM includes
    De lijst is dus verre van compleet.
    En kan dus afhankelijk van het Mac model en de aangesloten randapparaten verschillen.
    Durven jullie het PRAM resetten zonder meer op de vuilnishoop te gooien?
    Ga je gang, ik hou jullie niet tegen…
    (En zeg dan gelijk even tegen Apple dat ze het resetten van het PRAM uit hun support kunnen verwijderen want het werkt toch niet)

Geblokkeerd
    Anoniem

In >95% van de vragen die hier op dit forum voorbij komen: ja. Volmondig ja.

Finder probleem? fsck de PRAM.
    Muziek speelt niet? fsck de PRAM.
    Wifi doet het niet? fsck de PRAM.
    M’n computer kan de opstartschijf niet vinden? OK, laten we de PRAM eens proberen.

Goed, dat is 25% maar alleen omdat ik geen zin heb om nog eens 95 vragen te verzinnen.

Bijdrager
    R-Flow

Als je met de technische dienst van Apple belt wordt je in 9 van de 10 gevallen wanneer het een hardware of zwaar software probleem betreft ook altijd gevraagd je PRAM te resetten. Met vaak daaraan voorafgaand een SMC-reset. Gewoon een lijstje wat ze afwerken.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    ”cailin

M’n computer kan de opstartschijf niet vinden? OK, laten we de PRAM eens proberen.

En laat dat nu juist één van de parameters zijn die in het PRAM staat, en dat voor een opstartprobleem zorgt als het verziekt is! (dus je staat nu op ± 19%)

Geblokkeerd
    Anoniem
    ”hendrik
    ”cailin

En laat dat nu juist één van de parameters zijn die in het PRAM staat, en dat voor een opstartprobleem zorgt als het verziekt is! (dus je staat nu op ± 19%)

nee, dat was juist diegeen waarvan ik toegaf dat het daar wel kan helpen;)

Maar goed…:)

Inactief
    Anoniem
    ”cailin

Het zelfde geldt voor het eeuwige herstellen van permissies. Beiden worden vaak aangedragen door leken onder het motto “dit wordt altijd aangedragen door andere leken”.:)

He-le-maal mee eens!

Het komt op mij trouwens altijd over als “kijk eens hoeveel ik al weet van een Mac!” :evil:

Bijdrager
    bartje

Dit probleem had ik ook na de update van 10.5.8
    Lijkt mij dat de computer de opstartschijf wel kan vinden anders kwam het draaicirceltje niet in het beeld. Maar weet vervolgens niet verder te laden. Ik had nog niet gehoord van die ‘V’ mode. Misschien bied je dat wel een uitkomst.

Ik heb archiveer en herstel moeten doen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    ”koen”
    ”cailin

Het zelfde geldt voor het eeuwige herstellen van permissies. Beiden worden vaak aangedragen door leken onder het motto “dit wordt altijd aangedragen door andere leken”.:)

He-le-maal mee eens!

Het komt op mij trouwens altijd over als “kijk eens hoeveel ik al weet van een Mac!” :evil:

De permissies herstellen doe ik zelf ook niet elke dag.
    Om te beginnen heeft het alleen nut voor programma’s die met de officiële installer waren geïnstalleerd. (dus .pkg bestanden), en waarvoor een ‘receipt’ wordt geplaatst.

Als het programma in kwestie echter root privileges vraagt (zoals die vele nutteloze system tools) dan kan een verkeerde bevoegdheid voor een probleem zorgen. Zo zorgde een bepaalde versie van de tool “system optimizer’ er voor dat er bij opstarten plotseling om een wachtwoord werd gevraagd, terwijl inloggen op automatisch stond.
    Het herstellen van de bevoegdheden was dan de oplossing.

En zoals R-flow al zei: het zijn gewoon standaard handelingen die worden uitgevoerd omdat ze wel degelijk de oplossing kunnen zijn voor een probleem, waar je anders niet uit kwam, en ten einde raad maar alles opnieuw gaat installeren.
    En dan heb je gelijk mensen (waaronder ik) die dan zeggen: He! Ga nou niet gelijk wéér installeren, het is geen Windows hoor!

Bijdrager
    zalma

wat doe je als bij het herstellen van de bevoegheden de lijst van “problemen” blijft lang!
    bij mijn oud G5 was de lijst altijd leeg na herstellen.
    ik heb nu Intel!
    ik vind de processor ook niet zo snel!

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.