15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    maassen

[Opgelost] Opstarten iMac via externe ssd

Ik heb een externe  Samsung T5 ssd 500 GB geformateerd met APFS.

Helaas start de iMac (late 2013) heel traag op. Het duurt 3 minuten voordat het logo verschijnt, daarna is hij in 20 sec. opgestart. Waaraan kan dit liggen ?

Verder werkt alles perfect. Uitzetten ging eerst ook heel langzaam, maar nu niet meer.

• Dit onderwerp is gewijzigd 8 maanden, 3 weken geleden door  Night. Reden: Topic opgelost

Bijdrager
    Kapotlood

Heb je wat informatie over je Mac? Even kort door de bocht, maar een SSD aansluiten op USB1.0 levert je niets op ten slotte:)

En AFPS, is dat niet alleen geschikt voor de MaMac-eigen SSD’s vooralsnog? Of werkt dat ook al op after-market SSD’s? Heb je al eens getest wat HFS+ doet?

Bijdrager
    maassen

Samsung SSD T5 is aangesloten op USB 3.0 en werkt ook. Ik heb ook een Samsung SSD T1 met HFS+ die ik eerst altijd gebruikte en zonder problemen.

Het probleem is alleen de lange opstart-tijd.

Mac (27-inch, Late 2013), 3,2 GHz Intel Core i5, 32 GB 1600 MHz DDR3, NVIDIA GeForce GT 755M 1 GB.

Moderator
    Night

Heb je de disk wel geselecteerd in  > Systeemvoorkeuren > Opstartschijf?

Bijdrager
    maassen

Ja, de ssd is als startupdisk geselecteerd.

• Deze reactie is gewijzigd 9 maanden, 2 weken geleden door  maassen.

Moderator
    Night

Er vanuit gaand dat je een UASP-supported USB 3.0 External enclosure gebruikt, de volgende vraag:
    Heb je TRIM enabled? Zo ja, disable dit dan eens (TRIM i.c.m. APFS werkt sowieso niet via USB). Die lange boot times zijn overigens een bekend probleem.
    Het meest voor de hand liggend is om de disk terug naar HFS+ te brengen met TRIM enabled totdat Apple deze ‘kinderziekten’ heeft verholpen, aldus lotgenoten.

Bijdrager
    maassen

Night:  Ik gebruik een externe Samsung SSD T5 500GB en ik denk dat ik terug ga naar HFS+

Moderator
    Night

(y) wijs besluit. Scheelt je een hoop ergernis.

Bijdrager
    Pivni Pes

Even aanhaken in deze topic.

Ik heb een T3 via USB-C, deze gebruik ik niet om van op te starten.
    De T3 is HFS geformatteerd, heeft het voordelen om deze SSD om te gooien naar APFS?
    Of is dit ook nog niet vrij van kinderziektes?

Moderator
    Night

Nee, de voordelen van APFS zijn nauwelijks van toepassing op een data-disk pur-sang. Ook de kinderziekten zullen nog verholpen moeten worden. Dit verwacht ik overigens pas met de komst van de opvolger van High Sierra, waarin dan ook APFS ondersteuning voor alle niet-SSD disks, zoals Fusion drives, zal worden geboden.

Bijdrager
    Pivni Pes

Oke, bedankt voor je reactie.
    Dan laat ik de T3 voor zoals het is;-)

Moderator
    Night

(y)

Bijdrager
    maassen

Ik ben terug naar HFS+ en hij start nu weer normaal binnen 30 sec.

Moderator
    Night

Mooi. Blij om te horen.

Bijdrager
    maassen

Weet iemand of dit probleem (lange opstartduur) onder Mohave is opgelost?

(Samsung SSD T5 is aangesloten op USB 3.0 en werkt ook. Ik heb ook een Samsung SSD T1 met HFS+ die ik eerst altijd gebruikte en zonder problemen.Het probleem is alleen de lange opstart-tijd.)

(Mac (27-inch, Late 2013), 3,2 GHz Intel Core i5, 32 GB 1600 MHz DDR3, NVIDIA GeForce GT 755M 1 GB.)

• Deze reactie is gewijzigd 4 maanden, 1 week geleden door  maassen.
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.