7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Rony_45

Opstart probleem (bootproblem) met OS X 10.3.8.

Hallo Macketeers,

Sinds kort heb ik opstartproblemen met het besturingssysteem OS X 10.3.8. Zodra ik de iMac G5 opstart blijft de IMac G5 “hangen”. De Mac doorloopt de “bootsection (?) gedeeltelijk maar voet die maar gedeeltelijk uit. Ik kan de Mac wel via de veilige manier opstarten door de shift-toets ingedrukt te houden (“safe-boot”) maar muziek en filmpjes afspelen kan dan opeens niet meer. Wie kan mij uit de brand helpen. Ik wil dat alles weer normaal werkt en functioneert voordat ik op 29 april 2005 overstap op “Tiger”.

Nog even voor de volledigheid: iMac G5, 1.8 GHZ 20” Flatpanel. 512 MB intern geheugen. 160GB Harddisc. OS X 10.3.8.

Groetjes een verdrietige en behoorlijke nijdige Maccer. Software wordt slechts 3 maanden ondersteund en alleen tegen betaling van eenmalig 47 Euro wil de Helpdesk van Apple mij verder helpen. Of door aanschaf van een Apple Care Protection Plan van a raison van 169 euri.:(

Bijdrager
    Woziak

Wat heb je als laatste geinstalleerd en of gedaan voordat het probleem ontstond?

Bijdrager
    TonE

Eens, er moet e.o.a. (nieuw?) opstart bestandje of extensie in de weg zitten.

Bijdrager
    Rony_45

Hallo Woziak,

Bedankt voor je snelle reactie. Het laatste wa ik heb gedaan voordat het probleem ontstond was optimalisatie van het OS X systeem d.m.v. Onyx. Leegmaken en vernietigen van zgn onzichtbare bestanden. Daarna had ik de computer opnieuw moeten opstarten wat ik overigens niet heb gedaan!

Bijdrager
    Woziak

Van OnyX weet ik niet wat het precies doet (buiten de omschrijving van de maker). Kijk eens in de system log vlak na het opstarten. Kijk of er rare dingen staan in /Library/Startup items/ .

Bijdrager
    jeroenimo

Onyx is een prachtig programma maar het kan ook systemen volledig vernietigen .
    Dus: eerst een backup maken dan Onyx laten werken en als het mis gaat kun je je oude systeem weer terug schrijven .

Bijdrager
    JeePee

Onderhoudsprogramma’s kunnen aardig wat zaken, maar het merendeel heb je (zolang je geen problemen hebt) niet nodig. Permissies herstellen en daily-, weekly- en monthly-logs verwijderen zijn zaken die je ongestraft kunt doen en zonder dat er al problemen zijn. Voordat je andere zaken gaat aanpakken, moet je weten wat je doet.:?

Balen voor je! Ik denk dat een herstart handig was geweest om de verwijderde bestanden opnieuw, maar nu vers aan te kunnen maken. Heb je DiskWarrior? Of ken je iemand die het heeft? Wellicht kan die je probleem verhelpen.:?

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.