20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    goow72

Opstart schijf probeem iMac 27 inch, 2011.

Dag, ik heb zonder problemen gewerkt op mijn iMac 2011. Zelfs videobewerking was geen probleem.

Echter afgelopen jaar werd de machine trager en trager, dus veel strandballetjes.

Schone installatie gedaan, nieuwste software.

Ging even goed en toen ineens kon ik niet meer opstarten.

In veilig modus wel opgestart en ik zie nog wel de HDD, maar deze is beveiligd. Ik vermoed dat de machine niet goed draait onder OS high siera? Mijn grote probleem en vraag is nu: hoe kan ik de juiste software er op zetten en dan weer een normaal werkende mac krijgen?

Ik heb ook een externe schijf er aan proberen te hangen en van daaruit op te starten. Maar dan staat er als probleem: dat ik deze schijf moet indelen als GUID partitie indeling. Maar die keuze heb ik niet.

Ik loop dus vast met opstarten. Heeft iemand hier tips?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Wat het laatste betreft:

Je moet in schijfhulpprogramma in het venster klikken op “weergave” en dan kiezen voor “toon alle apparaten”.

Daarna selecteer je de drive naam (dus niet de volume naam) en klik je dan op de “Wis” knop dan kun je kiezen uit GUID.

Verder lijkt het er op dat je interne HDD niet meer betrouwbaar is.

Bijdrager
    TheBigZ

Tip: KLIK

Bijdrager
    goow72

Ik kan GUID niet selecteren, dat is het probleem. Ik vertrouw  idd de HDD niet meer, dus nu een externe geprobeerd, maar dan kan ik die niet selecteren.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dat kan wel. Gewoon doen wat ik hierboven zei.

Nadat je de drive geselecteerd hebt en op “wis” klikte zie je dit:

Bijdrager
    goow72

Bedankt voor je bericht Hendrik, maar ik kan het helaas niet selecteren.

Zie foto: 

Bijdrager
    goow72

Ik heb er verschillende schijven aan gehangen, maar dan kan ik ook geen GUID selecteren.

En partitie ook niet.

Alleen de interne HDD zou ik partitioneer kunnen selecteren, maar het werkt niet als ik dat wil doen.

Bijdrager
    McPim

Lees nou eens wat hendrik in zijn eerste reactie als eerste zegt! Dán kan het wel. Ik zie aan je plaatje dat je dat niet gedaan hebt.

Bijdrager
    goow72

Begrijpend lezen is niet mijn sterkste kwaliteit geloof ik, excuus. Nu kan ik het wel selecteren.

Hoeveel GB heb ik nodig om Mac OS opnieuw te installeren?

En aangezien de mac veel standballetjes liet zien, wat adviseren jullie om er op te zetten qua software of moet ik een SSD aanschaffen?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Die strandballen hebben dus vermoedelijk met je originele HDD te maken die op zijn laatste benen loopt. Daar heb je straks dus geen last meer van.

Je sluit gewoon een 1TB (of meer) externe HDD drive aan via USB (direct op de Mac niet via een hub) en daar installeer je dan high sierra op.

Je kiest als structuur dus Mac OS uitgebreid (journaled) en als indeling natuurlijk GUID.

Aan het einde van de installatie heb je dan de optie om alles van je TM backup terug te zetten. (Als je die tenminste hebt want ik zie maar weinig devices in je foto staan)

Of je laat een SSD inbouwen (zie link van TheBigZ) want dit is natuurlijk een noodoplossing aangezien je USB 2 op deze Mac hebt en hoewel snel genoeg voor data wel een beetje traag om van op te starten (Daarom zal een externe SSD zoals de Samsung T5 niet veel helpen want die ‘loopt’ op USB 3.1 gen 2)

Een andere optie is natuurlijk een nieuwe Mac want dit is wel een behoorlijk oud beestje. Ga je ooit een nieuwe kopen hou er dan rekening mee dat 32 bit programma’s dan niet meer ondersteund worden vanaf Catalina.

Bijdrager
    goow72

Super bedankt Hendrik! Het is gelukt.

Ik denk dat ik wel een nieuwe ssd er in wil zetten omdat de mac het al die jaren goed heeft gedaan…alleen wat trager is geworden.

Wat raadt je dan aan…500gb  of 1 tb?

Een nieuwe mac kan altijd nog…dus ik ga eerst voor deze optie, ben nog steeds tevreden met de mac:-)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Graag gedaan.

