7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    tonie

opstarten van 2e HD (slave) via yaboot

Ik heb denk ik een inschattingsfoutje gemaakt op een oude B&W G3.
    Ik heb een linux-versie op de slave gezet. Na een herstart naar 10.4 op de master, weet ik niet meer hoe ik naar de linux-versie moet booten. Macosx herkent het niet. De alt-toets bij opstarten werkt niet (mijn inschattingsfoutje). Ik denk dat er een boot-opdracht zou kunnen bestaan die ik aan de terminal kan geven. Maar ik weet niet hoe. Vandaar deze vraag hier.

Bijdrager
    computer space

Kun je nog wel het regelpaneel opstartschijf gebruiken om Linux aan de gang te krijgen?
    Met verschillende OSX installs maakt het geen zier uit of een HD slave of master is :?

Bijdrager
    tonie

Als je met regelpaneel systeemvoorkeuren–> opstartschijf bedoeld dan is het antwoord helaas nee. Als je iets anders bedoeld dan hoor ik dat graag.

Bijdrager
    junkiesxl

Het probleem is dat os x geen linux volumes kan lezen, als je toch dual boot wilt zul je moeten kijken naar een andere bootloader.

<edit> Sry onderwerp niet goed gelezen, maar mijn antwoord klopt toch nog gedeeltelijk. Het lijkt me dat yaboot niet geladen wordt maar wel de standaard opstarter van mac os x. Dus ik zou ns kijken waar je yaboot heen is</edit>

Bijdrager
    tonie

klopt waarschijnlijk wel dat de yaboot ook in de bootsectie van de slavehd staat terwijl OSX op de Master waarschijnlijk helemaal niet kijkt daar en gewoon z’n oude vertrouwde bootsector is gaan gebruiken. Daarom stel ik de vraag hier. Ik denk namelijk dat er wel iemand zal zijn die mij kan verrtellen hoe ik Yaboot vind en op kan starten vanuit de terminal in OSX. Zo niet, dan maar weer opnieuw. Houdt me ook van de straat:)

Bijdrager
    junkiesxl

Je gaat nooit linux samen (tegelijk) met os x kunnen booten (tenzij met parallels of iets dergelijks) dus ofwel moet je via de cli interface starten en dan via een commando yaboot opstarten, ofwel yaboot installeren op je master volume.

Bijdrager
    junkiesxl

Om het helemaal uit te leggen, opstarten in Open Firmware en dan zorgen dat ie je yaboot weer wel vind ofwel vanbuiten leren hoe je yaboot dan moet starten.

Zie bijv.

http://www.terrasoftsolutions.com/lists/yellowdog-general/June01/0598.html

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.