23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:

Bijdrager
    ElisabethL

Opstart probleem Imac OS X 10.5.8 – 3.06 Ghz, Inter Core 2 Duo, 4Gb

Mij Imac doet er wel 5-6 keer over om op te starten.
    Elke keer gaat hij een stukje verder en start dan steeds weer automatisch opnieuw op.

Daarna werkt alles goed.
    Maar na +/- 6 uur start hij opeens weer zelf op?
    Ook dan weer hetzelfde probleem, 5-6 keer opnieuw opstarten.

Het lijkt wel of hij de HD niet kan vinden in het begin?

Al gedaan:
    In Schijfhulpprogramma- Controleer schijf (is goed) en herstel schijfbevoegdheden.
    PRAM Reset gedaan

Niets heeft geholpen, probleem blijft.

Misschien heeft het met het volgende te maken.
    Ik heb bij “delen” alles uitgeschakeld omdat ik dacht dat het daar aan kon liggen.
    Het vreemde is dat je dan een Computernaam op moet geven maar nu het allemaal leeg is kan ik die naam niet verwijderen.
    Wanneer de Imac opgestart is zie ik in het inlogscherm nog steeds de Computernaam staan.

Ook zie ik bij Systeenvoorkeuren> Systeem> Opstartschijf het volgende staan: Mac OS X 10.5.8 op Macintosh HD maar ook Opstarten van Netwerk.
    Klopt dit?

Graag jullie hulp.

Groetjes,
    Elly

Bijdrager
    fred44nl

controleer de smart-status van de HD:
    https://www.volitans-software.com/apps/smart-utility/

controleer wat er allemaal op de Mac staat en draait, en plaats het resultaat hier:
    http://etresoft.com/etrecheck

Bijdrager
    Brombeer

Ik denk niet dat dat netwerk er wat mee te maken heeft.
    Start eens op van de meegeleverde grijze DVD. (C ingedrukt houden) als je de early 2008 hebt. En inderdaad: Draai die etrecheck die Fred in het zusterdraadje voorstelde.

Bijdrager
    ElisabethL

Ik heb de DVD al gebruikt en de versie 10.5 (die standaard was meegeleverd) opgestart.
    Hulpprograms> gedraaid en schijf is goed.

SMA status lijkt ook goed te zijnL

Naam : WDC WD5000AAKS-40YGA1 Media
    Type : schijf

Partitie-indelingsschema : GUID-partitie-indeling
    Schijfidentificatie : disk0
    Medianaam : WDC WD5000AAKS-40YGA1 Media
    Mediatype : Algemeen
    Verbindingsbus : Seriële ATA 2
    Apparaathiërarchie : /PCI0/SATA@1F,2/PRT0@0/PMP@0/@0:0
    Beschrijfbaar : Ja
    Verwijderbaar : Nee
    Mac OS 9-besturingsbestanden geïnstalleerd : Nee
    Totale capaciteit : 465.8 GB (500,107,862,016 bytes)
    S.M.A.R.T.-status : Gecontroleerd
    Schijfnummer : 0
    Partitienummer : 0

Etrecheck gedownload maar zegt dat hij niet werkt op deze versie (10.5.8)

Is daar een ander versie van of een alternatief programma

Bijdrager
    ElisabethL

Ik heb net een uitgebreide Apple Hardware Test gedaan en geen fouten.

Is er dan ergens een software fout?

Bijdrager
    fred44nl

heb je de smart-status gecontroleerd met het programma van Volitans, of heb je de info uit Systeemoverzicht ??

kijk es of je malware op je Mac hebt:

http://www.adwaremedic.com/index.php

Bijdrager
    Brombeer

AHT laat de harde schijf buiten beschouwing.

Het wordt voor zo’n oudere machine weer graven naar oudere tooltjes zoals Applejack of (specifiek voor jouw generatie Mac) Apple Service Diagnostic (ASD) 3s123, die laatste bekijkt in elk geval ook de harddisk.

Qua software zou je de laatste systeemupdate (de combo-update van OSX 10.5.8) kunnen proberen herinstalleren.

Ga niet al te druistig over op een latere versie van OSX, zeker niet zonder volledige back-up. Vanaf de mid 2007 iMacs kun je de laatste versie van OSX erop installeren, maar de kans is reëel dat de computer er onwerkbaar traag van wordt* en vanaf 10.7 (Lion) werken de PPC-programma’s niet meer, dus als je die wilt behouden, dan is 10.6 het hoogste dat je kunt gaan.

