15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    dsm

[Opgelost] Opstarten in Recovery Modus lijkt niet te lukken

Heb een MacBook Pro Touch waarop ik een firmware-wachtwoord wil installeren. Via cmd-Z probeer ik op deze nieuwe MBP onder OSX 10.13.6 voor het eerst op te starten in Recovery Modus, maar ik stuit op een scherm dat ik niet herken als de Recovery Modus, maar als een Mac die op het punt staat opnieuw ge√Įnstalleerd te worden: er wordt namelijk gevraagd welke taal moet worden ingesteld, waarna op de knop <<volgende>> kan worden geklikt. Dat durf ik vooralsnog niet, want mijn Mac is net helemaal tiptop ingericht. Mijn vraag: hoor ik ook nog steeds gewoon het “bekende” scherm (waarin bijv. het Schijfhulpprogramma word aangeboden) te zien na opstarten in Recovery Modus, of zit ik juist in Recovery Modus als ik in een beeldvullend scherm start waarin mij wordt gevraagd welke taal moet worden ingesteld op mijn Mac?

Bijdrager
    Moriarty

Dat is normaal bij Recovery Mode, je kunt gewoon een taal kiezen en dan kan je weer verder.

Er zal geen data verloren gaan.

Bijdrager
    GoeieDag

dsm op 17 juli 2018 om 08:43
    Via cmd-Z…

Cmd-Z?

Bijdrager
    dsm

Ach nee, CMD-R… sorry:-) Scherp!

Bijdrager
    dsm

<p class=”cite”>Moriarty op 17 juli 2018 om 09:25</p>
    Dat is normaal bij Recovery Mode, je kunt gewoon een taal kiezen en dan kan je weer verder.

Er zal geen data verloren gaan.

Dank je, dan ga ik nogmaals herstarten en dan verder met de taalkeuze.

Moderator
    Night

Die taal instellen zou overigens éénmalig moeten zijn. Als je daarna nogmaals in Recovery Mode moet zijn, zal dat niet meer gevraagd worden.

Bijdrager
    dsm

<p class=”cite”>Night op 17 juli 2018 om 16:53</p>
    Die taal instellen zou overigens éénmalig moeten zijn. Als je daarna nogmaals in Recovery Mode moet zijn, zal dat niet meer gevraagd worden.

Thanks! Heb inmiddels firmware wachtwoord ingeschakeld, dank voor je hulp nogmaals.

Moderator
    Night

Ik ben overigens wel benieuwd naar je motivatie om een Firmware password in te stellen.

Bijdrager
    dsm

<p class=”cite”>Night op 17 juli 2018 om 18:42</p>
    Ik ben overigens wel benieuwd naar je motivatie om een Firmware password in te stellen.

Zie PB.

Moderator
    Night

Inmiddels ook een PB terug:-)

Bijdrager
    GoeieDag

Gezellig, zo’n forum waar alles via PB-en gaat.

Maar wat is er bijzonder aan het hebben van een FW password? Zou toch iedereen moeten doen? Vooral als je veel met je Mac on the road bent, en/of er gevoelige of geheime info op staat.

Bijdrager
    dsm

@goeiedag: eerst een inkoppertje : de stelling dat¬†alles via PB’n gaat is feitelijk onjuist;-)

Er is in zijn algemeenheid niets spannends aan het gebruik van een firmware password, maar ik voel er weinig voor om met het hele forum te delen hoe ik exact mijn Mac heb beveiligd en welke rol het FW-wachtwoord daar in speelt als één van de beveiligingslagen. Vandaar het PB.

Bijdrager
    GoeieDag

Waarom zou je daar niet over praten? Loop je daar risico’s mee?

Ik heb de meeste Mac’s onder mijn beheer ook een FWP gegeven; is het een probleem om dat te benoemen?

Bijdrager
    dsm

Nee, zoals uit mijn vorige reactie al bleek.

Maar mijn reactie bestond uit méér dan alleen die info en dat meerdere vond ik niet handig om breed om het forum te posten. Vandaar de keuze voor een PB.

Moderator
    Night

En de rest omtrent de pro’s en contra’s van een FW password en/of FileVault en/of wachtwoordbeveiliging van de interne disk kan verder hier gewoon op het forum:-)

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.