16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Sleutelbeheerder
    Night

Opstart-toetsen werken niet

Ik loop tegen een vreemd probleem aan waar ik zelf niet 1-2-3 een oorzaak of oplossing voor weet:

Ik heb een USB bedraad extended toetsenbord. Dit werd samen met mijn iMac geleverd. Als ik met dit toetsenbord wil opstarten in een andere mode (bv safe mode of Recovery Mode), dan lukt dat niet; de opstart-toetsen worden niet geaccepteerd en er wordt dus gewoon normaal opgestart.

Pak ik daarentegen het oude USB toetsenbord van mijn archaïsche G4 bolletje, dan werken alle opstart-toetsen zonder problemen.

Bij normaal gebruik werken verder alle toetsen op het toetsenbord zonder problemen, dus ook de ⌃, ⌥ , ⌘ en ⇧ toetsen aan beide zijden van de spatiebalk. Ook de iMac zelf functioneert zonder problemen.

(en voordat iemand vraagt, waarom zou je dan willen opstarten in een andere mode: ik wil af en toe eens e.e.a. testen en uitzoeken)

Rarara…

Extra info:

iMac 27″  late 2012 – 8GB – 1TB FusionDrive

macOS 10.13.6

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 maand geleden door Night.
    Bijdrager
    GoeieDag

Night op 18 december 2020 om 09:19
    (en voordat iemand vraagt, waarom zou je dan willen opstarten in een andere mode: ik wil af en toe eens e.e.a. testen en uitzoeken)

Dat lijkt me dan weer een open deur.

Interessant. Als je het nou omdraait, dus het betreffende toetsenbord aan de iMac G4 en dan opstartcommando’s uitprobeert? Of aan een MacBook? Ik neem aan dat het Firmware password niet geactiveerd is op de Mac (kan bijna niet, maar toch maar vragen)?

Sleutelbeheerder
    Night

Nee, op beiden niet. Helaas ben ik op dit moment niet in de gelegenheid mijn huidige toetsenbord aan de G4 te hangen, dus dat kan ik niet testen.

Ik ga we testen of de USB verlengkabel, die tussen het toetsenbord en de iMac zit, van invloed is. Misschien vraagt dit toetsenbord net wat meer sap dan het oude.

Bijdrager
    GoeieDag

Ja Night, dat zou goed kunnen. Ik ben benieuwd. Laat het ons weten.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als je opstart (koude start dus) en je drukt de capslock in, gaat dan het lampje branden?

Sleutelbeheerder
    Night

Zonder verlengkabeltje (helemaal vergeten dat dat ding er tussen zat), werkt het bij het opstarten naar behoren.

Toch vreemd dat het allemaal gewoon normaal functioneert mét verlengkabel, behalve met opstarten….

Ook in de Systeeminformatie kom ik niets te weten over stroomtekort o.i.d.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Een stroomtekort zou ook vreemd zijn geweest want er staat dat het toetsenboord 20 mA vraagt terwijl er 500 beschikbaar is.

Heb je dat al bekeken met en zonder dat extra kabeltje?

Sleutelbeheerder
    Night

Daar zit geen enkel verschil in; de waarden zijn identiek of ik toetsenbord op de iMac mét of zonder USB verlengkabeltje aansluit.

Allen kan ik het optelsommetje niet rechtvaardigen: 100+20=120, niet 300

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ja dat vindt ik ook een beetje raar. Bij mijn weten mag je Ampères gewoon optellen.

Hier kan ik het niet zien aangezien ik een draadloos toetsenbord heb.

Sleutelbeheerder
    Night

Maar een verlengkabeltje van 70 cm mag toch niet het verschil maken tussen het wel of niet werken van een toetsenbord bij het opstarten?
    Of heeft Apple daar ook weer iets ‘extra’s’ ingebouwd?

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Is het zo’n officiële Apple verlengkabel die ze ooit meeleverden of een Chinees?

Sleutelbeheerder
    Night

Nee, een gewone grijze van de mediamarkt.

Maar volgens mij moet ik ook nog wel ergens zo’n mooie witte hebben liggen. Zal eerdaags eens zoeken.

Maar het blijft gek. Meestal is het nl. precies andersom:

https://apple.stackexchange.com/questions/167291/suddenly-apple-wired-keyboard-not-working

Bijdrager
    GoeieDag

Pak eens een ander verlengkabeltje (ik neem aan Night, dat jij in je ‘kabeldoos’ nog wel een ander hebt liggen).

Bij Windows heb je toch ook opstartcommando’s (voor het BIOS)?

Ik weet wel dat de ‘powerknop’ die Apple vroeger op het usb toetsenbord had gemaakt (bv op de iMac G3), buiten de usb-specificaties vielen. Dus werd dit later ook niet meer door Apple gebruikt.

Sleutelbeheerder
    Night

Valt tegen hoor. Eens in de zoveel tijd hou ik daar grote opruiming in. Laatst waren de 28 scart kabels aan de beurt 😛

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Night op 19 december 2020 om 20:21
    Maar het blijft gek. Meestal is het nl. precies andersom

Ja dat andersom probleem ken ik wel, deze niet. Heb je iets in het keyboard geplugd, een bedrade muis bijvoorbeeld (daar lijkt het op als ik je eerdere plaatje zie)? Zo ja, probeer het met-toets-opstarten eens zonder de muis en mét verlengkabel.

De Apple keyboard USB stekker heeft een v-vormige ‘notch’. Die dient o.a. om aan te geven aan de Mac dat het aangesloten device meer stroom mag vragen dan officieel toegestaan volgens de USB specs. Soms nodig omdat je op die oudere keyboards een ander USB device kon inpluggen. Jouw verlengkabel heeft niet zo’n notch, misschien dat het daar mee te maken heeft. Nog steeds vreemd waarom dat dan alleen voor het opstarten verschil maakt..

Sleutelbeheerder
    Night

Nog steeds vreemd waarom dat dan alleen voor het opstarten verschil maakt..

Dat vind ik dus ook.

Verder zijn het gewoon het officiële Apple A1243 keyboard en de officiële Apple A1152 Mighty mouse die in 2012 bij de iMac werden geleverd.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.