*voor 10.9 en 10.10 zijn die 4 GB geheugen al snel te krap en jouw early 2008-iMac zit met 6GB aan zijn top.

Bijdrager
    ElisabethL
    fred44nl op 14 september 2015

heb je de smart-status gecontroleerd met het programma van Volitans, of heb je de info uit Systeemoverzicht ??

kijk es of je malware op je Mac hebt:

http://www.adwaremedic.com/index.php

Heb via smart utility de smart status gecontroleerd en is goed.
    adwaremedic en etrecheck werken niet op mijn versie 10.5.8

Bijdrager
    ElisabethL
    Brombeer op 14 september 2015

Het wordt voor zo’n oudere machine weer graven naar oudere tooltjes zoals Applejack of (specifiek voor jouw generatie Mac) Apple Service Diagnostic (ASD) 3s123, die laatste bekijkt in elk geval ook de harddisk.

Qua software zou je de laatste systeemupdate (de combo-update van OSX 10.5.8) kunnen proberen herinstalleren.

Ga niet al te druistig over op een latere versie van OSX, zeker niet zonder volledige back-up. Vanaf de mid 2007 iMacs kun je de laatste versie van OSX erop installeren, maar de kans is reëel dat de computer er onwerkbaar traag van wordt* en vanaf 10.7 (Lion) werken de PPC-programma’s niet meer, dus als je die wilt behouden, dan is 10.6 het hoogste dat je kunt gaan.

*voor 10.9 en 10.10 zijn die 4 GB geheugen al snel te krap en jouw early 2008-iMac zit met 6GB aan zijn top.

Kan ik die combo update installeren zonder het risico om al mijn bestanden te verliezen?

Applejack en Apple Service Diagnostic (ASD) ga ik ook proberen.

Bijdrager
    ElisabethL

Geen idee of dit er iets mee te maken heeft maar de naam spotify (die al heel lang is verwijdert) komt hierin voor.

Dit is een systeem log.

Sep 14 22:48:10 Villabeheer-2 ReportCrash[994]: Formulating crash report for process SpotifyWebHelper[993]
    Sep 14 22:48:11 Villabeheer-2 ReportCrash[994]: Saved crashreport to /Users/Pim/Library/Logs/CrashReporter/SpotifyWebHelper_2015-09-14-224809_Villabeheer-2.crash using uid: 502 gid: 20, euid: 502 egid: 20
    Sep 14 22:48:11 Villabeheer-2 com.apple.launchd[739] (com.spotify.webhelper[993]): Exited abnormally: Trace/BPT trap
    Sep 14 22:48:11 Villabeheer-2 com.apple.launchd[739] (com.spotify.webhelper): Throttling respawn: Will start in 8 seconds
    Sep 14 22:48:20 Villabeheer-2 SpotifyWebHelper[995]: *** +[NSPropertyListSerialization propertyListWithData:options:format:error:]: unrecognized selector sent to class 0xa0540f80
    Sep 14 22:48:20 Villabeheer-2 SpotifyWebHelper[995]: *** Terminating app due to uncaught exception ‘NSInvalidArgumentException’, reason: ‘*** +[NSPropertyListSerialization propertyListWithData:options:format:error:]: unrecognized selector sent to class 0xa0540f80’
    Sep 14 22:48:20 Villabeheer-2 SpotifyWebHelper[995]: Stack: (\n 2513960939,\n 2460319291,\n 2513990314,\n 2513983468,\n 2513983666,\n 96500,\n 81199,\n 78644,\n 79771,\n 96041,\n 2487986318,\n 2513463541,\n 2513463976,\n 2487985109,\n 2488034548,\n 94841,\n 98070,\n 25522\n)

Bijdrager
    e.abrahamse

Heb je de iMac al eens opgestart met cmd-R. Vervolgens Disk Utility en reinstall OS. Dan blijft alles op je HD staan, tenzij de HD kapot is. Kan een probleem in je opstartsequentie zijn.

Het niet in een keer op willen starten kan ook te wijten zijn aan de voeding die op zijn laatste benen loopt. Het lijkt mij dan verstandig de iMac te laten nakijken door iemand die er verstand van heeft en weet op welke manier je het beste dit probleem in kaart brengt,

Voor jouw informatie: ik werk met een vergelijkbare iMac (2.8 Ghz C2D) met 4 GB met Yosemite. Als je niet veel programma’s tegelijkertijd open hebt en Clean Memory gebruikt als je van hongerige programma wisselt. is het aan te raden om, als de problemen die je beschrijft opgelost zijn, een upgrade toe te passen. Ook het aantal opstartende programma’s beperken zodat je zoveel mogelijk geheugen voor hoofdtaken overhoudt. Yosemite is veel efficiënter met geheugen, en dat merk je

Bijdrager
    ElisabethL
    Brombeer op 14 september 2015

“Fingers crossed” maar het lijkt erop dat Applejack het gerepareerd heeft!
    Onwijs bedankt en ik hou je op de hoogte “brombeer”

Bijdrager
    ElisabethL

Helaas was het valse hoop!

