11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    ChrisSl

Opsomming MBPr mankementjes, terugsturen?

Dag allemaal,

Ik heb sinds september 2012 een Macbook Pro Retina, waar ik over het algemeen onwijs tevreden over ben. Alleen in de loop der tijd begin ik tegen steeds meer ‘mankementjes’ aan te lopen.

1- Het eerste wat me al snel opviel was dat ik 3 dode pixels in m’n scherm had. (En durf bijna met zekerheid te zeggen dat het dode pixels zijn en geen ‘luie’ pixels. Heb alle mogelijke manieren om ze ‘los’ te krijgen al geprobeerd.)

De dode pixels zitten ongeveer op de diagonaal van de linksboven, tot aan het midden, meer richting het midden toe, dan richting de hoek zelf. Deze vallen alleen op bij zwart/donker beeld, dus vreselijk storend is het niet, maar blij word ik er niet van.
    (De locatie vermeld ik, omdat ik ergens gelezen heb dat de locatie van dode pixels een rol speelt bij of garantie wordt verleend, of dat het ‘gedoogd’ wordt door Apple.)

2- Af en toe lijkt er gewoon een storing in mijn boxen te zitten, dat op willekeurige momenten, ook al ben ik geen eens met de Macbook bezig, de box een harde ‘kraak’ geeft. Niet zo’n ‘kraakje’ dat gebeurt door straling van je mobiel in de buurt o.i.d.

3- Er zit een beetje speling in de bevestiging van het scherm op het ‘toetsenbord-gedeelte’. De rechter-‘scharnier’ wiebelt soms een beetje, alsof het een beetje lossig zit.

4- En als laatste waar ik steeds meer last van begin te krijgen is dat het beeld ‘inbrandt’ in het scherm. Ook al heb ik maar heel eventjes (lees: 5 minuten, of zelfs minder) bijvoorbeeld een PDF in Fullscreen open, witte achtergrond met diagram, en vervolgens of het PDF minimaliseer, of naar m’n andere bureaublad ga, zie ik nog een flink aantal minuten de afdruk van die diagram en dergelijken terug in m’n scherm. Nou is dit PDF alleen een voorbeeld, ik heb het echt bij alles.

Heeft iemand ervaringen met deze ‘mankementen’ en is ook al eens teruggeweest naar Apple.

Wat vinden jullie hiervan en wat zouden jullie mij aanraden?

Extra info:

Gekocht op http://www.apple.nl

Macbook Pro Retina Late 2012
    OS X 10.8.2
    2.6 Ghz Intel Core i7
    16 GB 1600 MHz DDR3

Alvast harstikke bedankt voor enige hulp of mede-ervaringen.

Groeten,

Christiaan

Bijdrager
    Mich

Alleen al voor je eerste punt zou ik terugkeren naar Apple.

Je laatste punt over inbranding blijkt wel een wederkerend probleem te zijn als ik zowat rondgelezen heb.

terugkeren dus en laten maken, zou geen probleem mogen zijn daar hij nog in garantie is.

Bijdrager
    Bryan Lybeer

Gewoon terugbrengen …

Bijdrager
    Niels

Het ‘inbranden’ oftewel image retainment is een bekend probleem bij de MBPr. Apple gebruikt hiervoor schermen van twee verschillende leveranciers, LG en Samsung. De schermen van LG geven problemen, die van Samsung niet : http://youtu.be/KdhIA8-UIRQ

Bijdrager
    ChrisSl

Dankjewel voor jullie reacties,

Ik heb inderdaad even onderzocht welk scherm ik heb dat je kan checken door een command in te voeren in Terminal. Hieruit blijkt dat ik inderdaad een LG scherm heb, waar het ‘inbrandt’ / ghost probleem zich voordoet.

Daarna ook nog eens een retina ghost test gedaan op de volgende site, http://test-retina.appspot.com , dit gaf ook duidelijk het ghosting probleem aan.