Je hebt in principe genoeg aan een 512 GB SSD. Maar je oorspronkelijke HDD is een 1TB en is daarvan dus meer dan 512 GB in gebruik dan is het handig om dus ook een 1 TB SSD te nemen als je het geld hebt omdat je dan alles weer hebt qua programma’s en data zoals je gewend was (Anders moet je dus een deel van je data op een tweede drive zetten).

Bijdrager
    Theo

@goow72

Ik heb net als jij dezelfde machine. Zo’n 3 jaar geleden er een 256Gb ingezet en hij werkt nog steeds geweldig.

Je zult het zelf ervaren wat een verschil er zit tussen een “oude” HD en een SSD.

Als je de mogelijkheid hebt dan zou ik je adviseren om een SSD van 512Gb te nemen en tegelijk je HD waarvan je denkt dat hij niet goed is gelijk ook te vervangen. En als je toch bezig bent maak gelijk gebruik van de kans die je hebt om de glasplaat aan de binnenzijde schoon te maken levert een mooi helder beeld op. Mijn advies is om het paneel zelf niet aan te raken met wat dan ook. Veel succes en plezier van je mooie machine.

Groetjes, Theo

Bijdrager
    goow72

Dag, daar ben ik weer…ondertussen heb ik de samsung evo 1tb er in laten zetten.

Gevraagd om de besturing er op te zetten, maar dat gaat niet omdat ze om een code vragen. Een hardware code?

Ik zie een slotje in beeld als ik via veilige modus opstart, maar ik heb geen code.

Hoe kan ik dit oplossen?

Via externe hdd die ik gebruikte als opstartschijf, kan ik wel zien dat de ssd er in zit. En deze heeft ook de instellingen zoals hierboven beschreven.

Maar ik kan die niet selecteren als opstartschijf.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Uiteraard kun je de SSD pas als opstartschijf selecteren als er een OS op staat.

Kun je hem selecteren in schijfhulpprogramma zodat je de juist partitie indeling etc. kunt kiezen?

En kun je hem selecteren na opstarten in recovery mode? Zo ja dan kun je het OS installeren.

Bijdrager
    goow72

Ik kan de schijf wel selecteren via externe hdd, dan zie ik de ssd.

Moet ik een andere partitie indelen?

Ik kan niet in recovery opstarten dan krijg ik dat slotje. Zou een firmware code zijn, of een EFI code die ik nodig heb.

Heb alleen de bon en her serialnr. nog, maar verder niets omdat ik deze in 2012 tweedehands heb gekocht.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Lees dit even: http://osxdaily.com/2015/01/28/forgot-mac-firmware-password-what-now/

Ik ben bang dat je uiteindelijk naar de Apple Store moet (of een authorized service point) om het Firmware password te ontsluiten.

Bijdrager
    goow72

Ja, dat wilde ik al gaan doen. Echter heb ik net iemand van apple service gesproken. Hij zegt dat als ik de externe hdd wel kan gebruiken en in de mac kan.

En dit gaat niet met de SSD, dan zou het aan de SSD moeten liggen. Maar dit wordt tegen gesproken door degene die de schijf er professioneel in heeft gezet. Ik begrijp er niets meer van.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Apple zegt hierover dat bij een firmware wachtwoord het alleen mogelijk is om op te starten vanaf de op dat moment geselecteerde schijf en dat toetscombinaties die het normaal gesproken mogelijk maken om een andere schijf te kiezen (de SSD dus) niet werken waarop er om het firmware wachtwoord wordt gevraagd. Als je dus opstart in recovery mode en je moet dat firmware wachtwoord intypen dan is er inderdaad sprake van een firmware ‘blokkade’ en die moet dan door een Apple medewerker verwijderd worden. (Alleen begrijp ik niet waarom je kennelijk wel op die externe drive het OS kon zetten.)

Doordat er nu op de plek van de HDD iets anders zit raakt de Mac kennelijk in de war en verschijnt de vraag om dat firmware wachtwoord want de Mac mist de oorspronkelijke interne opstartdrive.

Bijdrager
    goow72

Op dit moment kan ik de mac opstarten met CMND R, dan komt er een wereldbol die draait en gaat via internet iets installeren. Maar vervolgens blijft het scherm wit/grijs-achtig en een apple logo en de mac maakt meer lawaai, ik laat m maar aan staan. Maar ik vraag me af wat er is gebeurd?

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.