26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:
    Bijdrager
    Jos Opel

[Opgelost] Opslagruimte creëren in Time Machine

Om ruimte te creëren heb ik ca. 400 GB aan video en muziek uit de Time Machine backup gehaald. Maar ik zie nog nergens het effect hiervan. Niet op het schermpje van de TM en ook niet bij de overzichten in Finder/Schijfhulpprogramma.

Bijdrager
    fred44nl

je moet ook nog iets aan de lege ruimte in de backup doen.
    dat kan met het volgende commando:

hdiutil compact /Volumes/’TimeCapsule’/xxxxx.sparsebundle

Bijdrager
    Jos Opel

Maar als in Finder dubbel klik op de sparsebundle en dan verderop een datum in de lijst met backups bekijk zijn muziek en videobestanden al verdwenen.

Bijdrager
    Buzz

Ruimte maken in Time Machine doe je het beste via de Time Machine interface, en dan via het tandwiel knopje in het Finder venster. Daar staat de optie om alle backups van een bepaald bestand te verwijderen. Als je in de Time Machine schijf zelf iets verwijdert is de kans groot dat je alleen maar een hard link weghaalt en er geen ruimte vrij komt. Dat kan pas als alle hard links van een bestand zijn verwijderd.

Bijdrager
    Jos Opel

@Buzz (en anderen). Wat bedoel je met Time Machine interface? Ik heb de Time Machine geactiveerd > op “muziek” rechter muisknop > verwijder alle reservekopieën van Muziek” aangeklikt. Volgens mij is dat de geadviseerde manier.

Bijdrager
    fred44nl

de manier waarop je bestanden hebt verwijderd is correct.
    maar omdat TimeMachine een soort database-achtige structuur heeft, wil dat nog niet zeggen, dat de vrijgemaakte ruimte ook beschikbaar komt.

mijn vraag is echter: waarom begin je niet opnieuw met een nieuwe sparsebundle ??

Bijdrager
    Jos Opel

Volgens mij lost dat het tekort aan opslagruimte niet op. De muziek en Videobestanden worden niet meer geback-upt.

Bijdrager
    Jos Opel

@fred44, jouw terminal commando werkt volgens mij niet.

Bijdrager
    fred44nl

heb je wel eerst verbinding gemaakt met de Time Capsule en niet met de sparsebundle ??

Bijdrager
    Jos Opel

Ik moet dus via Finder de Time Capsule openen en dan met Terminal het commando uitvoeren. Ik heb ergens gelezen dat als de naam van de bundle spaties bevat deze tussen ” moet worden geplaatst. Klopt dit bijvoorbeeld, of moeten het ‘ zijn?

hdiutil compact /Volumes/’TimeCapsule’/”iMac van Jos (2)”.sparsebundle

Bijdrager
    fred44nl

als je spatie in een bestandsnaam of folder hebt, dan moet je spaties gebruiken.
    of het gegeven voorbeeld werkt, weet ik zo niet. misschien moet het:

hdiutil compact “/Volumes/TimeCapsule/iMac van Jos (2).sparsebundle”

zijn. in jouw voorbeeld staat TimeCapsule ook nog tussen enkele quotes.

Bijdrager
    Jos Opel

Ik heb nu alle mogelijke commando’s geprobeerd, maar zonder succes. bijna allemaal omdat de file niet bestaat en de laatste had deze reactie:

imacvanjos:~ MacinJos$ hdiutilcompact/Volumes/TimeCapsule/iMacvanJos(2).sparsebundle
    -bash: syntax error near unexpected token `2′

Wie ziet de fout?

Bijdrager
    Buzz

Je kan het beste het bestand uit de Finder in de Terminal slepen. Dan ‘typt’ macOS het gelijk voor je op de goede manier. Het kan op verschillende manieren (ook met backslashes voor door de shell gereserveerde tekens als spaties en haakjes). Maar via de Finder slepen is voor terminal-beginners verreweg het makkelijkst. Als je aanhalingstekens gebruikt moeten die sowieso om de complete bestandsnaam (inclusief path). Succes!