Probleem blijft.

Heb ook de stekker eruit gehaald bij de Imac en ook uit het stopcontact (tip van iemand)
    Verrassend!, dat leek te helpen want hij starte in 1x goed op?

Duurde ook zo’n 10-12 uur maar daarna ineens weer automatisch opstarten uit zichzelf :-((
    Alle problemen zijn weer hetzelfde.

Ik den dat ik nu maar een reinstall ga doen.

PS.
    @brombeer Dit heb ik vanuit de dropbox gedownload maar wordt niet herkend als .dmg en kan het dus niet gebruiken.

Bijdrager
    ElisabethL

@brombeer

Sorry, ik bedoel Apple Service Diagnostic (ASD) 3s123 wat niet werkt

Bijdrager
    ElisabethL

Niets helpt.

Een vraag!

Als ik de install OS gebruikt bij het opstarten dan laat hij toch de HD en het systeem buiten beschouwing.

Kan ik op die manier controleren of het een systeemfout is van de HD?

Dit omdat de fout ook het steeds uit zichzelf opstarten is.

Als dit ook gebeurd wanneer hij vanaf de Install Disk is opgestart dan kan ik toch aannemen dat het een hardware fout is.

Klopt dit?

Bijdrager
    Vroegah

Draai DriveDx 1.4.0 eens: binaryfruit.com

Bijdrager
    ElisabethL
    Vroegah op 19 september 2015

Draai DriveDx 1.4.0 eens: binaryfruit.com

Helaas werkt niet op mijn OS 1.5.8

Enig idee welke versie ik moet hebben

Moderator
    Night

Op jouw Mac kun je probleemloos updaten naar Tiger 10.6. Dit is het meest stabiele OS tot nu toe (in 10.6.x is GEEN Classic support meer. Mocht dat een vereiste zijn, dan moet je 10.5 opnieuw installeren) en mijn advies is dan ook om deze te installeren. Dit kan je over je 10.5.8 heen installeren.

Maar een betere methode zou in jouw geval zijn:
    1) Maak eerst een TimeMachine Backup.
    2) Start de 10.5 of 10.6 installer.
    3) Voordat je met installeren begint kies je er eerst voor de disk te wissen.
    4) Installeer 10.5 / 10.6 (clean install).
    5) Zorg dat je update naar de laatste versie van je OS (10.5.8 of 10.6.8)
    5) Zet je TimeMachine backup terug met behulp van de migratie-assistent.

Bijdrager
    TheBigZ

@night: Je bedoelt natuurlijk Snow Leopard. (Niet Tiger 10.6)
    http://www.apple.com/nl/shop/product/MC573N/A/mac-os-x-106-snow-leopard

Verder eens met je voorstel. Een schone installatie (eerst schijf wissen!) is hier het devies.

Bijdrager
    Vroegah

Sorry, kan geen oudere versies vinden 😌

Bijdrager
    fred44nl
    TheBigZ op 20 september 2015

Verder eens met je voorstel. Een schone installatie (eerst schijf wissen!) is hier het devies.

tja, weet je, één backup is géén backup:)
    op het moment dat de HD is gewist, heb je alleen maar de TM-backup.
    is die goed ??
    is die recentelijk gecontroleerd ??
    bij een operatie als deze, zou je voor de veiligheid naast de TM-backup, een SuperDuper of CarbonCopyCloner op een aparte schijf moeten maken.

Bijdrager
    TheBigZ

@fred44nl: Je wilt een aanvulling geven op het stappenplan van Night? Om eerst nog een extra backup (met SuperDuper) te maken.

Ook een goed voorstel.:-D

Moderator
    Night

Tweemaal inderdaad:
    1) Het is inderdaad Snow Leopard. Tiger was de naam van 10,.4. Foutje mijnerzijds.
    2) Het is inderdaad nóg beter om een extra backup bij de hand te hebben. Onvervangbare zaken als familiefoto’s mag je niet verloren laten gaan door mogelijke corruptie.

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.