11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Triumph

Opstarten externe schijf

Hallo,

Ik vraag heir heel weidig maar zit nu toch met een probleem. Mijn iMac Pro wil niet opstarten van externe schijf, loggishc toch. Op starten met command R en dan opstart beveiligingen kiezen en wachtwoord invullen……………. Ja en dat accepteerd hij niet. Ook nieuw beheerders account gemaakt en dat accepeteerd hij ook niet. WW bestaande vv, geen acceptatie nw ww.

Apple gebelt (ja ik heb toch Apple care, maar dat maakte niet uit want men zou mij toch wel helpen) Naar 2e lijn die zou mailen met derde lijn in USA, effin er is nu 3 keer terug gebelt door Apple en ik ben nog geen stap verder.

En op mijn Macbook Pro heb ik de dezelfde config en daar werkte het wel om op te starten van externe schijf (Catalina om het uit te testen)

Iemand een idee

Bijdrager
    makasa

Met ALT toets ingedrukt bij opstarten krijg je de schijf ook niet te zien?

Bijdrager
    Triumph

Ja en als hij dan verder’loopt’ dan komt de info dat hij niet mag opstarten van externe schijf en dat dat via command R moet worden veranderd.

Bijdrager
    GoeieDag

Je hebt dus een firmware ww ingesteld waar je het juiste ww niet meer van weet, is dat het verhaal?

Bijdrager
    Triumph

<p class=”cite”>GoeieDag op 18 augustus 2020 om 13:03</p>
    Je hebt dus een firmware ww ingesteld waar je het juiste ww niet meer van weet, is dat het verhaal?

Nee geen fw wachtwoord ingevuld Anders kom je niet eens in de recovery mode.

Hij accepteert het dood normale (account)ww niet, in alle andere gevallen wel. En zoalsgezegt op mijn MacBook Pro geen probleem

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 1 week geleden door Triumph.
    Sleutelbeheerder
    Night

Filevault?

Wachtwoordbeveiliging op diskniveau?

Als ik het goed begrijp kan je de disk wel als opstart-disk selecteren als je deze selecteert in Systeemvoorkeuren → Opstartdisks?

Hoe staan de permissies ingesteld op de disk (⌘-i)?

De disk is ook gewoon bootable (Schijfbeheer, disk selecteren en ⌘-i)?

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 1 week geleden door Night.
    Bijdrager
    Triumph

Night:

Het is de standaard Macintosh HD en die is bootable, de externe schijf (ook bootable) werkt wel op mijn MacBook Pro. Het is in de macOS Recovery en dan de Startup Security Utility waar ik niet in kan komen, daar accepteert hij het ww niet. Terwijl dat op mijn MacBook Pro probleemloos ging.

Even erbij vertellen dat je een T2 chip in mac moet hebben, in mijn geval iMac Pro en Macbook Pro, alleen in de 2020 27” iMac zit zo’n chip alle anndere iMac’s hebb die niet.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 1 week geleden door Triumph.
    Sleutelbeheerder
    Night

Dus er is een disk-encryptie toegepast door de T2 Macs, die je op de ‘gewone’ iMac niet opgelost krijgt. Duidelijk.

Bijdrager
    fnk

T2 beveiliging default maakt het niet mogelijk om van externe HD of USB op te starten Link

Maar met gebruikers wachtwoord te veranderen.

Bijdrager
    Triumph

<p class=”cite”>fnk op 19 augustus 2020 om 17:34</p>
    T2 beveiliging default maakt het niet mogelijk om van externe HD of USB op te starten Link

Maar met gebruikers wachtwoord te veranderen.

En dat lukt dus niet hij accepteerd het wachtwoord niet (en op de macbook pro wel)

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door Triumph.
    Bijdrager
    Triumph

Nou het is uiteindegelukt.

Hij reageerde niet op mijn draadloos keyboard dus had ik en bedrade aangesloten, en kon opstarten via command R ingedrukt te houden.

Maar wat bleek via trial en error, opstarten WACHTEN to het Apple logo komt dan command R indrukken en toen lukte het met het draadloos keyboard

Vreemd dat het op de macbook pro wel werkt als je bij opstarten de toetsen ingedrukt houd bij opstarten.

Nu komt het nog vreemdere als ik in Recovery ben opgestart en dan Opstartbeveiliginghulpprogramma en mijn wachtwoord invul werkt het nu wel.

Ik heb het nogmaals geprobeerd door toetsen ingedrukt te houden (zoals ik al deed met het bedraad keyboard) en dan Opstartbeveiliginghulpprogramma kies en wachtwoord in vul dan werkt het niet???

Maar het is gelukt hij start nu op van externe schijf

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door Triumph.
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.