13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    virusbeatbox

Opstapelende inactieve RAM – VMWare Fusion 4

Beste,

Een week of 2 geleden heb ik VMWare fusion 4 geïnstalleerd op mijn MBP 2011 13″ met 8GB ram. Vervolgens heb ik virtueel W7 geïnstalleerd en hieraan 2GB en 1 processor (van de 4) aan toegekend.
    Van zodra ik W7 dan opstarte en hier een klein kwartiertje op werkte, merkte ik dat mijn MBP belachelijk traag werd. Ik keek vervolgens onder Activiteitenweergave en zag dat het geheugen vol zat en er hiervan +3GB aan inactieve RAM werd gebruikt.

Vervolgens heb ik in Terminal de command purge uitgevoerd om de inactieve RAM leeg te maken. Daarna keek ik regelmatig naar het gebruik van mijn geheugen en zag stap voor stap dat de inactieve RAM zich opnieuw aan het opstapelen was.

Kent iemand hiervan de oorzaak en/of eventuele oplossing?
    Alvast bedankt!

Bijdrager
    JohnLokerse

Weet je zeker dat het geheugen wordt toegekend aan VMWare?

Je kan in de Activity Manager zien welk geheugen wordt toegekend aan een applicatie. Dit kan je bij de ‘processen lijst’ zien bij ‘Real Mem.’.

Bijdrager
    iep

Inactief geheugen is niet erg, dat staat gelijk aan vrij geheugen. Inactief geheugen is oud geheugen welke gerecycled mag worden. Als je een applicatie afsluit blijft hij nog in het geheugen waardoor hij de volgende keer sneller opstart. Is er echter een andere app die het geheugen nodig heeft dan mag deze het gewoon inpikken en wordt het gerecycled. Handig systeem, je geheugen wordt zo optimaal ingezet waardoor je een optimale performance krijgt.

Als je VMware Fusion start gebeurd er verder weinig, als je het laat draaien idem. Start je een vm dan wordt het geheugen wat je aan de vm hebt gegeven volledig in gebruik genomen. Sluit je de vm af dan blijft het ook hier nog even in het geheugen hangen tbv performance. Als je geheugen wil opschonen is het handig om VMware Fusion gewoon af te sluiten, dan komt alles weer beschikbaar wat het heeft gebruikt. Fusion doet dit vanwege de manier waarop virtualisatie werkt. Daar zitten op geheugengebied wat haken en ogen aan waardoor het veiliger is om alles in 1x in gebruik te nemen en vast te houden.

Bijdrager
    mfduffel

Ook gemerkt, bij gebruik van alleen fusion (16gb ram, 4gb ram toegekend aan w7), verhoogt inactive memory tot alle ram gebruikt is, en page-outs gaan ook de hoogte in, maar dit beïnvloedt de prestaties niet. Sinds gisteren fusion 5, en daar is hetnet zo. Ik vermoed wel dat fusion de oorzaak is, als ik alleen photoshop gebruik (vraagt toch ook behoorlijk wat geheugen) blijft inactive memory laag.

Bijdrager
    virusbeatbox

Mijn excuses voor het late antwoord, was enige dagen computer-loos!

Heb net even VMWare fusion opgestart en een screenshot van genomen. Daarnaast staat enkel Google Chrome ook open. Van zodra het inactieve geheugen vol staat (zie afbeelding) loopt alles enorm traag. Dus bij mij beïnvloedt het weliswaar de prestaties.

Bijdrager
    mfduffel

Net even verder getest:w7 open in fusion en photoshop opgestart, behoorlijk wat foto’s geopend en het inactive memory werd, zoals het hoort, kleiner…. Ik heb wel 2 hd (1 ssd)

Bijdrager
    iep

Inactief geheugen kan niet volstaan, er zit namelijk geen limiet aan. Je kunt wel al je (fysieke) geheugen in gebruik hebben.

Overigens heeft Fusion 5 wat verbeteringen qua geheugenmanagement gekregen. Het gebruikt nu nog minder. Als je in de Activity Monitor naar Fusion kijkt moet je wel weten naar welk proces je precies moet kijken. VMware Fusion is alleen maar de GUI waarmee je de vm’s beheert, start, enz. Het is dus niet de vm’s zelf. VM’s zijn te herkennen aan de naam “vmware-vmx”. De overige “vmware-” processen hebben te maken met de diverse netwerkinterfaces (denk aan de mogelijkheden voor NAT, Bridged en Host Only!), het kunnen doorsturen van usb apparatuur, enz. Het enige wat hier spannend en relevant is om naar te kijken zijn de processen getiteld “vmware-vmx” want dat zijn de eigenlijke vm’s en die nemen juist de nodige resources (cpu, geheugen, etc.) in beslag.

Verder is het vrij simpel: gebruik niet allerlei software die veel van het geheugen/schijf/cpu vergen door elkaar. Je machine kan best veel maar niet alles!

Tot slot nog wel 1 opmerking: je kunt in zowel Parallels als Fusion als Virtualbox geen cpu’s en geen cores aan de applicatie of de vm toewijzen. Dat wordt allemaal automatisch geregeld. De optie voor cpu/core in de instellingen van de vm betreffen virtuele instellingen. Dit is bedoelt voor wanneer je een vm nodig hebt met 2 cpu’s/cores voor bijvoorbeeld het testen van een applicatie die er 2 nodig heeft of kan gebruiken (testen van zogenaamde multithreaded applicaties). Voor de gemiddelde gebruiker is deze setting niet nodig, die kun je gewoon links laten liggen (liever ook dat je dat doet, de kans dat het allemaal trager wordt is veel groter dan dat het sneller wordt).

Bijdrager
    virusbeatbox

Toch ondervind ik dat alles trager wordt van zodra de inactieve RAM (zie afbeelding) vol staat op het taartdiagram in Activiteitenweergave.

Tevens kan ik ook meedelen dat ik enkel en alleen W7 opstart in VMWare. Daarin hoef ik zelfs geen zware programma’s of dergelijke te laten lopen om de hinder van de inactieve RAM en snelheidsverlies te ondervinden. Echt vreemd:(

Bijdrager
    iep

Heb je ook al eens gekeken wat je cpu gebruik is en hoe het met de schijfactiviteit zit (met name bij virtualisatie wordt de schijf veelvuldig gebruikt naast geheugen).

Bijdrager
    virusbeatbox

@iep

Hier een screenshot van de CPU en de schijfactiviteit:

Bijdrager
    virusbeatbox

Na een 10-tal minuten Windows te draaien in VMWare, zie hier het Systeemgeheugen:

Bijdrager
    iep

Wat ik meer bedoelde is dat je naar dit soort dingen kijkt wanneer je computer niet aan het virtualiseren is en wat die dingen doen wanneer je wel aan het virtualiseren bent. Zo krijg je een idee wat de machine doet bij virtualisatie. Zijn deze screenshots gemaakt tijdens virtualisatie? Zo ja dan gebeurd daar niet erg veel bijzonders qua cpu, geheugen en schijf.

Bijdrager
    virusbeatbox

Genomen tijdens virtualisatie inderdaad. Toch vind ik het aardig vervelend dat de mac trager begint te werken en overigens een groot aantal strandballen op het scherm krijgt als ik aan het virtualiseren ben.
    Dit probleem heb ik niet bij Virtualbox, wat tevens nog eens gratis is ook:)

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.