30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 37)
  • Q:
    Bijdrager
    hasseltse huzaar

opstartprobleem imac na update

ik heb net twee updates gedaan Safari en beveiligingsupdates.Nu start hij niet meer op
    De boing komt wel ,dan verschijnt het appeltje en de schijf draait lang MAAR dan komt er een nieuw fenomeen er verschijnt een “verkeersbord” nl
    een cirkel met een streep erdoor en de draaischijf draait verder………
    Ik heb al via schijfhulpprogramma opgestart en er hij heeft volume gecontroleerd en hersteld……..Maar hoe nu verder?bij opnieuw opstarten gebeurt hetzelfde als boven beschreven……..ik heb wel steeds updates via Timemachine

Bijdrager
    hasseltse huzaar

misschien ter info
    het gaat om een imac twee jaar oud

Bijdrager
    sedikit
    Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Lees dit even. (Problemen na security update)

Bijdrager
    hasseltse huzaar

ik heb het doorgelezen maar dat is dan mooi shit!Ik heb vanmiddag bij de software updates gekeken en de security was “in de aanbieding” ja en wat kan je dan meer/beter doen als downloden…….

Ik heb geprobeerd via de opstartschijf /schijfhulpprogramma’s een “oudere” versie via de externe HD te nemen en die er op gezet
    Resultaat
    grijs scherm “bolletje” draait (dus niet de basketball) en dan ineens wordt het scherm van bovenaan tot onderaan donker grijs
    er komt een tekst in 5 talen ……need to restart blabla
    en er overheen loopt een tekst waarvan ik veel hieronder ga schrijven
    Misschien heeft er iemand wat aan
    panic(cpu\caller ox47f5ad) process 1 exec of/sbin/launchd failed
    errno 8\n”8/source cache/xnu/xnu/xnu-1504-15.3/bsd/kern/kern_exec.c;314
    debugger called: <panic pijltje naar rechts
    BSD process name correspondending to current thred: init
    Mac OS version
    not yet set
    kernel version
    Darwin kernel version 10.8.0

en nog zo wat zaken
    Misschien kan er iemand wat over zeggen

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Wat je nu hebt is een KP (Kernel Panic) en zo te zien in het vroegste stadium van opstarten gezien de naam van het proces (“init”) en het feit dat de OS versie nog niet bepaald is. Waarschijnlijk kloppen nu de extensies of drivers niet.
    Als je een backup van je data hebt, dan zou ik nu proberen om op te starten vanaf de DVD (c ingedrukt houden), het OS opnieuw installeren (hoeft niet perse een clean instal te zijn) en dan de OS-X combo update er over heen zetten zodat je weer op je oude versie zit. Was dat 10.6.8? Dan moet je deze hebben.

Bijdrager
    hasseltse huzaar

ik ben nu aan het terugzettenvan een oude”TM update…is dat wat je bedoelt
    ????

Bijdrager
    hasseltse huzaar

of eerst systeem terugzetten/opnieuw installeren? ik heb alleen de originele DVD dus 10.3 of zoiets….

Bijdrager
    1984

Heb je al een PRAM reset gedaan..?Alt-Cmd-P-R indrukken Mac opstaten en 3 maal de gong laten gaan, dan de toets los laten

Bijdrager
    hasseltse huzaar

nog geen PRAM gedaan.hij is nu een TM “file” er op aan het zetten duurt nog even………….
    het is ongelooflijk
    twee weken geleden een enorm gedonder met mijn oude G5 en nu dit na “installatie” update……….maar ik vind het wel HARTSTIKKE fijn dat er zo meegedacht wordt!!!

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    hasseltse op 19 oktober 2011

ik ben nu aan het terugzettenvan een oude”TM update…is dat wat je bedoelt
    ????

Daar komt het op neer ja. Met TM het systeem terug zetten is het handigst. Maar niet iedereen gebruikt TM dus dan moet je naar de Apple site voor de systeem updates.

