5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    nielsv

Opstarten duurt 4 minuten na poging tot partitioneren

MacBook Santa Rosa, 2.2 ghz, 2 gb ram, 250gb Fujitsu HDD (origineel apple), OS 10.5.5, nieuw gekocht in november 2007.

Onlangs wou ik via bootcamp mijn harde schijf partitioneren, om windows te kunnen installeren. Na een dikke minuut kreeg ik dit:

Goed, dan maar even schijfhulpprogramma opstarten. Hmm, dan dit weer:

Herstel schijf is -zoals je ziet- niet beschikbaar, dus besloot ik eens te booten vanaf de OS X-installatiecd. Ook eens schijfhulpprogramma opgestart, zelfde resultaat. Computer terug afgesloten zoals het hoort… maar met blijvende gevolgen… Telkens ik nu wil opstarten duurt het minstens 4 minuten eer ik op mijn desktop beland. Daarna is er geen vuiltje aan de lucht: geen vreemd geratel van de harde schijf, geen verminderde prestaties, niets. Alles is zoals het vroeger was, enkel het opstarten duurt dus (veel) langer.

Dingen die ik al geprobeerd heb maar zonder resultaat:
    -Apple hardware test (uitgebreid): geen fouten gevonden
    -PRAM gereset: geen verbetering
    -Accu uit laptop verwijderd en startknop 5 sec ingedrukt houden: geen verbetering.

Ik ben dus ten einde raad… Wat is de volgende stap? Nieuwe harde schijf? Of toch maar eens OS X herinstalleren? En als ik dat doe, kan ik dan al mijn programma’s en documenten behouden?

Alvast bedankt!

Bijdrager
    Mr Macintosh

Nou nieuwe harde schijf in ieder geval niet:wink:

Bijdrager
    Mono1

Je computer is op zoek naar z’n opstartschijf.
    Systeemvoorkeuren > Opstartschijf > kies je opstartschijf

(hhmmm, volgens mij heb ik zo’n advies, maar dan in andere situaties, onlangs al meerdere keren gegeven :o )

Bijdrager
    nielsv

Ha, dat is het, bedankt!

Ik had al eens vlug gezocht op ‘opstarten’ voor ik deze thread lanceerde, maar had niet echt iets gevonden.

[size=9:cc3aa95641]Blijft natuurlijk de vraag hoe mijn computer plots zijn opstartschijf kan vergeten…[/size:cc3aa95641]

Moderator
    unSOUND
    ”nielsv”

[size=9:752f6b05cf]Blijft natuurlijk de vraag hoe mijn computer plots zijn opstartschijf kan vergeten…[/size:752f6b05cf]

Dat komt waarschijnlijk door de mislukte partitioneer-actie. De naam van de partitie is weliswaar hetzelfde gebleven, maar de stations-locatie is veranderd. Normaal gesproken wordt die wijziging doorgegeven aan OS X, maar dat is dus niet gebeurt omdat de partitioneer-actie niet goed is afgerond.

Wat betreft de foutmelding: Het beste kun je je schijf opnieuw formatteren. Om dit te kunnen doen moet je wel eerst een volledige backup van je harde schijf hebben. Daarna formatteer je de harde schijf, en plaats je de back-up terug.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.