Tussen hdiutil, compact, en de bestandsnaam moeten natuurlijk spaties.

Bijdrager
    Jos Opel

Sorry, ik haak denk ik af. Tenzij iemand uit bijgaand print screen een commando kan toveren.

Bijdrager
    Buzz

Je screenshot is bijna niet te lezen, maar ik doe een poging het te ontcijferen. Het command wordt waarschijnlijk:

hdiutil compact /Volumes/TC\ Beneden/Data\ Beneden/iMac\ van\ Jos\ \(2\).sparsebundle

Als je de bestandsnaam aan het typen bent kan je proberen de tab-toets te gebruiken. Dan maakt de Terminal zelf de naam af, en dat verkleint de kans op foutjes aanzienlijk.

Zelf zo’n commando construeren is zo ingewikkeld niet. Had je het slepen uit de Finder naar de Terminal al wel geprobeerd?

Een stappenplan dan:
    1 Open de Terminal
    2 Type letterlijk “hdiutil compact ” (inclusief spatie tussen de woorden en aan het einde)
    3 Open een Finder venster
    4 Ga in de Finder naar je Time Capsule (in de sidebar), zorg dat je verbinding hebt gemaakt als dat nog niet zo is, open de schijf, dan verschijnen de sparsebundle bestanden van alle machines waar je backups van hebt (misschien in jouw geval maar één). De iconen van die bestanden zien er uit als een document met een harde schijf er op.
    5 Sleep met je muis dat icoontje naar de Terminal
    6 Controleer nog eens de spaties tussen de drie onderdelen (hdiutil, compact, en de bestandsnaam), maar verder niks veranderen, en type enter in de terminal

Klaar.

Bijdrager
    Jos Opel

Ik denk dat het lukt. Er staat nu:
    Compressie starten..
    Vrije ruimte vrijmaken..

Verder gebeurt er niets. Is dit alles, of moet ik afwachten, of moet ik nog iets doen?

Bijdrager
    Buzz

Geduldig wachten

Bijdrager
    Jos Opel

Hoelang moet ik geduldig wachten? Ik zie verder niets gebeuren, klopt dat? En wat kan ik verwachten?

Update: Nu meer dan half uur geen reactie op Terminal-window. Of moet soms enteren?

Bijdrager
    fred44nl

als je 400 GB hebt verwijderd, plus nog de backups die tijdens het opschonen worden verwijderd, zul je echt lang moeten wachten.

Bijdrager
    Jos Opel

Oké, dan laat ik hem vannacht aanstaan. Bedankt, zover.

Bijdrager
    Jos Opel

Het is gelukt. Ongeveer 1 TB op de Time Capsule vrijgemaakt. Iedereen bedankt en deze topic kan gesloten worden.

Bijdrager
    GoeieDag

Kan niet.

Bijdrager
    Jos Opel

@ Goeiedag, wat kan er niet?

Bijdrager
    GoeieDag

Het topic sluiten.

Bijdrager
    Jos Opel

Oké, ik dacht dat je het resultaat bedoelde. Gr. Jos

Bijdrager
    GoeieDag

Nee. Een topic wordt nooit gesloten ‘omdat het is opgelost. Het kan altijd weer een startpunt zijn voor aanvullingen en eventueel veranderingen.

Maar eerlijk gezegd vat ik het nut niet helemaal van deze exercitie. Want er gelden nu twee mogelijkheden:
    • je hebt betreffende mappen ‘excluded’ en dus geen backup meer van je video en muziek
    • je hebt betreffende mappen niet ‘excluded’ en dan zet ie de 400 GB er even vrolijk weer op.

Tenzij het mappen zijn waar je veel data tijdelijk inzet, bv downloads die je na enige tijd weer weggooit, dan heeft het wel zin. Maar die data hoef je weer niet te backup-en.

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.