Bijdrager
    hasseltse huzaar

ik ben blij dat ik op de goede weg ben maar (ik ben er al de hele middag mee bezig dus heb ik niet alle stappen in mijn hoofd die ik al gemaakt heb) ik heb het idee dat ik dat vanmiddag al een keer gedaan heb en dat toen dat grijze scherm opdook wat donkergrijs wordt en je dan in 5 talen gevraagd wordt de computer opnieuw op te starten en links boven komt er dan een heel epistel (kernel en zo) te staan…..
    ik hoop niet dat ik dit over een dik half uur weer moet melden
    ALS it zo is moet ik dan dat hele gebeuren netjes hier typen? of moeten jullie bepaalde info uit dat verslag krijgen……?Ik zit dit op een windows laptop te doen dus kan ik niet copy en paste doen maar goed als het moet type ik het wel helemaal over………
    Wat een gedoe eigenlijk ……….veroorzaakt door zo’n stomme update

Bijdrager
    1984

Ik heb hem er nog niet opstaan (Security Update 2011-006 ) , maar wacht eerst maar even af, inderdaad een slechte zaak wat ik hier zo lees.

Bijdrager
    hasseltse huzaar

ik had bijna llaes wat het scherm weergeeft getypt en toen ging het mis
    ik ga het nu in stukken ingeven
    panic(cpu 0 caller 0x47f5ad) : “Process 1 exec of/sbin/launchd failed,error 8\n”@/sourcecache/xnu/xnu-1504,15.3/bsd/kern/kern_exec.c :3145

Bijdrager
    hasseltse huzaar

zo dat staat er alvsat:-)
    debugger called :<panic en dan een pijltje de andere kant op
    backtrace (CPU0, frame:returnadress ( 4 potential args on stack)
    en dan volgen er 8 regels die beginnen met
    oxscbesf en dan resp 48 98 f8 38 68 a8 en c8
    BSD process name correspondentely to current thread: init
    MAC version:
    not yet set

Bijdrager
    hasseltse huzaar

zo en dat ook
    de laatste loodjes
    Kernel Version
    Darwin kernel version 10.8.0 tue Jun 7 16.33.36 PDT 2011;
    root:xnu-1504.15.3 en dan een liggend kringeltje1/release_1386
    System model name : iMAC 8.1 (MAC-F227BEC8)
    system uptime in nano seconds 1066074407

Bijdrager
    hasseltse huzaar

dat was het
    ik hoop dat iemand er hier iets over kan zeggen………..;

Bijdrager
    hasseltse huzaar

PRAM ook gedaan…….geen resultaat

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik zou maar gewoon een clean instal proberen. DVD van je laatste OS er in wissen (of formatteren) en installeren, updaten via de combo update op de site (of via ‘software update’) en dan met TM je data terug zetten.

btw: over welke OS hebben we het eigenlijk? (Snow) Leopard of Lion?

Bijdrager
    1984

Het probleem doet zich voor bij dual boot systemen waar zowel Lion als Snow Leopard op draaien Tja er staat ook dat het probleem zich alleen bij Macbooks voordoet, terwijl er hier sprake is van een iMac…??

Bijdrager
    hasseltse huzaar

het is snow leopard en ik heb LION niet erop MAAR de updates die ik erop gezet heb (Safari en Security) zijn/waren waarschijnlijk alleen bedoeld voor LION en daar zal de fout zitten…………
    ALS ik een clean install ga doen…..(10.5) ben ik dan foto’s films enzo kwijt??Ik laat TM wel iedere dag draaien dus……..,NIET???
    En snow Leopard (ik geloof eerlijk gezegd dat ik dat van iemand ooit gekregen heb?Is dat inmiddels van het internet te halen?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    1984 op 19 oktober 2011

Het probleem doet zich voor bij dual boot systemen waar zowel Lion als Snow Leopard op draaien Tja er staat ook dat het probleem zich alleen bij Macbooks voordoet, terwijl er hier sprake is van een iMac…??

