22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:

Bijdrager
    Niels

opstarten zonder wachtwoord

Hallo iedereen ik ben sinds deze week trotse eigenaar van een iMac met retina scherm, mijn eerste Mac:) . Ik ben heel tevreden over de aankoop, maar er is een klein dingetje waar ik me een beetje aan stoor: namelijk dat telkens wanneer ik de iMac opstart ik mijn wachtwoord moet ingeven. Normaal is dit tamelijk makkelijk aan te passen in de systeemvoorkeuren maar het vinkje dat ik hiervoor moet “ontvinken” is permanent aangevinkt.
    (mijn account is ingesteld als beheerder en de Mac draait de laatste nieuwe versie van OS X (10.10.2))

Ik hoop dat een van jullie mij kan helpen, alvast bedankt.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Je moet naar login opties onder Gebruikers & Groepen:

Beetje onlogisch, maar je zult er wel achter komen dat instellingen op Apple computers niet altijd vanzelfsprekend zijn.:wink:
    Vooral de Finder kan er wat van met instellingen op een stuk of 4 locaties!:-D

Bijdrager
    Niels

Op deze manier kan ik inderdaad de Mac opstarten zonder een wachtwoord te moeten invoeren, echter wel alleen met de gastgebruikers account:( . De bedoeling is dat ik dit met mijn beheerders account kan doen, zodat ik geen onnodige hinder (wachtwoord invoeren) ondervindt tijdens het opstarten maar uiteindelijk wel volledige toegang en alle rechten heb tot mijn Mac. Toch bedankt:) .

Bijdrager
    kaassouffle

Via dropdown-menu gewoon je eigen beheerders-account kiezen (screenshot boven). Zo staat het bij mij ingesteld.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Zoals @kaassouffle al zegt kan je een ander account kiezen. Vervolgens moet je eenmalig je wachtwoord intypen en daarna logt je machine automatisch in. Zodra je in dat dropdown menu een ander items dan “niet automatisch inloggen” kiest wordt het vinkje in Beveiliging en Privacy beschikbaar. Kijk eens of die is uitgevinkt?

Bijdrager
    Niels

@kaassouffle & @waffle de enige opties die ik in het dropdown menu te zien krijg zijn “uit” & “gastgebruiker”.

hoe moet ik mijn beheerdersaccount daar aan toe voegen

Bijdrager
    GoeieDag

Jij hebt FileVault aangezet, en dan ben je verplicht met ww in te loggen. Uiteraard! Anders heeft die hele beveiliging geen zin.
    Dus voor jou zou de oplossing zijn FV uit te zetten.
    Maar ja, wil je nou beveiliging, of wil je alles open en bloot hebben?

Ik log al honderden jaren met een ww in; beetje gewenning en kleine moeite. Kies dan een ww welke makkelijk snel op je toetsenbord te rammen is.

Bijdrager
    GoeieDag

Oké, zie nu dat je een iMac hebt.
    Dan is de kans op kwijtraken of diefstal een stuk kleiner dan bv bij zo’n mobile MBA 11″ als ik gebruik.
    Dan zou je idd FV beter uit kunnen zetten.
    Sinds Yosemite staat FV standaard aan bij een normale installatie, terwijl voorheen je bewust moet kiezen om ‘m aan te zetten.

Bijdrager
    Niels

@goeiedag FileVault is niet ingeschakeld

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Gebruik je je iCloud wachtwoord om in te loggen? Zo ja, maak dan een lokaal wachtwoord aan. Het zou zomaar kunnen dat je dan wel je gebruikersnaam in het dropdown menu kan selecteren.

Bijdrager
    Niels

@waffle Hoe kan ik een lokaal wachtwoord aanmaken?

Bijdrager
    GoeieDag

Vreemd; wat jij beschrijf is typisch wat bij FV hoort.

Er is trouwens verwarring in dit draadje tussen ‘Automatisch inloggen’, dus na een (her-)start én de beveiliging bij sluimerstand/schermbeveiliging. Want het plaatje @nielsj wat jij laat zien in je OP gaat over het laatste, terwijl je vraag stelt over het eerste.

Bijdrager
    Niels

Ik wil de iMac kunnen opstarten zonder mijn wachtwoord moeten in te geven, sorry voor eventuele verwarring.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Naar Gebruikers en Groepen gaan, en daarna op je gebruikersnaam klikken. In het rechterpaneel kan je dan op “Wijzig wachtwoord” klikken. Als je dan een vraag krijgt of je niet liever je iCloud wachtwoord wilt gebruiken dan heb je al een lokaal wachtwoord.

Bijdrager
    Niels

@waffle het instellen van een lokaal wachtwoord was inderdaad de oplossing:)

Aan iedereen van harte bedankt!!!

Bijdrager
    GoeieDag

En dan gelijk een tip: een Mac die je dagelijks gebruikt, zet je niet uit. Die zet je in sluimer. Klaar ben je.

Bijdrager
    wouter57

Er zijn mensen die de stekker van de TV uit trekken omdat er op de TV geen aan en uit knop zit. Er zijn mensen die na bellen de telefoon uitzetten. Er zijn mensen die wel 10 keer per dag de iPad aan en uit zetten en er zijn heel veel mensen die de iMac uitzetten. Pffff ik wordt daar zo moe van.

Bijdrager
    Targaryen
    wouter57 op 21 maart 2015

Er zijn mensen die de stekker van de TV uit trekken omdat er op de TV geen aan en uit knop zit. Er zijn mensen die na bellen de telefoon uitzetten. Er zijn mensen die wel 10 keer per dag de iPad aan en uit zetten en er zijn heel veel mensen die de iMac uitzetten. Pffff ik wordt daar zo moe van.

En je hebt mensen die ik *wordt schrijven. Dáár word ik zo moe van. Laat iedereen toch lekker zelf kiezen wat ze doen.

Bijdrager
    speedy30

als ik bij beveiliging en privacy ga dan staat er is een inlogwachtwoord ingesteld voor deze gebruiker en nu is mijn vraag hoe kan ik die uitschakelen zo dat ik niet meer een wachtwoord moet ingeven bij het opstarten

Bijdrager
    speedy30

wie kan mijn helpen daarmee ??

Bijdrager
    Shmoo

Links onderaan zie je een slotje daar moet je eerst op klikken om deze te openen.. daarna kun je het wachtwoord wijzigen of uitzetten.

Je hebt natuurlijk wel het huidige wachtwoord nodig om het slotje te openen.

Bijdrager
    GoeieDag

Maar als FileVault aanstaat moet je inloggen met een wachtwoord (uiteraard).

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.