3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:
    Bijdrager
    bearwil

Opstartprobleem iMac 350

Mijn goede oude iMacje 350 doet tegenwoordig moeilijk bij het opstarten. Het schakelt zichzelf na 1 of 2 seconden weer uit. Ik heb er een nieuwe batterij ingezet en na heel veel keer op de startknop drukken, plus het kleine knopje op het moederbord boven de plug, hoorde ik dat de harde schijf weer begon te draaien. Nog een paar keer volhouden en de harde schijf draaide steeds langer tot op een gegeven moment het opstartgeluid weer klonk. Stekker eruit getrokken, deksels er weer op geschroefd en opnieuw gestart. Duurde weer een tijdje, maar uiteindelijk ging hij weer lopen. Paar dagen aan laten staan. Werkte zonder problemen. Uitgezet: weer bonje. Nu alleen plastic cover afgeschroefd, om de kabel laten zitten, zodat ik die in elk geval niet meer los hoef te halen, truuk met knopje op moederbord weer gebruikt. Eerst bleef het groene lampje op het moederbord weer heel kort branden. Maar na lang volhouden kwam eerst weer het geluid van de startende harde schijf en na nog een paar keer proberen uiteindelijk ook weer het opstartgeluid. Alleen deugen nu de schermkleuren niet. Rood is magenta geworden en alles is een beetje flets. Heb geprobeerd mijn PRAM te resetten, maar dat helpt ook niet. Weet iemand de oplossing?

Bijdrager
    BlackMAC

probeer eens op te starten met je herstel-cd, met c toets ingedrukt.
    Probeer eerst op te starten met je muis ingedrukt, dan gaat lade open, zodat je de herstel-cd in kan doen.
    Als niet werkt, vermoedelijk videokaart kapot.!
    Succes!

Bijdrager
    bearwil

Nee dat werkt niet. Mijn iMac heeft geen la, maar een gleuf en die pakt de cd dan niet. Trouwens, na een herstart (die wel in één keer perfect ging) zijn de kleuren weer normaal. Mijn Apple-dealer wist me te vertellen dat bij het opstarten de parameters die dan gecheckt worden niet kloppen, waardoor de machine zichzelf weer uitschakelt. Met dat kleine knopje op het moederbord kun je de parameters wijzigen en dat zo lang volhouden tot de machine weer reageert. Is er echter ook een methode om de juiste parameters weer voorgoed vast te leggen?

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.