8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Jewe

Opstarten van Mac OS X CD

Wanneer ik probeer op te starten van de OS X CD Start automatisch het Installer-programma.

Ik heb al geprobeerd:
    met option-toets
    met x-toets
    met c-toets

Kan de Mac eigenlijk wel van CD opstarten in X net zoals in 9?

Bijdrager
    nebbio

Kan je niet van die andere cd opstarten: OS X Programmatuurherstel ofzo? Ik heb mijn Jaguar-CD-setje ergens verloren gelegd, dus kan dat niet meteen checken.

Btw: betekent dit dat DiskWarrior klaar is met je G4?

Bijdrager
    Deskman

Je kunt de installer quitten en bijvoorbeeld disk utility starten. Maar opstarten met een complete finder zal niet lukken. Dit omdat je voor OSX een usermap nodig hebt met persoonlijke instellingen.

Bijdrager
    Jewe
    ”nebbio”

Btw: betekent dit dat DiskWarrior klaar is met je G4?

Ja, klopt.
    Het is een triest verhaal aan het worden:
    zondagavond om 21.00 uur DisWarrior aangezet.
    woensdagavond om 23.00 klaar.

Maar toen: DW geeft een report en de mogelijkheid om een detailed list te bekijken. Ik koos voor het laatste (op advies van het DW-report). Na een tijdje klapte DW eruit. Met de melding dat de detailed list niet kon worden weergegeven en dat de disk opnieuw ‘gerebuild’ moet worden. Dat zou dus betekenen dat ik opnieuw 3 dagen knarsetandend zou moeten wachten op een onzeker resultaat….

Vandaag maar proberen om een goed bedrijf te vinden die de data op de schijf voor mij kan redden.
    Heeft er iemand suggesties/tips?

Ga ook meteen een extra (back-up)schijf kopen. Zit te denken aan een FireWire schijf….(?)

Bijdrager
    junkiesxl

euhm, misschien een gek idee maar kun je niet proberen je g4 als firewire harde schijf op te starten (ben de toetsencombinatie uit) maar als je em dan via firewire aan een andere computer hangt kun je de gegevens er misschien nog afhalen.

ik meen de t inhouden maar ik ben niet meer zeker

Bijdrager
    Jewe
    ”junkiesxl”

euhm, misschien een gek idee maar kun je niet proberen je g4 als firewire harde schijf op te starten (ben de toetsencombinatie uit) maar als je em dan via firewire aan een andere computer hangt kun je de gegevens er misschien nog afhalen.

Bedankt, had ik nog niet aan gedacht.

Maar het probleem blijft dat er bestanden op de HD niet meer zichtbaar zijn. Ik betwijfel of deze bestanden wel zichtbaar zijn wanneer ik de HD als FireWire schijf aan een andere computer hang…

Bijdrager
    Deskman

Je moet dan eerst de Targetcomputer opstarten met de T ingedrukt. Je krijgt dan een firewire symbool op het scherm. Daarna de goeie aanzetten en kijken of die de HD ziet, maar ik geef je weinig kans.

Overigens: met DW ben je dan wel niet gelukkig geworden, maar als je je HD inlevert ben je veel geld kwijt en ben je ‘m zeker ook dagen kwijt.. Vor dat geld kun je beter een tweede interne HD kopen…

Bijdrager
    JeePee
    ”Jewe”

Maar toen: DW geeft een report en de mogelijkheid om een detailed list te bekijken. Ik koos voor het laatste (op advies van het DW-report). Na een tijdje klapte DW eruit. Met de melding dat de detailed list niet kon worden weergegeven en dat de disk opnieuw ‘gerebuild’ moet worden.

Als DiskWarrior klaar is, dan heeft hij de directory nog niet gerebuild, maar heeft een ‘virtuele’ versie van de rebuild klaar, zodat je die kunt vergelijken met de kapotte originele. Als hij er dan uitklapt, dan is hij die virtuele versie inderdaad kwijt, hij staat niet op schijf blijkbaar en moet dus overnieuw beginnen…:?

Hoe draaide je DiskWarrior? Ik heb toen ik alleen nog maar de downloadversie had, een BootCD gebrand en had daar DW op gezet. Maar toen ik het een keer draaide en toen wilde vergelijken, kreeg ik heel lang een strandbal, zodat ik het progamma maar gestopt heb…

Jammer dat je niet met zekerheid weet of het wat zou hebben opgeleverd, hè?! Balen!

Ik heb zelf nu ook een firewire harde schijf besteld. Altijd handiger, dan een backup op een andere partitie, mocht de interne harde schijf er mee kappen…:roll:

Je hebt ook nog Data Rescue X van prosoftengineering, dat is een recoveryprogramma, maar of die je spul terug kan halen, weet ik niet. Je kunt een demo proberen…

Op MacFixitForums staat dat TechTool Pro 3.0.9 en TechTool Pro 4 ook bij een beschadigde directory data kan recoveren. Een medewerker van Micromat heeft dit geschreven.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.