Dan ga ik binnenkort voor m’n vakantie maar eens naar de AppleStore in A’dam, ik vrees dat ik hem wel eventjes kwijt ben dan, want ik heb geen Apple Care Protection Plan of iets dergelijks…

Bijdrager
    Vincentbosch

Ik heb ondertussen 3 vervangende modellen gehad, mijn huidige ook alweer even geleden laten repareren. 3 weken na reparatie het eerste plekje weer, en uiteraard inbranden van scherm vanaf dag één. Problemen liepen uiteen van pixels tot moederbord of combinatie van….
    Ondertussen de hoop opgegeven, en met reeds 25 “putjes” (Ja, want het zijn geen dode maar (zegt men) ontplofte/ingebrande pixels, daarom voel je een bobbeltje.) en nog steeds oplopend, of huidige plekken groter wordend, heb ik de hoop opgegeven. Onacceptabel, maar ik kan m’n Macbook gewoon niet missen. De enige keer dat ik een Samsung scherm had, was het moederbord defect, en uiteraard kreeg ik een nieuwe mét LG scherm terug….

Bijdrager
    ChrisSl

@Vincentbosch

Sodemieters, dat is nog eens ongeluk hebben. Hoop niet dat ik dat ook moet meemaken, maar ik leef met je mee. Ik had het er denk echter niet bij laten zitten, zeker niet omdat je al 3 (of 4?) keer de dupe bent geweest. Heb je dan niet het recht een nieuwe mét Samsung scherm te eisen?

Hoe lang duurt moest jij gemiddeld wachten op een nieuwe/reparatie bij elke keer dat je hem ingeleverd had? Wat zou ik kunnen verwachten?

Bijdrager
    Vincentbosch

@ChrisSl Ergens in de vakantie ga ik hem nog eens inleveren. Reparatie mocht hoogstens 2 weken duren, duurde toendertijd 5 weken, maar was mede omdat het model te nieuw was om alle onderdelen al op voorraad te hebben.
    Ik was inderdaad ook van plan om een Samsung scherm te eisen als ik hem weer inlever. Apple Care wil er dit keer niks mee doen (heb ze wel vorige week al gebeld), ik moet maar gewoon terug naar het reparatiecentrum van de APR. Zit te ver in de garantieperiode om opnieuw (ook Apple vind het ondertussen wel welletjes met omwisselen) een nieuwe aangeboden te krijgen.
    ETA van Apple zelf is maximaal één week als je hem nu zou laten repareren. Laten we dit hopen!

Bijdrager
    ChrisSl

@Vincentbosch Hangt dus grotendeels van de voorraad en beschikbare onderdelen af. Dankjewel voor de informatie. Kan het me nu niet permitteren om hem een paar weken af te staan, maar wanneer ik er van de vakantie mee terug ga (voordat m’n 1 jaar garantie afgelopen is) zal ik nog wel laten weten hoe en wat. Misschien dat andere topic-lezers dan wat aan de informatie hebben.

Ben benieuwd.

Bijdrager
    Le Big Mac

Heb ook al 2x het scherm van m’n rMBP laten vervangen vanwege +50 dode pixels, dat waren beiden LG’s. Nu sinds 3 weken een Samsung, hopelijk blijft die goed. Bij LJS in Den Haag was dat overigens binnen een (1) dag vervangen onder standaard garantie, en zonder enig gedoe over welles-nietes. Lever je rMBP in met een zwart bureaublad zonder icoontjes, en de schermhelderheid op max, dan is het probleem meteen duidelijk voor ze.

Bijdrager
    GrannySmith

Allemachtig… zulke problemen, 50 defecte pixels bij een zo enorm dure notebook?
    ;!

Ik denk de laatste tijd over de aanschaf van zo’n apparaat of een Air. Lees dat de 2013 Air problemen heeft met WiFi en de rMBP dus met het scherm. Nou dan maar niet. Soit.

Edit; nou 3 keer geprobeerd een sad smiley in dit bericht te plaatsen, wat is die forum software toch #$%^&*( (=klote)!

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.