Ik denk dat je het ruimer moet zien hoor. Er staat nergens expliciet dat andere modellen er geen last van hebben. Dat is denk ik nog niet afdoende getest. En waarom alleen dual-boot? Als je opstart vanaf de ene partitie is de andere toch 100% inactief?

Bijdrager
    hasseltse huzaar

heel graag antwoord op mijn vraag
    Bij een schone install kan ik dan naar Leopard snow updaten en ben ik dan geen foto’s en films kwijt???Ik laat iedere dag TM lopen

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    hasseltse op 19 oktober 2011

het is snow leopard en ik heb LION niet erop MAAR de updates die ik erop gezet heb (Safari en Security) zijn/waren waarschijnlijk alleen bedoeld voor LION en daar zal de fout zitten…………

ALS ik een clean install ga doen…..(10.5) ben ik dan foto\’s films enzo kwijt??Ik laat TM wel iedere dag draaien dus……..,NIET???

En snow Leopard (ik geloof eerlijk gezegd dat ik dat van iemand ooit gekregen heb?Is dat inmiddels van het internet te halen?
    Updates verschijnen alleen in de lijst van “software update” als ze voor het systeem bestemd zijn. (per ongeluk dus iets updaten als het niet voor jou is, kan eigenlijk niet eens.) In dit geval is het zo dat deze security update ook in de laatste Lion update zit, en ook daar gaat het mis.

Zolang je een volledige TM backup hebt van je data (m.a.w: je complete thuismap en programma map) kun je rustig een clean instal uitvoeren. Alles wordt dan gewist, maar foto’s e.d. zet je simpel terug met TM. Wel kan het zijn dat programma’s waarvoor een serienummer nodig was of zaken zoals printer software opnieuw geïnstalleerd moeten worden vanaf de bron. Alleen programma’s die simpelweg in de programma map waren gesleept kun je zo ook weer terugzetten.

Voor Snow Leopard moet je maar even informeren bij diverse winkels of dat nog leverbaar is. Legaal downloaden kan dus niet, of je kijkt op marktplaats…

Upgraden naar een nieuw systeem gaat altijd met behoud van data. (Dat is de standaard instelling)

Bijdrager
    1984
    hendrik op 19 oktober 2011

Ik denk dat je het ruimer moet zien hoor.

Ja dat klopt Hendrik, in jouw eerste post in dit topic , lees ik dit in je link “Despite the benefits of the security update, users should carefully weigh whether to install it. That’s because, according to some reports, the update can result in serious issues.” zeker een veiligheidsupdate zou je er probleemloos op moeten kunnen zetten.

Als wat @hasseltse huzaar schrijft dat de update alleen bedoeld is voor Lion (waar ik overigens niet zo overtuigt van ben) waarom dan een software update als je 10.6 gebruikt

Bijdrager
    hasseltse huzaar

dat was een veronderstelling dat het alleen voor LION zou moeten zijn
    MAAR geef nu aub antwoord op de andere vragen…..foto’s films kwijt?? Leopard snow?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik dacht dat ik dat hierboven gedaan had???

Bijdrager
    SunKeeper

Sommige muizen scrollen hier te snel….:wink:

Voor zover ik lees staan voor alle vragen ook al antwoorden.

Bijdrager
    hasseltse huzaar

SORRY
    INDERDAAD te snel doorgescrolled!!!!!

Bijdrager
    hasseltse huzaar

Ik heb een clean install gedaan en ben nu op OSX10.5.8 en safari 5.0.6 terechtgekomen.
    Hoe kom ik nu naar Snow?Ik heb de install DVD toch gevonden
    Ik krijg echter te zien als ik op de DVD klik
    U kunt deze install MAC OS X niet openen omdat het niet wordt ondersteund door deze architectuur………

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 37)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.