16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    criccric

Opstarten hangt

Hallo

Modelnaam: iMac
    Modelaanduiding: iMac12,1
    Processornaam: Intel Core i5 (met 10.8.5. geïnstalleerd)
    Sinds een tijdje (niet elke keer maar soms) hangt de computer als ik hem opstart. Dan blijft de scherm grijs met de apple en gaat niet verder. Ik ben de eerste keer weer opgestart met Option-Command-P-R ingedrukt en het ging goed. Verder heb ik geen problemen als de computer aan is maar vanochtend is het weer gebeurd. Ik heb dit keer alleen op het uit/aan knopje gedrukt en na een paar seconden weer op gedrukt en het ging goed.
    Wat kan het zijn ? Behalve dat probleempje werkt de iMac prima.

Bijdrager
    BoniMacX

dit is doornemen: http://support.apple.com/kb/TS2570?viewlocale=nl_NL&locale=nl_NL

Verder hier een anoniem systeemprofiel zodat we wat meer van je iMac te weten komen. Info >
    Etrecheck: uitgebreid en anoniem systeemprofiel . Uiterst postbaar!

Maak er liefst een .pdf bestand van (plakken in standaard programma teksteditor / archief / Exporteer als pdf…) zodat we de problem-items in het rood aangegeven zien staan, en deel dat hier.

Bijdrager
    criccric

ik heb de pdf van Etrecheck… moet ik het hier posten ? en hoe ?

Bijdrager
    criccric

moet ik het kopiëren en hier plakken ?

Bijdrager
    BoniMacX

pdf in het gratis dropbox zetten en link delen hier. Zie info: http://www.appletips.nl/dropbox-de-nieuwe-get-link-optie/

Bijdrager
    criccric

ik heb een likn gemaakt mer dropbox maar waar is de clipboard… het is de eerste keer dat ik dropbox gebruik..

Bijdrager
    criccric

ha ok, ik heb het gevonden :Anoniem systeemprofiel

Bijdrager
    criccric
    Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Een safe boot kan helpen. Daarna normaal opstarten.

Bijdrager
    criccric

en dit ? JavaAppletPlugin: Version: 14.9.0 – SDK 10.7
    Outdated!
    Update
    Moet ik de update ophalen ?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het hangen heeft niets te maken met een plug-in want het hangen vindt plaatst nog vóórdat het systeem zelf is ingeladen (dan zie je namelijk het ‘radertje’ draaien en als dat klaar is wordt het scherm blauw)

Bijdrager
    criccric

goed…. maar wat kan de oorzaak van zijn ? van dat probleem.. ik heb die “safe boot” uitgevoerd vanochtend en opgestart maar het lukte niet dus ik heb de computer een 2ede keer opgestart en het ging goed. Gisteren geen probleem. Het is niet elke keer.

Bijdrager
    criccric

PRAM / NVRAM opnieuw instellen

op deze link heb ik dit gelezen… kan het daar aan liggen ?
    Nadat u het NVRAM of PRAM opnieuw hebt ingesteld, moet u uw instellingen voor het luidsprekervolume, de beeldschermresolutie, de geselecteerde opstartschijf of de tijdzone mogelijk opnieuw configureren. Als het probleem aanhoudt, moet wellicht de batterij van uw hoofdprintplaat (niet de herlaadbare batterij van een draagbare Mac-computer) worden vervangen. De batterij van de hoofdprintplaat helpt de NVRAM/PRAM-instellingen te bewaren wanneer uw computer is uitgeschakeld. U kunt uw Mac naar een Mac Genius of Geautoriseerde Apple-serviceprovider brengen om de batterij van de hoofdprintplaat te laten vervangen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Een NVRAM reset kan ook helpen als de data die daarin staat corrupt is. Maar in zo’n geval start de Mac dan geen enkele keer goed op.
    Bij jou lijkt het een probleem te zijn dat de ene keer weg is maar de volgende keer gelijk weer terug komt. De oorzaak daarvan is dan vaak een third-party proces dat niet helemaal goed werkt.

ik heb die “safe boot” uitgevoerd vanochtend en opgestart maar het lukte niet

Hoe bedoel je? Ging opstarten in safe-mode zelf niet goed? M.a.w: hing de Mac toen ook?

Je kunt ook de Mac helemaal uitzetten door nadat je dat gedaan hebt ook de stroom er even af te halen. Dit kan van invloed zijn op de ‘hardware resetting’.

p.s: Het is overigens veel handiger om je Mac gewoon in de sluimer stand te laten vallen i.p.v. steeds uit te zetten en op te starten.
    Voor de levensduur maakt het niets uit. OS-X zelf is juist ontworpen om 24/7 actief te zijn. Opstarten doe je dan alleen nog bij o.a. een OS update.

Bijdrager
    criccric

ik heb die “safe boot” uitgevoerd vanochtend en opgestart maar het lukte niet

Hoe bedoel je? Ging opstarten in safe-mode zelf niet goed? M.a.w: hing de Mac toen ook?

Ik bedoel daarmee dat na de Safe boot” ben ik opgestart en ik kreeg weer alleen maar de blauw scherm met de Apple logo en verder niets. Dans heb ik op de aan/uit knoop gedrukt en het ging dan weer goed.
    Zou dat aan de batterij van de hoofdprintplaat kunnen liggen? of de update naar 10.8.5?

p.s: Het is overigens veel handiger om je Mac gewoon in de sluimer stand te laten vallen i.p.v. steeds uit te zetten en op te starten.

bedoel je “altijd” ?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ja gewoon altijd. Mijn iMac staat altijd aan (al sinds 2010) en omdat er processen moeten lopen ook al lig ik op bed dan valt alleen het scherm in de sluimerstand maar niet de computer zelf.

Aan de batterij zal het niet liggen want die gaat erg lang mee en is hij haast leeg dan heb je ook andere symptomen zoals b.v. een vreemde datum of een standaard achtergrond.

en ik kreeg weer alleen maar de blauw scherm met de Apple logo en verder niets

Als het Apple logo verschijnt is je scherm grijs (niet blauw dus), je ziet dan even later het draaiende radertje verschijnen en als dat klaar is wordt het scherm blauw en wordt de Finder opgestart. Als je scherm blauw is en er gebeurt verder niets dan ligt dit meestal aan een proces dat mee opstart. Dat zijn de processen in je log-in lijst van je account.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.